Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

• Thread starter Thread starter Robert flysas
  • Start date Start date
LarsCph skrev:Det står ju tydligt på skylten att det även ska funka för ESTA. Denna från Dulles airport.Klicka för att utvidga...

”eligible to use the CBP MPC app:

U.S. citizens with a valid U.S. passport
Canadian citizens with a valid

Canadian passport
Lawful Permanent Residents with a valid

LPR card
Visa Waiver Program travelers with a valid passport from a Visa Waiver country”
The issues are that being eligible to use the MPC app is not the same thing as being able to or eligible to use MPC on arrival. This is because:

1) the airport contractor line controllers are sometimes wrong about who is and is not eligible to use MPC, so sometimes it works to just ignore them and simply show them the MPC app without showing them the passport; and

2) (the bigger issue) each CBP Port Director/Acting port director or assigned or on-duty airport-level CBP management can have their own ideas about what they think works for the CBP at a particular airport or at a particular time and decide to be more restrictive about whom they want to be able to use MPC at the airport(s)/terminal(s) under their personal supervision.

guwonder skrev:”eligible to use the CBP MPC app:U.S. citizens with a valid U.S. passportCanadian citizens with a validCanadian passportLawful Permanent Residents with a validLPR cardVisa Waiver Program travelers with a valid passport from a Visa Waiver country”The issues are that being eligible to use the MPC app is not the same thing as being able to or eligible to use MPC on arrival. This is because:1) the airport contractor line controllers are sometimes wrong about who is and is not eligible to use MPC, so sometimes it works to just ignore them and simply show them the MPC app without showing them the passport; and2) (the bigger issue) each CBP Port Director/Acting port director or assigned or on-duty airport-level CBP management can have their own ideas about what they think works for the CBP at a particular airport or at a particular time and decide to be more restrictive about whom they want to be able to use MPC at the airport(s)/terminal(s) under their personal supervision.Klicka för att utvidga...

Du behöver inte hitta på ursäkter åt lokala småpåvar som inte gör som de blir tillsagda och hittar på egna regler dag för dag. EWR har MPC, oavsett vad de tycker om det. Systemet funkar liksom inte om de bara kör lite på feeling.

Och det är samma sak. Kan du använda appen, kan du gå i MPC kön. Allt annat vore ju tämligen meningslöst. Tycker du inte det själv?

Hachans skrev:Du behöver inte hitta på ursäkter åt lokala småpåvar som inte gör som de blir tillsagda och hittar på egna regler dag för dag. EWR har MPC, oavsett vad de tycker om det. Systemet funkar liksom inte om de bara kör lite på feeling.Och det är samma sak. Kan du använda appen, kan du gå i MPC kön. Allt annat vore ju tämligen meningslöst. Tycker du inte det själv?Klicka för att utvidga...
I am not making excuses for either the airport contractors or the lack of uniformity across all CBP management/employees in the country (and in countries with US CBP Preclearance). I am explaining why the inconsistency is there and what are the primary sources of the inconsistencies that travelers experience with this service.

Sometimes CBP itself even selectively shuts off MPC. It would be better for travelers if MPC were never shut off and always available consistently across all listed US port facilities, but unfortunately it has never been like that with CBP when it comes to MPC.

I would like to use the MPC app for a trip to Chicago next year, however I am unsure how to state my purpose of travel. I'll be attending a conference that's directly related to my line of work but I am not there as an employee or sponsored by my employer in any way. Would this still be considered "Business"?

Rollercoaster skrev:I would like to use the MPC app for a trip to Chicago next year, however I am unsure how to state my purpose of travel. I'll be attending a conference that's directly related to my line of work but I am not there as an employee or sponsored by my employer in any way. Would this still be considered "Business"?Klicka för att utvidga...
Yes, business for business conference even if self-funded attendance to a business conference.

