Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Det är sant att det inte finns underlag för ARN-LAX baserat helt på O/D-efterfrågan. Det bedrägliga i resonemanget är att SAS inte är ett point-to-point utan ett hub&spoke-flygbolag. Dvs SAS kan inte få en ARN-LAX att fungera för att SAS inte skapat tillräckligt stor efterfrågan med anslutningsflyg utan hänvisar till att all trafik från ARN ska leva på den efterfrågan som finns i det direkta upptagningsomådet.

Så även om det är korrekt och låter bra, så döljer Anko sin egen inblandning i det faktumet att det inte går att flyga ARN-LAX. Ta bort alla internationella anslutningar till CPH och se hur många långdistanslinjer som bär sig.
Han vill helt enkelt inte säga att ARN är inte en hub längre. I praktiken är ARN är en hub mellan inrikes och Europa medan CPH är en hub mellan Europa och andra kontinenter.

Konfigurationen på de nya 330-900neo blir 290 säten i 3-klass
För att jämföra, det är 266 i dagens A330-300 som är lika lång. Dock säger Airbus att man får in 10 mer säten i en Neo i full economy config.
Dagens plan är 32 Business, 56 PE och 178 Economy.

Räknar man lite optimistiskt så blir det en rad till Economy pga "förbättringar" = 276, men sen ska man trolla fram 14 till säten.
Jag misstänker man kommer offra en rad C för att flytta fram toaletterna mellan rad 8 och rad 20 så de är framför dörrarna, se Deltas A330-900 (där man dock bara har en toalett, men pax får även använda främre toaletten): https://www.aerolopa.com/dl-339

Delta uppnår 281 säten så, dock med "Comfort+" Economy säten som säkert äter cirka 1 rad med sitt extra benutrymme, och klart färre antal PE säten (28) som kompenserar tillbaka för Comfort+ sätena.

Jag skulle gissa SAS går in för 28 C, 49 PE och 213 Economy. Offra C och PE, få 35 mer Economy-platser.
Alternativt 28/56/206 - Offra C, behåll PE och få 28 fler economy.

Det tråkiga med CPH är ju att ingen vill stanna i det där landet, men alla tvingas passera. Landvetter hade varit mer meningsfullt och en bättre hub mellan skandinavien och övriga världen.

Nu finns det ett pressmeddelande på SAS hemsida:

Inga exakta antal om nya/begagnade, fortfarande "up to 40 Airbus widebody aircraft, combining new Airbus A330-900neo aircraft with additional Airbus A330-300 aircraft secured to support near-term growth ahead of the arrival of the new fleet".

Noterar att sätesantalet också anger ett intervall snarare än de exakta siffror som står ovan:
A330-900neo - typical 3 class: 287–303 seats
A330-300 - typical 3 class: 250–290 seats

Även långdistans?
De lär knappast sätta in nya A330 i flottan på att flyga shorthaul.
Tehran, Johannesburg, Cape Town, Almaty, eller Mexico City hadde varit jätte trevligt att se också
Teheran och Almaty ligger nog extremt långt ner på listan. Inte direkt så att turismen flödar till dessa städer/länder, samt att Iran är rätt inblandat i ett "krig" åtminstone just nu, samt även är delaktiga i ett annat.

Sydafrika och Mexico City, framförallt den sista, ser jag som mer troligt och väldigt sannolikt.

Jaha, det är ju kul med en massa nya flygplan och nya flyglinjer, men jag kan ändå inte låta bli att känna lite av ett antiklimax.

Jag vet vad jag läser men är kanske för korkad för att förstå varför detta är en sån grej att t o m Malmös kommunalråd varit bjudna till presskonferensen. Det är trots allt bara en beställning av nya flygplan vi pratar om.

Absolut, det är logiskt att fler flygplan ger fler destinationer vilket ger fler resenärer som i sin tur också ger fler arbetstillfällen, men ändå.

