Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Lyckades köpa sista biljett med Safair till Johannesburg och var framme 12:00. Kom inte med 8:40 då biljetten inte fanns längre. Safair sade att Ethiopian avbokat min biljett från Durban. NU i Johannesburg säger Ethiopian att biljetten är fortfarande öppen i systemet och innan de kan göra något måste Safair stänga den. De kan inte låta mig flyga vidare för systemet tillåter inte nästa flygsträcka. Missar därmed min avgång 14:30.
För att låta mig flyga vill de att jag ska skriva på ett papper som friskriver de från att ersätta mig från de pengarna jag lagt ut. Blev blankt nej på det.

Köpte ny biljett med Qatar senare i kväll.

Antar att jag börjar med ett claim när jag kommer hem men något säger mig att vi kommer ses i domstolen.
Vad kan jag förvänta mig för min utresa? 30 minuters försening som gör att jag missar min anslutning. Kanske inte flygbolagets fel att så få personer jobbade vid immigrationen men att inte kunna ta mig till vistelseorten tidigare än två dagars försening är i längsta laget. Jag lyckades ta mig dit ca 30 timmar snabbare. Är 600€ för mycket att hoppas på? Plus hotellkostnaden och nya flygbiljetten?

För hemresan blir det väl ännu värre om jag fattat det då EU-förordningen inte gäller. Jag räknar med att jag blir nekad ersättning för hemresan men då återstår tingsrätten i Göteborg även om jag reste från Köpenhamn. Har print screen och att det stod "booking is cancelled" inklusive klockslag.

Ska hoppa på Qatar flighten snart.
Tacksam för all input.

Last edited:
Toppen