Hachans skrev:Inkastarna har absolut ingen koll. Det är bara att ignorera dem. De är bara glorifierade kövakter och inget annat.De har knappt heller någon koll och knorrar bara för att de måste öppna ett annat fönster i datorn. Folk blir ju skickade till höger och vänster ändå när man kommer fram i kön. Vet inte hur många gånger jag blivit skickad till US Citizen när det är tomt i deras fållor när man väl korsat sig fram i Esta-kön.Klicka för att utvidga...
Dette er sikkert korrekt, men muligheten for at man havner helt sist i ordinær ESTA-kø fordi kontrollanten insisterer, gjør at man blir veldig usikker på hva som lønner seg. Ofte kommer flyet fra OSL og ARN inn samtidig på EWR, og den ordinære køen blir lett veldig lang. Veldig kjedelig situasjon.

Hachans skrev:Inkastarna har absolut ingen koll. Det är bara att ignorera dem. De är bara glorifierade kövakter och inget annat.Klicka för att utvidga...

Hur ignorerar man dem när det står två av dem inne i fållan och fysiskt hindrar dig att komma fram? Även om de bara är glorifierade kövakter och inte faktisk CBP, så känns det inte som en bra metod att medelst tackling och våld trycka sig in i fållan - risken med det känns påtagligt mycket större än reward...

Most commonly the line guards are airport contractors and not CBP. But if CBP happen to be the line guards (rare but happens sometimes at some of SAS’s US destinations), definitely pay attention to the CBP.

If the line guards are the airport contractors (as is usual) and you can see the MPC line is open and processing some people while you have an MPC receipt, then here is how the game is played without risking a problen: keep the passport out of sight when approaching the line controller and say “MPC” while showing the MPC receipt and say you are following the CBP MPC instructions if challenged any further by the airport contractor line guards. Do not do this with CBP line guards, as some of them will want to make their own day interesting by delaying “problem” traveler.

På ATL för två veckor sedan var det två MPC-köer. En för US-medborgare och en för andra, men jag fick fråga kövakterna för att de skulle öppna icke-US-fållan för mig då den inte var skyltad.

mha321 skrev:Hur ignorerar man dem när det står två av dem inne i fållan och fysiskt hindrar dig att komma fram? Även om de bara är glorifierade kövakter och inte faktisk CBP, så känns det inte som en bra metod att medelst tackling och våld trycka sig in i fållan - risken med det känns påtagligt mycket större än reward...Klicka för att utvidga...

Nej, alltså det finns ju gränser.

Jag tänker att man ser ut som att man vet vad man gör och bara går. Lite allmänt arrogant. Lite som resten av amerikanarna i kön.

Hachans skrev:Nej, alltså det finns ju gränser.Jag tänker att man ser ut som att man vet vad man gör och bara går. Lite allmänt arrogant. Lite som resten av amerikanarna i kön.Klicka för att utvidga...
Problemet är att på vissa ställen står bar anågon och pekar vart man ska och på andra ställen står någon och granskar vad man fyllt i appen så att man har rätt att gå i kön, där blir det lite svårt att forcera den människan utan att det kommer bli rabalder som man vill undvika.

Igår när jag kom till Atlanta så såg jag inte skyltarna först så frågade vid vanliga kön och blev hänvisad längre ner där det var tydligt skyltat MPC men snubben som stod vid kö-banden kontrollerade allas MPC där det i mitt fall står ”Sweden”. Han hänvisade oss tillbaka till den gigantiska kön och det uppstod en väldigt upprörd stämning då vi nog var ett 10-tal i samma sits som mig. Där alla försökte förklara för honom att vi visst har MPC, varpå han började skrika att vi inte skulle försöka göra hans jobb och att han minsann vet bäst. När vi kom tillbaka till den ”vanliga” kön så frågade jag herren som hänvisat mig första gången vad han menade eftersom vi blev skickade tillbaka. Han suckade och öppnade en fålla som gick in längst fram på den vanliga fållan, (gissar att detta är samma som @Nanneboy refererar till) senare verkade även SAS crew komma denna vägen. Väldigt märklig hantering kan tyckas. Varför har man ens skyltar om dom inte gäller?

