Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Idag var det absolut inte tillåtet att gå i MPC lane med europeiskt pass, bara amerikaner, på Newark. Som tur var så var det i princip koll kö i vanliga luckorna så det gick fort ändå.

Idag var det absolut inte tillåtet att gå i MPC lane med europeiskt pass, bara amerikaner, på Newark. Som tur var så var det i princip koll kö i vanliga luckorna så det gick fort ändå.
Så var det även i somras. Gled in i MPC Lane ändå, bad om ursäkt och spelade lite dum när jag kom fram till kontrollanten ("but the sign said MPC...") som efter lite tveksamhet släppte igenom mig ändå. Tveksamheten berodde nog dock delvis på att svarade "vacation" på frågan om syfte med resan kombinerat med att min hemresa var typ 20h senare, vilket ledde till några följdfrågor...

Hade varit lite segt om jag fått byta kö till den andra som då fyllts på en hel del men den gången gick det bra.

Last edited:
Förstår inte riktigt, men får de verkligen göra så?
Det står väl att returning esta får använda MPC lane eller har jag missat nåt.
Verkar ju konstigt att de från ena dagen till den andra nekar folk för att använda MPC

Förstår inte riktigt, men får de verkligen göra så?
Det står väl att returning esta får använda MPC lane eller har jag missat nåt.
Verkar ju konstigt att de från ena dagen till den andra nekar folk för att använda MPC
"We don't do MPC" var svaret jag fick. Men sedan släppte de som sagt igenom mig ändå när jag var där i somras.

Idag var det absolut inte tillåtet att gå i MPC lane med europeiskt pass, bara

"We don't do MPC" var svaret jag fick. Men sedan släppte de som sagt igenom mig ändå när jag var där i somras.
Hvem sa dette? Det rapporteres på norske insideflyer at «innkasterne» ikke har oversikt over dette, og at det går greit dersom man bare stiller seg i køen for US passport.

3bfe3323cc46dff91633e0633e8c207c.jpg

Det står ju tydligt på skylten att det även ska funka för ESTA. Denna från Dulles airport.

Hvem sa dette? Det rapporteres på norske insideflyer at «innkasterne» ikke har oversikt over dette, og at det går greit dersom man bare stiller seg i køen for US passport.

Inkastarna har absolut ingen koll. Det är bara att ignorera dem. De är bara glorifierade kövakter och inget annat.

Det var kontrollanten som sade det. Men som sagt, hon släppte igenom mig ändå.

De har knappt heller någon koll och knorrar bara för att de måste öppna ett annat fönster i datorn. Folk blir ju skickade till höger och vänster ändå när man kommer fram i kön. Vet inte hur många gånger jag blivit skickad till US Citizen när det är tomt i deras fållor när man väl korsat sig fram i Esta-kön.

Toppen