Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej,

Vi åker business till Atlanta i slutet av augusti. Luleå - Arlanda - Köpenhamn - Atlanta. Har ingen status. Känns galet dyrt att betala 5 000 kr för platsbokning. Blir lite snål, är ganska mycket pengar, blir nog dyrt med svag krona.

Hur brukar ni göra? Brukar man ha tur och få två mittsäten?

Tackar för åsikter på förhand.

Niclas

Hej,

Vi åker business till Atlanta i slutet av augusti. Luleå - Arlanda - Köpenhamn - Atlanta. Har ingen status. Känns galet dyrt att betala 5 000 kr för platsbokning. Blir lite snål, är ganska mycket pengar, blir nog dyrt med svag krona.

Hur brukar ni göra? Brukar man ha tur och få två mittsäten?

Tackar för åsikter på förhand.

Niclas
Det är ju singelsätena som går åt först, och mittsätena som blir kvar. Är man lite snabb när checkin öppnar så bör man kunna få två mittsäten bredvid varandra.

Det är ju singelsätena som går åt först, och mittsätena som blir kvar. Är man lite snabb när checkin öppnar så bör man kunna få två mittsäten bredvid varandra.
Inte nödvändigtvis, för mig ser nästa longhaul med sas ut så här.
Screenshot_20240703_181801_SAS.jpg

Får sikta in oss på att sitta separata då... Känns tossigt betala så mycket för platserna.
Risken finns, man ser heller inte hur många andra som inte valt säten. Tidigare valde typ 90-100% säten vid bokning när det var gratis. Nu är det väldigt många färre som betalar för det och långt ifrån alla har status.

Det är en gamble, finns stor risk under högsäsong att alla mittplatser är tagna när checkin öppnar.

Risken finns, man ser heller inte hur många andra som inte valt säten. Tidigare valde typ 90-100% säten vid bokning när det var gratis. Nu är det väldigt många färre som betalar för det och långt ifrån alla har status.

Det är en gamble, finns stor risk under högsäsong att alla mittplatser är tagna när checkin öppnar.
Hur funkar det vid incheckning? Är det först till kvarn eller är det som med Finnair att man tilldelas ett säte?

Hur funkar det vid incheckning? Är det först till kvarn eller är det som med Finnair att man tilldelas ett säte?
Först till kvarn lär det vara, när du gör checkin tilldelas du säte och kan välja fritt på tillgängliga säten.
Desto senare man checkar in desto fler har högst troligt hunnit checka in och valt säten.

Om man tittar på min senaste longhaul var det 20 lediga platser i Business 2 dagar innan avresa. 18h innan avresa fanns 6 platser och 2h innan avresa var alla platser tagna.
Min gissning är att det var 6 uppgraderingar på sluter då det var C6 fram till checkin på flygplatsen öppnade och högst troligt köpte då 6 personer uppgradering.

Frågan har säkert ställts tidigare, men om man har en Star Alliance-bokning där samtliga delflyg (efter flera ombokningar) är med SAS, kan man då ändra det till en SAS-bokning? Tänker att ändringsavgiften om 750kr är ganska låg jämfört med poängen man sparar vid businessflyg till Asien.

Följdfråga är, kan en sådan ändring endast göras i samband med ombokning, eller kan man ändra en ”färdig” bokning från Star Alliance till SAS/Eurobonus?

Frågan har säkert ställts tidigare, men om man har en Star Alliance-bokning där samtliga delflyg (efter flera ombokningar) är med SAS, kan man då ändra det till en SAS-bokning? Tänker att ändringsavgiften om 750kr är ganska låg jämfört med poängen man sparar vid businessflyg till Asien.

Följdfråga är, kan en sådan ändring endast göras i samband med ombokning, eller kan man ändra en ”färdig” bokning från Star Alliance till SAS/Eurobonus?
Min gissning är att det nog inte ska vara några problem att fixa om du ringer in.

Problemet med att det inte går att boka Star Alliance bonus resor med kortare varsel än 4 dagar är kvar. Jag ringde därför in och personen jag talade med sa, efter att ha kontrollerat med någon (?), att detta var en ny regel på grund av byte till Sky Team och att det inte var möjligt att manuellt överrida denna regel i systemet. Jäkligt trist för det minskar ju flexibiliteten en hel del och även värdet eftersom first då inte går att boka sista månaden innan allians bytet.
Jag bokade så sent som för en vecka sen om två bokningar, varav ena dagen innan avresa.
Man kan inte SÖKA på resor (via sas kanaler) närmare än fyra dagar innan avgång.
Inget är kommunicerat (mig veterligen) om att man inte får BOKA resa närmare inpå än så, och även ombokning ska vara okej.

HUCA tills du kommer till en agent som gör sitt jobb och låter dig boka

Toppen