Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Okej, mem då måste alltså Spenn rapportera tillbaka till Strawberry varje månad hur många poäng som ska räknas mot status? Låter dyrt att hålla igång två bonusprogram parallelt.
Just ja! Det är klart tänkbart att spenn intjänande på Norwegian inte ska ge status hos Strawberry, så blev man tvungen att övergå till modellen med nätter. Det är ju kommunikativ mot kund också enklare än olika typer av spenn. Vanliga människor är ju tillräckligt förvirrade av status, bas och bonus och nu nivåpoäng inom EuroBonus.
 
Fick info från Norwegian igår:

Spenn is on the way – what that means for you​
Hi airac,

You might have heard that Norwegian and Strawberry have teamed up to create a new loyalty currency – it’s called Spenn.

What is Spenn?

Spenn is a loyalty currency that you’ll be able to earn and use across multiple brands in the Nordics. You’ll soon earn Spenn when you book flights with Norwegian, and with other Spenn partners, and be able to use Spenn as payment for your Norwegian flights (excluding taxes and some surcharges), as well as for hotel rooms with Strawberry – and with more brands in the future!

By using the Spenn platform, you’ll get access to personalised offers, deals and rewards, and this common loyalty currency will be a great way to boost your earnings and help you get the most out of your Norwegian Reward membership!

What about CashPoints?

Your CashPoints that you have already earned in Norwegian Reward will still be available to you, and you’ll be able to use them in the same way as today.

How does this affect your membership?

Spenn is managed by Spenn Group, owned by both Norwegian and Strawberry. Spenn Group will administer your Spenn account, so this means we’ll need to make some changes to the Norwegian Reward Terms and Conditions. Additionally, Spenn Group's Terms and Conditions will apply to the earning and usage of Spenn. The Spenn terms complement the existing Norwegian Reward loyalty programme terms.

These changes to terms and conditions include the following:

• If you reside in Norway, Sweden, Denmark or Finland, you’ll earn Spenn on qualifying flights with Norwegian booked and flown on and after 19 November 2024.
• Spenn Group will handle the issuance, management, and redemption of Spenn for Norwegian Reward.
• Other benefits of your membership, such as those which you earn after every eighth flight within 12 months will remain with Norwegian Reward.
• Any CashPoints you have in your account will remain in your account, and you can still spend them on qualifying purchases with Norwegian.

Terms and conditions

These updated terms apply automatically from 19 November 2024.
You can access the revised Norwegian Reward terms and conditions which govern your membership here.
You can access the Spenn terms and conditions here.​
 
En "intressant" detalj är att det går inte att vara medlem utan att tjäna spänn. Dvs man kan inte uppnå status om man tex är affärsresenär och inte "får arbetsgivarens godkännande "

Om de lyckas med att bygga ett universum med poänguttag kan jag tro att Skatteverket blir intresserade. Inom Strawberry program kan man enkelt ha överenskommelsen att poäng används i tjänsten men om spänn kan bli matvaror och kläder, så?
(EB har samma utmaning men risken för spänn är kanske om det blir riktigt stort)


Nu skriver de väldigt tydligt att det inte går att vara med i programmet utan att tjäna spänn. EB har åtminstone möjligheten att avböja poäng på viss resa, vilket är bra för den samvetsgranne
 
Om de lyckas med att bygga ett universum med poänguttag kan jag tro att Skatteverket blir intresserade. Inom Strawberry program kan man enkelt ha överenskommelsen att poäng används i tjänsten men om spänn kan bli matvaror och kläder, så?
(EB har samma utmaning men risken för spänn är kanske om det blir riktigt stort)
100% enig. Speciellt när dom döpt det till spenn/spänn. :rolleyes:
 
  • Gilla
Reactions: bvs
100% enig. Speciellt när dom döpt det till spenn/spänn. :rolleyes:
Och när det finns en fast faktor som styr antal intjänade Spenn per spenderad krona *och* ett exakt värde i kronor på varje Spenn.

Men det problemet borde väl redan Norwegian ha i cashpoints. Visserligen kan de bara spenderas på flyg osv, men det måste vara väldigt mycket enklare att beskatta när de har ett tydligt värde i kronor.
 
Är det klarlagt vad som händer med existerande poängbokningar?

Säg att man har en drös med poäng och vill nyttja dem till dagens ”listpriser”, går det att göra det i förhand för framtiden om man inte vill vänta och se vad värdet av dem blir efter 19:e nov?
 
Är det klarlagt vad som händer med existerande poängbokningar?

Säg att man har en drös med poäng och vill nyttja dem till dagens ”listpriser”, går det att göra det i förhand för framtiden om man inte vill vänta och se vad värdet av dem blir efter 19:e nov?
Jag förutsätter att befintliga bokningar inte avbokas... Det ska ju gå att använda poäng tom december nästa år. Skulle gissa att det antingen inte kommer att gå att göra bokningar för Strawberypoäng för stays efter det, eller att poängen förfaller direkt om sådana avbokas...
 
  • Gilla
Reactions: hco
Fantastiskt att det fortfarande står:

"Member benefits available from 19 November.
New benefits available from 19 November will be updated in the coming weeks."


Idag, 22/10. Mindre än en månad kvar och kommande villkor är inte ens publicerade i sin helhet än.

Visst, är medveten om 14-dagarsvillkoret i paragraf 1.14(!). Men ändå!:rolleyes:
 
Fantastiskt att det fortfarande står:

"Member benefits available from 19 November.
New benefits available from 19 November will be updated in the coming weeks."


Idag, 22/10. Mindre än en månad kvar och kommande villkor är inte ens publicerade i sin helhet än.

Visst, är medveten om 14-dagarsvillkoret i paragraf 1.14(!). Men ändå!:rolleyes:
Man kan ju bara hoppas att de finns i detta forum och insett att de inte kan försämra ett lojalitetsprogram utan konsekvenser.
Jag tror att många, även jag, kommer överväga byte till SAS/Scandic. Men det återstår att se hur stora försämringar dessa "new benefits" kommer innebära, för hittills ser inte jag något positivt med detta nya samarbete.
 
Allt för doktorn och fattar stressen så nära målet.

Jag kan hjälpa Dig alltså. Det kostar Dig en slant med 90k då jag måste spenda en del miles men inga problem. Bara återkom på PM eller maila, flyger mycket idag, om du behöver hjälp så ordnar vi detta 100%

Tack så mycket för hjälpen @M.K , löste sig kanon ju! Känns härligt att inte behöva snubbla på målsnöret!
 
Toppen