Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

• Thread starter Thread starter Lynx
  • Start date Start date
Slipper også transfer-security på CPH ved ankomst fra USA. Det er en god grunn til å unngå transfer på ARN (og OSL)

Förstår inte varför diskussionen om ARN/CPH alltid ska vara så svartvit? Att CPH är, och kommer att vara, huvudsakliga navet råder det väl inga som helst tvivel om. Men det utesluter väl inte att det skulle kunna vara ett bra marknadsmässigt beslut att förbättra ARN's förbindelse med framförallt Nordamerika? Är väl ingen människa vid sina sinnes fulla bruk som förespråkar eller tror på att ha två long haul nav inom Skandinavien?

guwonder skrev:Under sommaren kryssningssäsong, en hel del kryssningsfartyg passagerare. Men under andra tider på året är demografin annorlunda. Det finns många kryssningspassagerare under högsommarens cruisingsäsong när det kommer till USA-flygen till Köpenhamn och Stockholm, men det verkar som om minst en fjärdedel av passagerarna på mina flyg vid dessa tidpunkter är individer som inte har några planer på att ta en kryssning.Klicka för att utvidga...
Jag instämmer. Påståendet att nordamerikanska bolag mest flyger kryssningsresenärer till Skandimavien har jag hört förr och det stämmer helt enkelt inte. Det finns inte ens några kryssningar att ansluta till/från under en betydande del av den period som t.ex. Delta och United flyger till Stockholm. De gånger jag flugit med Delta eller United är vidare andelen svenskar hyfsat stor, vilket jag tror fler har observerat. Precis som amerikaner flyger med SAS flyger skandinaver med amerikanska bolag.

guwonder skrev:Ja, men det var innan SAS fick ett stort partnernav på JFK och sedan parades GOT-tjänsten ihop med Aalborg-tjänsten.Jag tvivlar fortfarande på att Göteborg fungerar för SAS eller Delta, men ….Klicka för att utvidga...
Fast den gick till Newark där sas hade ett stort partnernav. United är större på Newark än vad Delta är på jfk. Så partner situationen har snarare blivit sämre.

SK989 skrev:Jag instämmer. Påståendet att nordamerikanska bolag mest flyger kryssningsresenärer till Skandimavien har jag hört förr och det stämmer helt enkelt inte. Det finns inte ens några kryssningar att ansluta till/från under en betydande del av den period som t.ex. Delta och United flyger till Stockholm. De gånger jag flugit med Delta eller United är vidare andelen svenskar hyfsat stor, vilket jag tror fler har observerat. Precis som amerikaner flyger med SAS flyger skandinaver med amerikanska bolag.Klicka för att utvidga...
Båda sidor tar dessutom betalt för Home advantage. Under star alliance tiden var det åtminstone ofta billigare att flyga united ARN-ewr-arn än det var att flyga sas, samtidigt som det var betydligt billigare att flyga sas ewr-arn-ewr. Trots att båda var direkt. Man kan ta ner betalt i de städer där kan är ett household name.

mha321 skrev:Båda sidor tar dessutom betalt för Home advantage. Under star alliance tiden var det åtminstone ofta billigare att flyga united ARN-ewr-arn än det var att flyga sas, samtidigt som det var betydligt billigare att flyga sas ewr-arn-ewr. Trots att båda var direkt. Man kan ta ner betalt i de städer där kan är ett household name.Klicka för att utvidga...

There is indeed usually a home carrier premium of some sort. And yet it’s also true that it has long been cheaper during peak summer vacation periods to fly Delta/AirFrance/KLM or SAS from Scandinavia to the US and back to Scandinavia than to fly US-Scandinavia-US on Delta/AirFrance/KLM or SAS. What I pay in economy class for last minute summer flights on Scandinavia-originating round trips to the US is usually less than half the price of what US-originating round trips to Scandinavia are at that time for the very same flights even when booked many months in advance. Regardless of whether it is the US airlines or SAS, it has been this way for at least the last 15 years.

