Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Lyckades köpa sista biljett med Safair till Johannesburg och var framme 12:00. Kom inte med 8:40 då biljetten inte fanns längre. Safair sade att Ethiopian avbokat min biljett från Durban. NU i Johannesburg säger Ethiopian att biljetten är fortfarande öppen i systemet och innan de kan göra något måste Safair stänga den. De kan inte låta mig flyga vidare för systemet tillåter inte nästa flygsträcka. Missar därmed min avgång 14:30.
För att låta mig flyga vill de att jag ska skriva på ett papper som friskriver de från att ersätta mig från de pengarna jag lagt ut. Blev blankt nej på det.

Köpte ny biljett med Qatar senare i kväll.

Antar att jag börjar med ett claim när jag kommer hem men något säger mig att vi kommer ses i domstolen.
Vad kan jag förvänta mig för min utresa? 30 minuters försening som gör att jag missar min anslutning. Kanske inte flygbolagets fel att så få personer jobbade vid immigrationen men att inte kunna ta mig till vistelseorten tidigare än två dagars försening är i längsta laget. Jag lyckades ta mig dit ca 30 timmar snabbare. Är 600€ för mycket att hoppas på? Plus hotellkostnaden och nya flygbiljetten?

För hemresan blir det väl ännu värre om jag fattat det då EU-förordningen inte gäller. Jag räknar med att jag blir nekad ersättning för hemresan men då återstår tingsrätten i Göteborg även om jag reste från Köpenhamn. Har print screen och att det stod "booking is cancelled" inklusive klockslag.

Ska hoppa på Qatar flighten snart.
Tacksam för all input.

Last edited:
Vad kan jag förvänta mig för min utresa? 30 minuters försening som gör att jag missar min anslutning. Kanske inte flygbolagets fel att så få personer jobbade vid immigrationen men att inte kunna ta mig till vistelseorten tidigare än två dagars försening är i längsta laget. Jag lyckades ta mig dit ca 30 timmar snabbare. Är 600€ för mycket att hoppas på? Plus hotellkostnaden och nya flygbiljetten?

För hemresan blir det väl ännu värre om jag fattat det då EU-förordningen inte gäller. Jag räknar med att jag blir nekad ersättning för hemresan men då återstår tingsrätten i Göteborg även om jag reste från Köpenhamn. Har print screen och att det stod "booking is cancelled" inklusive klockslag.

Ska hoppa på Qatar flighten snart.
Tacksam för all input.
Skickade under tiden ett mail till Ethiopians och hittade svaret nu medan jag sitter i Qatar och väntar på mitt nästa och sista flyg. Mailet bekräftar att det var Ethiopian som avbokade min biljett från Durban till Johannesburg allt det personalen på flygplatsen i Johannesburg hävdade inte hade hänt. Skälet var att jag inte dök upp den 13:e. Jag skulle vänta på flygplatsen i två dagar utan hotell! Jag löste det själv och kom fram 30 timmar tidigare.

Last edited:
Det är helt orimligt hur du har behandlats. Jag håller med om din bedömning om vad du ska yrka på: 600€ för utresan, ersättning för hotell, mat och nya biljetter. På hemresan gäller inte EU261 som du har förstått, men skulle lägga det i samma case då det är orimligt att bolaget avbokat dig pga hur de hanterat utresan. Värsta som händer att du får delvis medfal i rätten, men du måste tyvärr ge Etiopian möjlighet att svara själv först. Ge de en rimlig tidsfrist i ditt meddelande (6-8 veckor?). Använd saklig ton.

Det är helt orimligt hur du har behandlats. Jag håller med om din bedömning om vad du ska yrka på: 600€ för utresan, ersättning för hotell, mat och nya biljetter. På hemresan gäller inte EU261 som du har förstått, men skulle lägga det i samma case då det är orimligt att bolaget avbokat dig pga hur de hanterat utresan. Värsta som händer att du får delvis medfal i rätten, men du måste tyvärr ge Etiopian möjlighet att svara själv först. Ge de en rimlig tidsfrist i ditt meddelande (6-8 veckor?). Använd saklig ton.
Har många gånger fått höra att om det händer något så är det alltid bäst att ha bokat biljetten via flygbolagets hemsida. Det här gången gjorde jag det, för att det var billigare, och så får man uppleva detta. Vill inte ens tänka på hur jag hade haft det om jag bokat via förmedlaren.
Får hoppas på det bästa för ligger ute med runt 12000 extra.

