Jag instämmer. Påståendet att nordamerikanska bolag mest flyger kryssningsresenärer till Skandimavien har jag hört förr och det stämmer helt enkelt inte. Det finns inte ens några kryssningar att ansluta till/från under en betydande del av den period som t.ex. Delta och United flyger till Stockholm. De gånger jag flugit med Delta eller United är vidare andelen svenskar hyfsat stor, vilket jag tror fler har observerat. Precis som amerikaner flyger med SAS flyger skandinaver med amerikanska bolag.guwonder skrev:Under sommaren kryssningssäsong, en hel del kryssningsfartyg passagerare. Men under andra tider på året är demografin annorlunda. Det finns många kryssningspassagerare under högsommarens cruisingsäsong när det kommer till USA-flygen till Köpenhamn och Stockholm, men det verkar som om minst en fjärdedel av passagerarna på mina flyg vid dessa tidpunkter är individer som inte har några planer på att ta en kryssning.Klicka för att utvidga...
Fast den gick till Newark där sas hade ett stort partnernav. United är större på Newark än vad Delta är på jfk. Så partner situationen har snarare blivit sämre.guwonder skrev:Ja, men det var innan SAS fick ett stort partnernav på JFK och sedan parades GOT-tjänsten ihop med Aalborg-tjänsten.Jag tvivlar fortfarande på att Göteborg fungerar för SAS eller Delta, men ….Klicka för att utvidga...
Båda sidor tar dessutom betalt för Home advantage. Under star alliance tiden var det åtminstone ofta billigare att flyga united ARN-ewr-arn än det var att flyga sas, samtidigt som det var betydligt billigare att flyga sas ewr-arn-ewr. Trots att båda var direkt. Man kan ta ner betalt i de städer där kan är ett household name.SK989 skrev:Jag instämmer. Påståendet att nordamerikanska bolag mest flyger kryssningsresenärer till Skandimavien har jag hört förr och det stämmer helt enkelt inte. Det finns inte ens några kryssningar att ansluta till/från under en betydande del av den period som t.ex. Delta och United flyger till Stockholm. De gånger jag flugit med Delta eller United är vidare andelen svenskar hyfsat stor, vilket jag tror fler har observerat. Precis som amerikaner flyger med SAS flyger skandinaver med amerikanska bolag.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Båda sidor tar dessutom betalt för Home advantage. Under star alliance tiden var det åtminstone ofta billigare att flyga united ARN-ewr-arn än det var att flyga sas, samtidigt som det var betydligt billigare att flyga sas ewr-arn-ewr. Trots att båda var direkt. Man kan ta ner betalt i de städer där kan är ett household name.Klicka för att utvidga...
Nordens största stad är Köpenhamn1ClassJocke skrev:"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "--------------Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.Klicka för att utvidga...
Wikipedia håller inte med dig, och använder Eurostat-definitioner. Var kommer din statistik ifrån?Johan Hbg skrev:Nordens största stad är KöpenhamnKlicka för att utvidga...
Nej, den staden heter StockholmJohan Hbg skrev:Nordens största stad är KöpenhamnKlicka för att utvidga...
Om vi ska äga oss åt hitte-på-definitioner av vad en storstadsregion är, snarare än officiell statstik, varför vill du bara utöka Köpenhamn och inte Stockholm med bl.a. Uppsala?Cristoffer Cedergren skrev:Om man räknar Köpenhamn och Malmö ihop så blir det största storstadsregionen.Klicka för att utvidga...
Går inte att räkna så.Cristoffer Cedergren skrev:Om man räknar Köpenhamn och Malmö ihop så blir det största storstadsregionen.Klicka för att utvidga...
Ja ”Greater Copenhagen”, som är ett hittepå, räknar väl in mer än halva Skåne. Då kan Stockholm räkna in Mälardalen, Sörmland, Norrköping och Linköping. Danskarna har storhetsvansinne som vanligt och kan inte finna sig att vara ett mindre land. Så då drar man till med lite allt möjligt.Cristoffer Cedergren skrev:Om man räknar Köpenhamn och Malmö ihop så blir det största storstadsregionen.Klicka för att utvidga...
“Malmo” till CPH = 12-40 minuters kollektivtrafiktid för över 400 000 invånare i Sverige.Plus skrev:Ja ”Greater Copenhagen”, som är ett hittepå, räknar väl in mer än halva Skåne. Då kan Stockholm räkna in Mälardalen, Sörmland, Norrköping och Linköping. Danskarna har storhetsvansinne som vanligt och kan inte finna sig att vara ett mindre land. Så då drar man till med lite allt möjligt.Klicka för att utvidga...
Nope. Simply politics!guwonder skrev:A strong tree’s trunk is built in layers/rings. And Copenhagen has more strong layers than Stockholm has.Neither Copenhagen nor Stockholm are able to support SAS’s long-haul flights on the basis of just the local catchment area.“Malmo” till CPH = 12-40 minuters kollektivtrafiktid för över 400 000 invånare i Sverige.Klicka för att utvidga...
Jag vill nog påstå att det är fel. De flesta malmöbor anser sig inte tillhöra Köpenhamn, och vill inte heller göra det. Däremot tillhör vi gärna Öreundsregionen.pswe skrev:Rätt kul, väldigt svensk diskussion, sydsvenskar sträcker sig ut och in för att kunna räkna in sig till Köpenhamn.Dansken bara ler och konstaterar att storköpenhamn snarare sträcker sig från Odense till brofästet och är glada om de slipper förknippas med Malmö överhuvudtaget.Klicka för att utvidga...
Där ser man. Ja kanske stämmer på papperet det. Heja Sthlm!Mr Planning skrev:Nej, den staden heter StockholmKlicka för att utvidga...
Flyer722 skrev:Går inte att räkna så.Klicka för att utvidga...