Jag flög Garuda CAN-CGK-SYD t/r i samband med kinesiska nyårsledigheten i february/mars. Det var ett äventyr.
Jag bokade ett par månader före avresa och innan det var dags att resa så hade de ställt in/bokat om mig till att ankomma två dagar tidigare och åka hem två dagar senare. Jag gjorde inte en stor grej av det utan tog några extra dagar ledigt och bokade in lite nya planer de extra dagarna.
När jag satt på flygplatsen i Chongqing för att flyga ner till Guangzhou (CAN) dagen innan awardresan skulle börja fick jag ytterligare en ändring - det var CGK-SYD som var inställd och jag hade blivit ombokad till 24 timmar senare, dvs med en natt i Jakarta på vägen ner och en natt tappad i Sydney. Flyget gick faktiskt fortfarande men jag hade blivit avkastad, det visade sig att det var ship change och 24 C-platser blev 18 och EB awardbiljetter/SkyTeam Elite Plus är väl minst värda kunderna.
Jag ringde SAS för att hitta alternativ men trots en förstående dansk som även kollade med back office kring möjligheter då det var så nära inpå blev jag utan något positivt resultat. Dagen därpå tog jag diskussionen vid incheckningen på CAN men längre än att jag blev lovad att Garuda skulle möta upp vid ankomst i Jakarta och göra deras bästa då blev resultatet inte. Vid det tillfället hade jag redan insett att jag inte hade något annat alternativ än att stanna kvar i Jakarta då det helt enkelt inte fanns några andra flyg samma dag till SYD.
Väl i Jakarta stod det en herre och väntade på mig som utlovat. Han betalade transfervisum, tog mig genom immigration och efter att jag hämtat min väska mötte han upp curbside i väntan på att bilen som skulle ta mig till hotellet skulle komma (där väntade middag samt frukost och lunch nästa dag). Då kom även en kille från customer service med 2 miljoner rupiah i kontanter i ett kuvert som kompensation för förseningen. Han förklarade situationen med reduceringen av C-stolar och vi fick en kort men transparent diskussion kring deras problem med inställda flygningar eller ship change även vid ordinarie maintenance, de har helt enkelt inte tillräckligt med plan för att köra de rutter de gör och det är ofta störningar, speciellt på vissa rutter som trafikeras av specifika flygplanstyper.
En kort summering: behöver du vara hyfsat säker på att du antagligen kommer fram i tid och kan åka hem enligt ordinarie bokning hade jag kollat på alternativ, är du flexibel och chill med att skit kan hända så kör på.