Fredah skrev:Igår när jag kom till Atlanta så såg jag inte skyltarna först så frågade vid vanliga kön och blev hänvisad längre ner där det var tydligt skyltat MPC men snubben som stod vid kö-banden kontrollerade allas MPC där det i mitt fall står ”Sweden”. Han hänvisade oss tillbaka till den gigantiska kön och det uppstod en väldigt upprörd stämning då vi nog var ett 10-tal i samma sits som mig. Där alla försökte förklara för honom att vi visst har MPC, varpå han började skrika att vi inte skulle försöka göra hans jobb och att han minsann vet bäst. När vi kom tillbaka till den ”vanliga” kön så frågade jag herren som hänvisat mig första gången vad han menade eftersom vi blev skickade tillbaka. Han suckade och öppnade en fålla som gick in längst fram på den vanliga fållan, (gissar att detta är samma som@Nanneboyrefererar till) senare verkade även SAS crew komma denna vägen. Väldigt märklig hantering kan tyckas. Varför har man ens skyltar om dom inte gäller?Klicka för att utvidga...

Småpåvar som kommer undan med att hitta på egna regler.

Hachans skrev:Småpåvar som kommer undan med att hitta på egna regler.Klicka för att utvidga...
Tydligt kontrakterad underleverantör då deras kläder hade en egen logga. Kommer inte ihåg vad det stod men inget som kunde anses ha med flygplatsen eller CBP att göra.

Fredah skrev:Tydligt kontrakterad underleverantör då deras kläder hade en egen logga. Kommer inte ihåg vad det stod men inget som kunde anses ha med flygplatsen eller CBP att göra.Klicka för att utvidga...

Precis. De är typ kundtjänstpersonal som inte arbetsleds.

Testade MPC på ORD i fredags - inga konstigheter, igenom snabbt. Bagaget fick jag dock vänta på desto längre (2st specialbagage).

Fredah skrev:Igår när jag kom till Atlanta så såg jag inte skyltarna först så frågade vid vanliga kön och blev hänvisad längre ner där det var tydligt skyltat MPC men snubben som stod vid kö-banden kontrollerade allas MPC där det i mitt fall står ”Sweden”. Han hänvisade oss tillbaka till den gigantiska kön och det uppstod en väldigt upprörd stämning då vi nog var ett 10-tal i samma sits som mig. Där alla försökte förklara för honom att vi visst har MPC, varpå han började skrika att vi inte skulle försöka göra hans jobb och att han minsann vet bäst. När vi kom tillbaka till den ”vanliga” kön så frågade jag herren som hänvisat mig första gången vad han menade eftersom vi blev skickade tillbaka. Han suckade och öppnade en fålla som gick in längst fram på den vanliga fållan, (gissar att detta är samma som@Nanneboyrefererar till) senare verkade även SAS crew komma denna vägen. Väldigt märklig hantering kan tyckas. Varför har man ens skyltar om dom inte gäller?Klicka för att utvidga...

Jag som har ATL som hemmabas har stött på "Don't you be telling me how to do my job"-attityden ett antal gånger. ATL har sin egen personal i ljusgröna västar som koordinerar köerna samt Prospect Services i röd uniform. Det sistnämnda har jag haft dåliga erfarenheter på diverse flygplatser. Jag skulle skicka feedback via formuläret nedan:

Contact Us – Guest Relations - ATL | Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport

cropped-HJ_plane_Red-1000-32x32.jpg

www.atl.com

IMO har CBP och TSA blivit mindre aggressiva jämfört hur det var 10-15 år sedan, medan ovannämnda småpåvar har inte ändrat sig alls.

miamiflyer skrev:Jag skulle skicka feedback via formuläret nedan:Klicka för att utvidga...
Will do, har redan skickat in feedback i MPC appen. Håller tummarna att feedbacken når någon ansvarig för de kan ju knappast vara nöjda med implementeringen om de får veta hur det funkar (gissar att de i nuläget är lyckligt ovetande).

Vilken terminal använder SAS i Atlanta? Tänkte testa MPC och man kan välja E eller F i appen..

bjolib skrev:Vilken terminal använder SAS i Atlanta? Tänkte testa MPC och man kan välja E eller F i appen..Klicka för att utvidga...
F om jag förstår den här posten rätt?

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Ja, åkte första flighten. Det var E eller F vi landade på, kommer inte ihåg vilken I mitten på juli var det samma kö som för övriga ESTA-resenärer så ingen tid att tjäna Hoppas på tur i mitten av september. Flyger SAS.

www.businessclass.com

Back