Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Min tolkning
A350 kommer finnas kvar och det finns potential för fler från AF/KLM ordern.
A330 - ca 15-25 plan fram till drygt 2030.
A330neo - ca 18-28 plan från ca 2030 ersätter A330.

Det mesta hamnar i CPH. OSL och ARN kan få några enstaka rutter beroende på efterfrågan.
Jag håller med.
A350 kommer komma från den stora ordern från AFKL.
"Bryggan" med beg 330-300 till de nya 330neo kommer.

Kom det fram någon info om A321XLR?
(Jag vet förr kunde flygbolagen omvandla deras order på A320 till A321LR.)

Us airways har ju ett gäng 330s som kanske kan återupplivas från öken. Trodde inte att det fanns massa 330 liggandes bara sådär som inte används eller ..

A350 är ett trevligt plan på många sätt, men jag gillar säteskonfigurationen i A330 economy och premium bättre än motsvarande i A350.

Jag vet inte hur tillförlitlig planespotters.net är men där står det att KLM har 6 A350 på order (0 i drift just nu) och att Air France har 2 A350 på order (42 i drift just nu) så jag vet inte riktigt vad utrymmet är för att SAS ska kunna ta någon av dessa åtta?

I pressreleasen pratar SAS bara om A330 och då tror jag faktiskt att det är A330 man menar och inte A350.
Jag tror inte heller att det är aktuellt att SAS tar över några A330 från KLM och Air France eftersom de allihop är ganska gamla. KLMs är alla äldre än SAS 5 yngsta och Air Frances är lika gamla som SAS 3 äldsta.

Så de 12 begagnade A330 som ska komma in med kort varsel för att skynda på expansionen lär nog komma från något annat flygbolag.

A350 är ett trevligt plan på många sätt, men jag gillar säteskonfigurationen i A330 economy och premium bättre än motsvarande i A350.

Jag vet inte hur tillförlitlig planespotters.net är men där står det att KLM har 6 A350 på order (0 i drift just nu) och att Air France har 2 A350 på order (42 i drift just nu) så jag vet inte riktigt vad utrymmet är för att SAS ska kunna ta någon av dessa åtta?

I pressreleasen pratar SAS bara om A330 och då tror jag faktiskt att det är A330 man menar och inte A350.
Jag tror inte heller att det är aktuellt att SAS tar över några A330 från KLM och Air France eftersom de allihop är ganska gamla. KLMs är alla äldre än SAS 5 yngsta och Air Frances är lika gamla som SAS 3 äldsta.

Så de 12 begagnade A330 som ska komma in med kort varsel för att skynda på expansionen lär nog komma från något annat flygbolag.
Här är infon om ordern på A350.

Tror ni det blir ny inredning/säten till dessa plan?
Tror det finns flera olika scenarier för de begagnade maskinerna. De kommer ju in tidigast 2027, och som jag förstår det ska de sista nya maskinerna levereras 2030. Då ska de begagnade flyga max tre år för SAS.

Om alla begagnade kommer från samma "källa" med samma inredning så kan man låta dem flyga som de är. SAS har då två olika config av A330-300. Det blir lite logistik om man måste byta plan för en avgång, men med lite planering sker det inte så ofta.

Kommer det in en enda röra av olika maskiner i olika config kommer det bli kaos. Några ex-AF, några ex-KLM, några från Virgin, någon från Delta, och för att krydda kanske någon kinesisk också. Det blir en logistisk mardröm bara att underhålla sätena, än mindre att flytta pax när man roterar maskiner. Då är nog enda utvägen att riva ut gamla inredningen.

Vad gäller befintliga A330-300 så är det ett utmärkt tillfälle att uppgradera inredningen.
2028 är nuvarande inredning 14 år gammal, och måste sägas ha passerat sin tekniska livslängd.

Toppen