Skickade under tiden ett mail till Ethiopians och hittade svaret nu medan jag sitter i Qatar och väntar på mitt nästa och sista flyg. Mailet bekräftar att det var Ethiopian som avbokade min biljett från Durban till Johannesburg allt det personalen på flygplatsen i Johannesburg hävdade inte hade hänt. Skälet var att jag inte dök upp den 13:e. Jag skulle vänta på flygplatsen i två dagar utan hotell! Jag löste det själv och kom fram 30 timmar tidigare.
Du har i princip inte flugit segmentena i ordning och Ethiopian annulerade resten av biljetten, verkar det så.
Vad inte diskuterats här än vad MCT är på JNB international-domestic? Om 30 min försening orsakade att tid mellan flygen blev mindre än MCT är det förmodligen lättare att yrka för ersättning.

Ingen aning hur det är med hemresan då, när du fått tag på eget biljett hade du kanske behövt informera dem att "stannar" i Joburg, enligt deras system.i a f så det inte flaggar noshow.

Du kommer ha en lång process här för att få ut något, hoppas du lyckas!

Jag undrar om just i @cantona hens fall en bra resebyrå hade varit bättre. Flygbolgens egna byråer skiljer ju sig åt ganska kraftigt som vi vet. En bra byrå hade kanske kunnat läsa reglerna hos ET och biljettera något bättre. Jag tycker fortfarande att SAS är ett undantag på ett positivt sätt och med EU bolagen är regelverk hanteringen enklare, även om det varierar kraftigt hur tillmötesgående svaren brukar vara.

Du har i princip inte flugit segmentena i ordning och Ethiopian annulerade resten av biljetten, verkar det så.
Vad inte diskuterats här än vad MCT är på JNB international-domestic? Om 30 min försening orsakade att tid mellan flygen blev mindre än MCT är det förmodligen lättare att yrka för ersättning.

Ingen aning hur det är med hemresan då, när du fått tag på eget biljett hade du kanske behövt informera dem att "stannar" i Joburg, enligt deras system.i a f så det inte flaggar noshow.

Du kommer ha en lång process här för att få ut något, hoppas du lyckas!
Har kollat upp mailen och påminnelsen att checka in på Erthiopian kom efter att jag nekades flighten från Durban 8:40. Tror de cancellerat bara den delen som inte flögs med Ethiopian. Antar att det inte hindrade de att göra en "manual override" då vi stod och tjafsade i 1½ timme. Begärde att manager dyker upp fysiskt.

International to Domestic: 2 to 3 hours på JNB om man googlar. Det är omöjligt att, som i mitt fall, ta sig igenom detta på 1 timme och 10 minuter om man har incheckat bagage och byter bolag och då har jag ändå gjort detta ett antal gånger.

Attachments

• Skärmbild 2026-06-17 160148.png
    Skärmbild 2026-06-17 160148.png
    82 KB · Visningar: 28
Last edited:
Detta är ju verkligen ett marddrömsscenario, det värsta är ju inte en cancellering utan att det finns otydlighet kring det hela.
Jag vill också vara tydlig med att jag kunde ha kommit fram den 11:e men var inte beredd att chansa med 6000kr för 45 minuters flight utan att veta att jag får tillbaka dessa. Om jag kunde boka det så kunde även Ethiopian men tror att de bara använder Airlink och Safair. Att fastna på en flygplats i två dygn var inget alternativ för min del.

Jag tror du har fel, om det är mer än en timme tidigare avgång har du rätt till kompensation vid inställd flygning (artikel 5). Ersättningen kan dock halveras givet att du inte kommer fram sent med den föreslagna ombokningen (artikel 7).

Om du får igenom en annan ändring antar jag att flygbolagets skyldigheter ändå bedöms utifrån vad de erbjöd i första läget.

Någon med mer juridisk koll får gärna bedöma om jag läser rätt.
SAS var ändå relativt snabba på svar ~10 dagar, men erbjuder ~300 EUR, så provar ge dom referensen till fallet med Azureair och liknande (C-146/20, C-188/20, C-196/20, C-270/20 för den som är intresserad). Får se om jag får andra halvan av kompensationen :)

Tack för infon om att jag hade rätt till EU261!

Toppen