Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Tror du blandar ihop något här (eller jag!). Om du flyger med ett annat ST bolag, så är det det bolag som sköter ett eventuellt avtal med en tredjeparts lounge. Så om du flyger med KLM till Timbuktu och KLM har avtal med en tredjeparts lounge på Timbuktus flygplats, så får EBG och EBD tillträde där som ST Elite Plus. Det är inte SAS/EB som måste fixa fram ett avtal med Timbuktus flygplats.

Sedan verkar Virgin vara ett undantagsfall inom ST, iom att de på sin egen hub inte erbjuder en lounge som är alltmänt tillgänglig för alla ST Elite Plus passagerare.

Själv vet jag inte om Virgin har ett avtal med en tredjeparts lounge på Heathrow för ST Elite Plus passagare som inte reser i Business. Verkar kanske inte så (och det är tråkigt så klart). Men det har ingenting att göra med SAS's egen hantering av tredjepartslounger.

Ja, det jag skrev gäller bara för Virgin i det här fallet.

För att få tillgång till Virgins Clubhouse ska man flyga business med dem (eller ha högsta tier i deras program tror jag). Samt vissa andra undantag som blandar in Delta och AM.

Men du har rätt att jag blandade ihop det, sen KLM/AF flyttade till terminal 4 så finns det inte tillgång till någon tredjepartslounge längre.

Alltså är kontentan ändå att man som statuskund hos SAS inte har lounge ändå om man reser i eco.
 
AF / KLM verkar vara nöjda med sin investering i SAS för nu aviserar CEO Ben Smith att man vill öka sin ägarandel och även köpa en del av Air Europa


Roligt!

De har verkligen spenderbyxorna på. Utöver Air Europa som du nämner vill de ju ha TAP också.
 
Köp av riskkapitalisternas aktier under 2026 alltså? Finns Eurobonus kvar efter 1 jan 2027 är frågan...

Alltså alla förändringar som gjorts på Eurobonus gör det mer och mer likt Flying Blue. Det får man dra egna slutsatser av men det finns uppenbarligen en tanke där.

Det framhävdes väl att det egentliga värdet i SAS var Eurobonus? Om man då tänker bara skrota det rakt av har man nog gjort en dålig affär. Om man nu inte enbart var ute efter att köpa ett antal medlemmar så bör man ju se till att upprätthålla lojaliteten bland dessa.

Det framhävs väldigt ofta på detta forum och saknar substans, även om det kan vara sant i andra fall. Men detta faktum bottnar egentligen inte i att ett bonusprogram är värdefullt i sig själv, man använder det som ett uttryck för lojala resenärer/inkomstbringare. Men ju mer otrogna resenärerna blir, desto mindre värde har bonusprogrammet och man hamnar i en situation där programmet mer eller mindre är en glorifierad maillista…
 
Det framhävs väldigt ofta på detta forum och saknar substans, även om det kan vara sant i andra fall. Men detta faktum bottnar egentligen inte i att ett bonusprogram är värdefullt i sig själv, man använder det som ett uttryck för lojala resenärer/inkomstbringare. Men ju mer otrogna resenärerna blir, desto mindre värde har bonusprogrammet och man hamnar i en situation där programmet mer eller mindre är en glorifierad maillista…
Saknar substans, det är precist vad ditt inlägg gör, som vanligt. Det finns mängder med data att bonusprogram är lönsamma, för ägaren. Men för all del, fortsätt att hitta på saker.
 
Toppen