Senaste nytt

Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis SAS ni går verkligen från klarhet till klarhet….

Först nedgradering till Skyteam och sedan nedmontering av Arlanda. Mycket här handlar om longhoul men det är även en minsking till LHR som drabbar mig personligen.
Överväger BA framöver.
Tror man övervärderar varumärket SAS men jag kan såklart ha fel

Tyvärr har väl BA i än högre grad valt att minska på Stockholm med en otroligt varierad tidtabell beroende på veckodag. Vissa dagar 2 flyg andra dagar 4 eller 5 flyg. Visst drabbar det anslutningar i London i något högre grad än passagerare till och från London, men bristen på lämpliga anslutningsflyg driver upp priserna till och från London. :(
 
Under de senaste åren har Delta flugit ARN-JFK, vet inte hur det ser ut 2025 forts Delta kommer man kunna flyga med Delta och bokat med SAS
Det skulle kunna förklara varför SAS öppnar OSL-JFK men inte ARN-JFK. Delta har ju inte flugit på OSL (men däremot på ARN och CPH). På detta sätt får ARN och OSL varsin direktförbindelse till en Delta-hub med minsta möjliga behov av nya, förmodligen svåråtkomliga JFK-slottar.
 
Exakt, jag menar att man måste, utöver att titta på hur många som bor i regionen, också finns i flygplatsens upptagningsområde för transit. Det är naturligtvis två olika mått. Du har ett för potentiella flygande som har start eller mål i regionen och det är såklart bra. Men du har också ett mått som är ett mått på antalet resenärer som använder flygplatsen som nav. Det är ytterst relevant för flygbolag att veta det för det kan komma mycket transitpax som går att tjäna pengar på.

Exempelvis har SAS haft en del transitpax från Dusseldorf och Stuttgart vidare västerut redan tidigare. Detta är pax som med lätthet kunde flugit till Amsterdam eller Frankfurt istället, men valde Köpenhamn av någon anledning. Det är dessa resenärer som Köpenhamn också kan vara med att konkurrera om.

Dusseldorf eller Stuttgart resenärerna kommer inte flyga till Stockholm som är två timmar i fel riktning för dem för att sedan flyga västerut. Man får inte glömma när man diskuterar de här linjerna att Stockholm ligger inte himla praktiskt till. Köpenhamn är inte bara närmare fysiskt, men också närmare mentalt för resenärer som kommer söderifrån. Och de är potentiellt ganska många.

Jag tror att SAS i just denna fråga har haft dragkraft av sitt medlemsskap i Star Alliance. Avståndet är givetvis en sak men man skall inte glömma priset. SAS har konkurrenskraftiga priser från Tyskland på segementet affärsresor där man inte vill vara borta över helgen. Premium Economy via Köpenhamn kan vara halva priset jämfört med Lufthansa om man vill resa till New York måndag-torsdag. Även business och ekonomiklass är betydligt billigare hos SAS jämfört med hemmabolaget. Även tyskla bolag kan behöva spara pengar ibland.

Att SAS också varit med i Star Alliance och därmed genererat poäng till M&M har givetvis varit en fördel. Att resa med KLM/AF ger inget mervärde om man är medlem i M&M... Således kan denna ekvation ändras nu!

För övrigt gäller det omvända, det är ofta bättre villkor att resa med LHGroup om man inte vill vara borta över helgen på en USA-resa jämfört med att flyga SAS. Och så får man poäng till EuroBonus... Detta mönster lär nog också kunna ändras men AF/KLM vill nog inte riktigt konkurrera på samma sätt då de faktiskt äger en del av SAS numera.
 
I Stockholm med en flygradie på 1h når du ca 10 miljoner potentiella passagerare.

I Öresundsregionen och 1h flygradie från Kastrup når du ca 100 miljoner potentiella passagerare och det är betydligt lättare att få tyskar mfl att flyga in och byta på Kastrup än till Stockholm.
1h flygradie från Kastrup når potentiella pax som har lika lätt eller lättare tillgång till FRA, AMS, CDG, ZUR, BER, VIE, BRU, DUS, MUC… listan är lång. Bara de tre första hanterar nästan 7 gånger så mycket som CPH.
Så nej, det är inte helt självklart att man kommer bli en jättespelare bland redan enorma spelare.

Sen är det lite konstigt att kalla Köpenhamn Skandinaviens centrum och sedan argumentera för det för att man kan locka massor med icke-skandinaver till sin flygplats för den är så långt söderut att den är mera AMS2 än en hub för Skandinavien.

Men vi får helt enkelt se vad AFKLM har för planer för SAS i längden, och kanske Finnair kommer göra en rockad in mot Sverige ifall de känner att det blir ett vakuum i Stockholm.
 
Grattis SAS ni går verkligen från klarhet till klarhet….

Först nedgradering till Skyteam och sedan nedmontering av Arlanda. Mycket här handlar om longhoul men det är även en minsking till LHR som drabbar mig personligen.
Överväger BA framöver.
Tror man övervärderar varumärket SAS men jag kan såklart ha fel
Vad är det för minskning till LHR? Är det något utöver den tidigare aviserade slotten som hyrs ut till Aegean?
 
Under de senaste åren har Delta flugit ARN-JFK, vet inte hur det ser ut 2025 forts Delta kommer man kunna flyga med Delta och bokat med SAS
Dock bara seasonal väl? Frågan är om sas i skyteam kan resultera i delta hela året.

Spontant tror jag ändå att även sas Arlanda linje flyttar till jfk när det går, men det gäller att prioritera de slotar man får.
 
Vad är det som gör Usa så intressant för Sas? Det kan väl inte vara turister som blir jätteglada över att kunna åka direkt till Seattle utan att behöva byta till inrikesflyg på någon annan av Sas destinationer i Usa? Är det affärsresenerärerna som drar hela linjen? Rent generellt tycker jag att Usa är ganska billigt jämfört med Sas andra (få) longhauls.
Glöm inte heller turister i andra riktningen.
 
That could explain why SAS opens OSL-JFK but not ARN-JFK. Delta has not flown on OSL (but on ARN and CPH). This way, ARN and OSL each get a direct connection to a Delta hub with the least possible need for new, presumably hard-to-reach JFK slots.

During the early 2000s, Delta had considered launching service to Gothenburg and two other intercontinental routes from the US. But Delta’s plan to move forward on Gothenburg and one of the other two cities was shelved permanently before the public got wind of it, and Cairo was the only one of the three destinations eventually launched (and then terminated around 2011) by Delta. Gothenburg doesn’t seem to get much love from airlines, but some of that may have to do with there being frequent and relatively cheap train service from Goteborg C to Copenhagen airport. But maybe it’s time for Delta and SAS to reconsider GOT now that Delta and SAS are alliance partners and Delta’s JFK hub provides a lot of options that are somewhat superior to what EWR offered when SAS ran GOT-EWR.
 
During the early 2000s, Delta had considered launching service to Gothenburg and two other intercontinental routes from the US. But Delta’s plan to move forward on Gothenburg and one of the other two cities was shelved permanently before the public got wind of it, and Cairo was the only one of the three destinations eventually launched (and then terminated around 2011) by Delta. Gothenburg doesn’t seem to get much love from airlines, but some of that may have to do with there being frequent and relatively cheap train service from Goteborg C to Copenhagen airport. But maybe it’s time for Delta and SAS to reconsider GOT now that Delta and SAS are alliance partners and Delta’s JFK hub provides a lot of options.
Göteborg testades förra året och då hade SAS problem med att fylla en A321…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen