Senaste nytt

SAS nya hemsida

Ytterligare en avbokning idag, exakt samma problem. Och nu var sajten inte seg (som den var igår). Betalningen gick sekundsnabbt, men därefter laddas bara betalsidan om och man uppmanas att betala (igen).

Verkar inte vara något tillfälligt problem.
 
Ytterligare en avbokning idag, exakt samma problem. Och nu var sajten inte seg (som den var igår). Betalningen gick sekundsnabbt, men därefter laddas bara betalsidan om och man uppmanas att betala (igen).

Verkar inte vara något tillfälligt problem.
Men varför bokar du så många resor som du måste boka av?! ;) Boka det du ska åka istället så slipper du detta strulet ;)
 
;) Aj, den visste var den tog! Åh, vad jag ogillar att boka av awards. Eller framförallt åh vad jag ogillar att betala avgifter!

I ett fall var ändringsavgiften högre än avbokningsavgiften (!), dvs billigare att avboka och boka nytt än att ändra.
Och en annan resa skulle det adderas en person och det kändes enklare att avboka och boka om (vuxen+barn, fly premium).

Så i praktiken resa det som bokats men de ändringar som behövdes var inte möjliga/praktiska att göra med SAS ombokningsverktyg, trorts att allt var simpla SAS-awards.

Jag önskar att omboknigsverktyget kunde lite mer. Ändra datum går, men inte att ändra rutt, passagerare osv. När man nu betalar en ombokningsavgift hade det ju varit snyggt om man faktiskt kunde boka om relativt fritt. Det är bara sämre för alla parter att det måste avbokas och bokas nytt.
 
;) Aj, den visste var den tog! Åh, vad jag ogillar att boka av awards. Eller framförallt åh vad jag ogillar att betala avgifter!

I ett fall var ändringsavgiften högre än avbokningsavgiften (!), dvs billigare att avboka och boka nytt än att ändra.
Och en annan resa skulle det adderas en person och det kändes enklare att avboka och boka om (vuxen+barn, fly premium).

Så i praktiken resa det som bokats men de ändringar som behövdes var inte möjliga/praktiska att göra med SAS ombokningsverktyg, trorts att allt var simpla SAS-awards.

Jag önskar att omboknigsverktyget kunde lite mer. Ändra datum går, men inte att ändra rutt, passagerare osv. När man nu betalar en ombokningsavgift hade det ju varit snyggt om man faktiskt kunde boka om relativt fritt. Det är bara sämre för alla parter att det måste avbokas och bokas nytt.
Jag skulle önska att SAS införde biljettregler likt de som de flesta amerikanska flygbolag har:

- Light: Går ej att avboka. Går ej att omboka (alternativt, boka om mot avgift)
- Standard: Går att avboka och få som tillgodohavande. Går att omboka genom att omvandla till tillgodohavande. (<-- detta är ändringen)
- Flex: Går att avboka. Går att omboka.

Genom att kunna ändra sina biljetter till tillgodohavanden kan man själv lösa de flesta ändringar online genom att "avboka" och boka nytt, utan att SAS skulle behöva investera i särskilt avancerade ombokningsverktyg. Man skulle också slippa problem som det här: https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-det-här-gjorde-ni-inte-så-bra.6002/post-1090846
 
Fördelen med tillgodo som en form av ombokning är att man frikopplar avbokningen från nybokningen i tid. Jag kan alltså avboka just nu och vänta med att omboka till när jag är säker på avresan. För bolaget är det också bra, stärker likviditeten och sänker tröskeln för att boka på tidigt.

Sedan är en regelrätt ombokning ändå smidigare på flera sätt : Det blir väldigt tydligt vad prisskillnaden är och jag har garanterat en biljett hela tiden. Går man via tillgodo så finns ju risken att det man ville boka om till har försvunnit medan man väntar på vouchern e.dyl. I en riktig ombokning kan det aldrig hända, jag kan ångra mig i flödet och behälla originalet.

Och pratar vi award blir det meckigt att få poängen och skatterna på en voucher. Nu är ju avboknings- och ombokningsavgiften bara en konstruktion för att tjäna pengar och styra bort från ett beteende där folk skaffade flexibilitet genom att ha massor av award bokade som de ändå inte tänkte flyga, så de är antagligen inte intresserade av att ge tillbaka flexibilitet till awards.
 
Alltså, hur orkar ni med denna websidan?

Authentiseringen är katastrof, ibland bara utslängd när jag byter sida, Captcha vid varje inlogg, lite pardon our interruption som salt på såret då och då.
Passkey funkar ibland, men inte alls alltid...

Visas med stora eller små text huller om buller. Sidan är i flight mode.
 
Alltså, hur orkar ni med denna websidan?

Authentiseringen är katastrof, ibland bara utslängd när jag byter sida, Captcha vid varje inlogg, lite pardon our interruption som salt på såret då och då.
Passkey funkar ibland, men inte alls alltid...

Visas med stora eller små text huller om buller. Sidan är i flight mode.
Jag har under senare veckor behövt byta mellan sas.se och flyttas.com, respektive rensa cookies, för att alls komma in. Fullständigt katastrofalt uselt.
 
Den nya hemsidan visar ej längre vilket flygplan (registreringsnummer) som utför flygningen, när man tittar på flygstatus. Trist när saker försvinner.
 
Upptäckte just award finder på SASs hemsida. Utmärkt för att hitta BC flyg med SAS. Finns det något lika bra för Finnair, även om man måste betala?

Sent svar, men råkade se detta inlägget. Man kan tycka att det är utmärkt, men SAS uppdaterar bara tillgänglighet en (1) gång per 24h, Således så är den allt som oftast inte uppdaterad.
 
Sent svar, men råkade se detta inlägget. Man kan tycka att det är utmärkt, men SAS uppdaterar bara tillgänglighet en (1) gång per 24h, Således så är den allt som oftast inte uppdaterad.
Ungefär som awardfares då? Förutom att på af visas bara det andra sökt på så väldigt ofta finns inte det som står.

Tycker Award Finder är bra men vore bättre med fler uppdateringar.
 
Toppen