Var går brytpunkten för att detta ska bli en sådan här nyhet? Hade tio nya maskiner gett 7000 nya jobb? Jag har svårt att se att maskinerna i sig gör denna skillnad. Det måste ju snarare hänga ihop med vilka destinationer man väljer att flyga till, eller? Vad gör Malmö och Köpenhamn för att utnyttja denna ökade kapacitet? Det hade jag gärna velat veta. För det måste väl ändå vara det som till sist avgör vart detta tar vägen? Folk måste ju vilja flyga hit av någon anledning. De flesta flyger ju inte bara för att det finns flygplan.

Jaja, nu får jag väl gå in i spekulationstråden om SAS nya långlinjer och gissa på mina favoritdestinationer. :)

Jag skulle gissa SAS går in för 28 C, 49 PE och 213 Economy. Offra C och PE, få 35 mer Economy-platser.
Du har säkert rätt men man hade ju hoppats på större kabin i C med tanke på trenden som diskuterats att fler är villiga att betala för business sedan efter pandemin. Men det gäller säkert inte skandinaver men samtidigt är väl tanken att ta andelar från andra ställen i Europa?

För att jämföra, det är 266 i dagens A330-300 som är lika lång. Dock säger Airbus att man får in 10 mer säten i en Neo i full economy config.
Dagens plan är 32 Business, 56 PE och 178 Economy.

Räknar man lite optimistiskt så blir det en rad till Economy pga "förbättringar" = 276, men sen ska man trolla fram 14 till säten.
Jag misstänker man kommer offra en rad C för att flytta fram toaletterna mellan rad 8 och rad 20 så de är framför dörrarna, se Deltas A330-900 (där man dock bara har en toalett, men pax får även använda främre toaletten): https://www.aerolopa.com/dl-339

Delta uppnår 281 säten så, dock med "Comfort+" Economy säten som säkert äter cirka 1 rad med sitt extra benutrymme, och klart färre antal PE säten (28) som kompenserar tillbaka för Comfort+ sätena.

Räknas de fyra stolarna längst bak som personalen använder bakom gardin in i dessa? Annars är det väl fyra stolar till där. Kan tänka mig att 330neo har sin vila någon annanstans för att det ska gå att flyga längre med vad som krävs i vila osv?

Spontant tror jag att de fortsätter med 32 Business, och minskar Premium istället. 350 har mindre och tidigare 340 hade mindre Premium..

Jaha, det är ju kul med en massa nya flygplan och nya flyglinjer, men jag kan ändå inte låta bli att känna lite av ett antiklimax.

Jag vet vad jag läser men är kanske för korkad för att förstå varför detta är en sån grej att t o m Malmös kommunalråd varit bjudna till presskonferensen. Det är trots allt bara en beställning av nya flygplan vi pratar om.

Absolut, det är logiskt att fler flygplan ger fler destinationer vilket ger fler resenärer som i sin tur också ger fler arbetstillfällen, men ändå.

Var går brytpunkten för att detta ska bli en sådan här nyhet? Hade tio nya maskiner gett 7000 nya jobb? Jag har svårt att se att maskinerna i sig gör denna skillnad. Det måste ju snarare hänga ihop med vilka destinationer man väljer att flyga till, eller? Vad gör Malmö och Köpenhamn för att utnyttja denna ökade kapacitet? Det hade jag gärna velat veta. För det måste väl ändå vara det som till sist avgör vart detta tar vägen? Folk måste ju vilja flyga hit av någon anledning. De flesta flyger ju inte bara för att det finns flygplan.

Jaja, nu får jag väl gå in i spekulationstråden om SAS nya långlinjer och gissa på mina favoritdestinationer. :)
Du är ju helt klart något på spåren, var skall passagerarna komma ifrån ? En variant är att man går från att vara ett bolag som mest har servat skandinaver som reser till europeiska destinationer till att bli en aktör som också hanterar stora "icke skandinaviska" flöden på långdistans. Det som Finnair blev bra på mot Asien. I SAS fall med AF/KLM i ryggen som matar på. I bakgrunden finns denna plan - om den inte redan är presenterad

Det var precis min gissning i spekulationstråden att det hade med arbetsmarknaden att göra. Massor med Malmöbor jobbar på Kastrup så det gör stor skillnad för Malmö.

Toppen