Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

• Thread starter Thread starter Robert flysas
  • Start date Start date
Bra att detta precis lyftes. Då skiter det sig för oss som har en liten bebis med oss som åker in i USA för första gången

SFO hade tydligt utmarkerat MPC vid landning igår, men de-boarding och övriga kön gick på <5 min så hann knappt blicka åt det hållet.

Resetokig skrev:Bra att detta precis lyftes. Då skiter det sig för oss som har en liten bebis med oss som åker in i USA för första gångenKlicka för att utvidga...
Detta är ändrat. Numera kan även förstagångsresenärer med ESTA använda MPC. Så det skall gå bra att använda MPC med bebisen.

SDL skrev:Detta är ändrat. Numera kan även förstagångsresenärer med ESTA använda MPC. Så det skall gå bra att använda MPC med bebisen.Klicka för att utvidga...
Är det så? Detta vore intressant då jag ska ta en polare till NYC som aldrig varit i USA.

Jannes skrev:Är det så? Detta vore intressant då jag ska ta en polare till NYC som aldrig varit i USA.Klicka för att utvidga...
Ja!

Dels har det diskuterats tidigare i denna tråd (s.12 & s.13, @guwonder verkade ha koll på det).

Dels står det inte längre "returning" Visa Waiver Program passport holders under FAQ i MPC-appen (det gör det dock på MPC-webbsidan).

Jag läste på en del om detta i samband med att vi åkte till USA i Januari (med spädbarn, eftersom det var första resan till USA för vår bebis) och kom då fram till att MPC skall fungera även för förstagångsresenärer med ESTA.

SDL skrev:Ja!Dels har det diskuterats tidigare i denna tråd (s.12 & s.13,@guwonderverkade ha koll på det).Dels står det inte längre "returning" Visa Waiver Program passport holders under FAQ i MPC-appen (det gör det dock på MPC-webbsidan).Jag läste på en del om detta i samband med att vi åkte till USA i Januari (med spädbarn, eftersom det var första resan till USA för vår bebis) och kom då fram till att MPC skall fungera även för förstagångsresenärer med ESTA.Klicka för att utvidga...
Wow än en gång gör detta forum ens liv lite enklare! Tack @SDL

MPC på Newark funkade faktiskt nu. Ett par minuters kö vs 20 minuter på skylten och säkert mer för stackarna längst bak i planet. Supersmidigt.

MPC på IAD var öppen idag. Det var apmycket folk i vanliga immigrationen. MPC var inte supersnabb heller, folk hittar det mer och mer. Men klart snabbare än folkmassan från BA, QR, och SK-flygen som landat precis före mitt.

Maxxan skrev:MPC på Newark funkade faktiskt nu. Ett par minuters kö vs 20 minuter på skylten och säkert mer för stackarna längst bak i planet. Supersmidigt.Klicka för att utvidga...
Följde du skyltarna? Blev nekad i början på februari där de bara sa att det inte fanns o h hänvisade oss till den gigantiska ESTA-kön.

Maja skrev:Följde du skyltarna? Blev nekad i början på februari där de bara sa att det inte fanns o h hänvisade oss till den gigantiska ESTA-kön.Klicka för att utvidga...
Följde skyltarna, fanns en avstickare precis innan ESTA-kön. Frågade om MPC till personen i kön och han nickade.

Maxxan skrev:Följde skyltarna, fanns en avstickare precis innan ESTA-kön. Frågade om MPC till personen i kön och han nickade.Klicka för att utvidga...
Då håller jag tummarna att det är ”öppet” när jag åker tillbaka om två veckor.

IAD idag. Välskyltat aom vanligt, men bara ett bås öppet, så kön byggs på. Tog mig en kvart att komma fram. Personalen bad om ursäkt för lång väntetid.

fcx skrev:IAD idag. Välskyltat aom vanligt, men bara ett bås öppet, så kön byggs på. Tog mig en kvart att komma fram. Personalen bad om ursäkt för lång väntetid.Klicka för att utvidga...
En CBP agent som ber om ursäkt för något, den var ny...

Ny datapunkt från Newark. Lång kö (75 min) för såväl besökare som amerikaner, men blev insläppt i MPC-kön när jag visade appen och fick direkt gå fram till kontrollerna på den amerikanska sidan. Anade oråd när personalen började fråga personerna bakom mig om green card, men höll låg profil och tog mig fram till desken. Där blev jag tillsagd att jag stod i fel kö. Jag nämnde MPC och fick höra att de inte har det på Newark. Men jag var trevlig och hon var trevlig och jag gled igenom ändå. 2/2 lyckade försök så här långt, men hade kunnat hamna längst bak i ESTA-kön idag om jag haft otur.

San Francisco, SFO i fredags, 3 long haul ankommer samtidigt, mycket folk. Mycket tydligt skyltat till MPC, fick visa kvittot i MPC appen innan jag släpptes in i fållan, som var helt tomt förutom en som redan var framme och behandlades av CBP. Igenom på 30 sekunder.

JFK i söndags, det fanns inga köer vid någon av passkontrollerna men vi försökte ändå med MPC trotts att den verkade vara stängd. Hämnade i diplomat/global entry kö. Frågade en av vakterna om det var MPC också. Ja, sa han och då kom vi igenom på 2 minuter.

ORD idag så var det gemensam kö för MPC för amerikaner och icke-amerikaner. Eftersom den vanliga kön för besökare var väldigt kort så gick jag direkt till den istället och var igenom på under fem minuter.

Back