1ClassJocke skrev:"SAS continues to offer robust services from Oslo and Stockholm. Oslo Gardemoen will maintain up to 125 daily departures to more than 60 destinations, focusing on regional and European travel. Additionally, starting in the summer of 2025, SAS will introduce a new seasonal route between Oslo and New York (JFK), enhancing transatlantic connectivity.Stockholm Arlanda, with more than 70 direct routes and 120 daily departures, will remain an important gateway for European and intercontinental travel, supported by SAS' newly announced partnership with Braathens Regional Airways AB (BRA) which will optimize regional air services. "--------------Arlanda har för SAS krymt till att vara mindre än Oslo... Nordens största stad har fått en regionalflygplats.Klicka för att utvidga...
Nordens största stad är Köpenhamn

Johan Hbg skrev:Nordens största stad är KöpenhamnKlicka för att utvidga...
Wikipedia håller inte med dig, och använder Eurostat-definitioner. Var kommer din statistik ifrån?

960px-New_urban-rural_typology_of_Nordic_countries_2023.jpg

List of urban areas in the Nordic countries - Wikipedia

wikipedia.ico

en.wikipedia.org

(Upptagningsområdet för större flygplatser är för all del större än det storstadsområde de ligger i, så både ARN och CPH har väl upptagningsområden med uppåt dubbla antalet personer som bor i deras storstadsområde.)

Om man räknar Köpenhamn och Malmö ihop så blir det största storstadsregionen.

Helsingfors har en neutral statistik som borde accepteras oavsett var man än bor!

helsingfors-png.157349

Cristoffer Cedergren skrev:Om man räknar Köpenhamn och Malmö ihop så blir det största storstadsregionen.Klicka för att utvidga...
Ja ”Greater Copenhagen”, som är ett hittepå, räknar väl in mer än halva Skåne. Då kan Stockholm räkna in Mälardalen, Sörmland, Norrköping och Linköping. Danskarna har storhetsvansinne som vanligt och kan inte finna sig att vara ett mindre land. Så då drar man till med lite allt möjligt.

A strong tree’s trunk is built in layers/rings. And Copenhagen has more strong layers than Stockholm has.

Neither Copenhagen nor Stockholm are able to support SAS’s long-haul flights on the basis of just the local catchment area.

Plus skrev:Ja ”Greater Copenhagen”, som är ett hittepå, räknar väl in mer än halva Skåne. Då kan Stockholm räkna in Mälardalen, Sörmland, Norrköping och Linköping. Danskarna har storhetsvansinne som vanligt och kan inte finna sig att vara ett mindre land. Så då drar man till med lite allt möjligt.Klicka för att utvidga...
“Malmo” till CPH = 12-40 minuters kollektivtrafiktid för över 400 000 invånare i Sverige.

guwonder skrev:A strong tree’s trunk is built in layers/rings. And Copenhagen has more strong layers than Stockholm has.Neither Copenhagen nor Stockholm are able to support SAS’s long-haul flights on the basis of just the local catchment area.“Malmo” till CPH = 12-40 minuters kollektivtrafiktid för över 400 000 invånare i Sverige.Klicka för att utvidga...
Nope. Simply politics!

Rätt kul, väldigt svensk diskussion, sydsvenskar sträcker sig ut och in för att kunna räkna in sig till Köpenhamn.

Dansken bara ler och konstaterar att storköpenhamn snarare sträcker sig från Odense till brofästet och är glada om de slipper förknippas med Malmö överhuvudtaget.

pswe skrev:Rätt kul, väldigt svensk diskussion, sydsvenskar sträcker sig ut och in för att kunna räkna in sig till Köpenhamn.Dansken bara ler och konstaterar att storköpenhamn snarare sträcker sig från Odense till brofästet och är glada om de slipper förknippas med Malmö överhuvudtaget.Klicka för att utvidga...
Jag vill nog påstå att det är fel. De flesta malmöbor anser sig inte tillhöra Köpenhamn, och vill inte heller göra det. Däremot tillhör vi gärna Öreundsregionen.

Flyer722 skrev:Går inte att räkna så.Klicka för att utvidga...

Inte? För så räknar vi som är därifrån. Det finns ingen nationsgräns där i mentaliteten. Den är en politisk konstruktion. Folk pendlar till Köpenhamn från Malmö på samma sätt folk i Södertälje pendlar till Stockholm.

Att envisas om att förhålla sig till nationsgränser när man räknar är ett Stockholmspåhitt.

Men det fina är ju att man inte behöver få rätt för att ha rätt. Köpenhamns flygplats skrattar med sina många long haul medan Stockholm har allt svårare att attrahera trafik.

Back