Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

• Thread starter Thread starter Robert flysas
  • Start date Start date
Fredah skrev:Åkte du SAS? Står i appen att det bara finns MPC på terminal E & F men det är kanske dit man går från I (enligt SAS appen landar vi på I)?Klicka för att utvidga...

“I” står för ”International” som hänvisar till landside området av samma byggnad som Concorde F. Endast Delta använder E för international arrivals. Även om man parkerar på E, endast pax som har bagaget incheckat på samma biljett (eller endast handbagage) kör immigration på E. De som blir i ATL ska ta en promenad till F.

Jag tyckte jag såg en "Feedback" funktion i appen. Är det någon som lämnat feedback på händelser när agenter hävdar att kanalen endast är öppen för US medborgare eller när det inte är en separat kö osv?

intuition skrev:Jag tyckte jag såg en "Feedback" funktion i appen. Är det någon som lämnat feedback på händelser när agenter hävdar att kanalen endast är öppen för US medborgare eller när det inte är en separat kö osv?Klicka för att utvidga...
In the CBP MPC app, go to Settings, then Customer Support, then Feedback. Writing a message there in the app and sending it provides feedback to CBP/MPC about the MPC experience/problems.

But also separately go to the airport website page and send feedback to the particular airport too.

No harm comes from submitting feedback, but I don’t have high expectations of them fixing problems quickly and sustainably given my own experiences with MPC issues at airports since the very first days of MPC thru to two days ago. [Personally, I also like to try to contact the CBP port directors’ offices more directly and also contact the airport area’s elected federal legislators to let them note that I care about services like this that I find very useful but they need some more focus and consistency in delivery to make things smoother for their constituents and business.]

I think also the awareness of it being applicable to ESTA travellers is greater now. Back in July when I flew to Houston, it was announced prior to arrival on British Airways crew. Posters in the airport clearly stating ESTA as well. I was in Washington in August where they had posters in the people movers as well information about MPC including ESTA.

intuition skrev:Jag tyckte jag såg en "Feedback" funktion i appen. Är det någon som lämnat feedback på händelser när agenter hävdar att kanalen endast är öppen för US medborgare eller när det inte är en separat kö osv?Klicka för att utvidga...
Jag har använt Newarks feedback-funktion på hemsidan och de har lovat att fixa detta men det verkar inte prioriterat om man säger så.

Det som funkar bäst är som påtalats innan, få det att framstå som om du är amerikan för det är inga problem i själva tullbåset, bara de som managerar kön som inte har koll.

Fungerade perfekt på SFO igår 3 minuters väntan

65 minuter efter flygplansdörren öppnades var jag på hotellet vid Powell med tunnelbanan.

Tack @Robert flysas som startade tråden och alla som svarat.

011430121 skrev:Fungerade perfekt på SFO igår 3 minuters väntan65 minuter efter flygplansdörren öppnades var jag på hotellet vid Powell med tunnelbanan.Tack@Robert flysassom startade tråden och alla som svarat.Klicka för att utvidga...
Tack @011430121 Det låter toppen Stort tack! Roligt att ha möjlighet att hjälpa till. Betyder mycket när man kommer till USA efter upp till 11 Tim i luften. Ha det bra i SF
2708.png

intuition skrev:Hade SFO en markerad bana för MPC eller vart går man?Ska själv via SFO om inte allt för länge.Klicka för att utvidga...
An MPC marked lane is there. I think they may have even (semi-)permanently marked it also on the floor itself that we walk on when using MPC there.

Idag var det absolut inte tillåtet att gå i MPC lane med europeiskt pass, bara amerikaner, på Newark. Som tur var så var det i princip koll kö i vanliga luckorna så det gick fort ändå.

mha321 skrev:Idag var det absolut inte tillåtet att gå i MPC lane med europeiskt pass, bara amerikaner, på Newark. Som tur var så var det i princip koll kö i vanliga luckorna så det gick fort ändå.Klicka för att utvidga...
Så var det även i somras. Gled in i MPC Lane ändå, bad om ursäkt och spelade lite dum när jag kom fram till kontrollanten ("but the sign said MPC...") som efter lite tveksamhet släppte igenom mig ändå. Tveksamheten berodde nog dock delvis på att svarade "vacation" på frågan om syfte med resan kombinerat med att min hemresa var typ 20h senare, vilket ledde till några följdfrågor...

Hade varit lite segt om jag fått byta kö till den andra som då fyllts på en hel del men den gången gick det bra.

mha321 skrev:Idag var det absolut inte tillåtet att gå i MPC lane med europeiskt pass, bara amerikaner, på Newark. Som tur var så var det i princip koll kö i vanliga luckorna så det gick fort ändå.Klicka för att utvidga...
Förstår inte riktigt, men får de verkligen göra så?

Det står väl att returning esta får använda MPC lane eller har jag missat nåt.

Verkar ju konstigt att de från ena dagen till den andra nekar folk för att använda MPC

MLG55 skrev:Förstår inte riktigt, men får de verkligen göra så?Det står väl att returning esta får använda MPC lane eller har jag missat nåt.Verkar ju konstigt att de från ena dagen till den andra nekar folk för att använda MPCKlicka för att utvidga...
"We don't do MPC" var svaret jag fick. Men sedan släppte de som sagt igenom mig ändå när jag var där i somras.

mha321 skrev:Idag var det absolut inte tillåtet att gå i MPC lane med europeiskt pass, baraKlicka för att utvidga...

eddo skrev:"We don't do MPC" var svaret jag fick. Men sedan släppte de som sagt igenom mig ändå när jag var där i somras.Klicka för att utvidga...
Hvem sa dette? Det rapporteres på norske insideflyer at «innkasterne» ikke har oversikt over dette, og at det går greit dersom man bare stiller seg i køen for US passport.

vegasbaby skrev:Hvem sa dette? Det rapporteres på norske insideflyer at «innkasterne» ikke har oversikt over dette, og at det går greit dersom man bare stiller seg i køen for US passport.Klicka för att utvidga...
Det var kontrollanten som sade det. Men som sagt, hon släppte igenom mig ändå.

//uploads.tapatalk-cdn.com/20240930/3bfe3323cc46dff91633e0633e8c207c.jpg

Det står ju tydligt på skylten att det även ska funka för ESTA. Denna från Dulles airport.

vegasbaby skrev:Hvem sa dette? Det rapporteres på norske insideflyer at «innkasterne» ikke har oversikt over dette, og at det går greit dersom man bare stiller seg i køen for US passport.Klicka för att utvidga...

Inkastarna har absolut ingen koll. Det är bara att ignorera dem. De är bara glorifierade kövakter och inget annat.

eddo skrev:Det var kontrollanten som sade det. Men som sagt, hon släppte igenom mig ändå.Klicka för att utvidga...

De har knappt heller någon koll och knorrar bara för att de måste öppna ett annat fönster i datorn. Folk blir ju skickade till höger och vänster ändå när man kommer fram i kön. Vet inte hur många gånger jag blivit skickad till US Citizen när det är tomt i deras fållor när man väl korsat sig fram i Esta-kön.

Back