Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Anko sa att ARN och OSL kommer få fler rutter även om hubben så klart är CPH.
NEOs kommer på 30-talet så det CEOs fram tills dess.

CPH airport brukar kräva flytande danska i tal och skrift för alla tjänster som kräver säkerhetsklassning, så jag tror inte att så många Malmö-bor kommer i fråga IRL.

Bor fullt med SAS-människor i mina kvarter i Malmö. Ser SAS-folk varje dag både i uniform och "varselkläder" påväg till och från CPH. Livet på vår sida av sundet är billigare.

Tycker Anko säger det bra i Di, att köper 300 pers en biljett varje dag till LA från sthlm så flyger de dit härifrån. Ska det bli mer linjer från Arlanda så behöver det finnas efterfrågan.

Ja, fast CPH var redan hub när alla stater ägde och då prövade SAS LAX från ARN men flyttade rätt snabbt, så tycker inte att det bara är ett förenklat resonemang.
Det är bara en sk "soundbite".

Det är sant att det inte finns underlag för ARN-LAX baserat helt på O/D-efterfrågan. Det bedrägliga i resonemanget är att SAS inte är ett point-to-point utan ett hub&spoke-flygbolag. Dvs SAS kan inte få en ARN-LAX att fungera för att SAS inte skapat tillräckligt stor efterfrågan med anslutningsflyg utan hänvisar till att all trafik från ARN ska leva på den efterfrågan som finns i det direkta upptagningsomådet.

Så även om det är korrekt och låter bra, så döljer Anko sin egen inblandning i det faktumet att det inte går att flyga ARN-LAX. Ta bort alla internationella anslutningar till CPH och se hur många långdistanslinjer som bär sig.

Detta borde ju innebära ytterligare beställningar för den europeiska trafiken. Alla tillkommande passagerare bor rimligen inte runt Öresund. Funderar också på var man planerar att bygga hangarer för underhåll, som jag förmodar behövs ? Borta vid tornet ?

Även långdistans?
Skall man ta Anko pa orden sa skall man val inte forvanta sig nagon storre forandring aven om jag hoppas och faktiskt tror att det kan bli nagon avgang till val vald hub...
– Vi kommer fortsätta med det vi gör från Arlanda, men Köpenhamn blir hubben för de nya långdistansflygen, säger Anko van der Werff.

Jag vill inte påstå att efterfrågan är hög från Stockholm, för jag vet inte, men resonemanget haltar lite. Med denna logik skulle tex väldigt få helt nya linjer startas. Tex LLA-CPH.
Jag tror nog att SAS har koll på EXAKT hur många av deras befintliga resenärer som flyger LLA-CPH och om det skulle kunna löna sig med en direktkärra vissa dagar/tider.

Toppen