Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej,

Vi åker business till Atlanta i slutet av augusti. Luleå - Arlanda - Köpenhamn - Atlanta. Har ingen status. Känns galet dyrt att betala 5 000 kr för platsbokning. Blir lite snål, är ganska mycket pengar, blir nog dyrt med svag krona.

Hur brukar ni göra? Brukar man ha tur och få två mittsäten?

Tackar för åsikter på förhand.

Niclas

Veratio skrev:Hej,Vi åker business till Atlanta i slutet av augusti. Luleå - Arlanda - Köpenhamn - Atlanta. Har ingen status. Känns galet dyrt att betala 5 000 kr för platsbokning. Blir lite snål, är ganska mycket pengar, blir nog dyrt med svag krona.Hur brukar ni göra? Brukar man ha tur och få två mittsäten?Tackar för åsikter på förhand.NiclasKlicka för att utvidga...
Det är ju singelsätena som går åt först, och mittsätena som blir kvar. Är man lite snabb när checkin öppnar så bör man kunna få två mittsäten bredvid varandra.

Veratio skrev:Får sikta in oss på att sitta separata då... Känns tossigt betala så mycket för platserna.Klicka för att utvidga...
Risken finns, man ser heller inte hur många andra som inte valt säten. Tidigare valde typ 90-100% säten vid bokning när det var gratis. Nu är det väldigt många färre som betalar för det och långt ifrån alla har status.

Det är en gamble, finns stor risk under högsäsong att alla mittplatser är tagna när checkin öppnar.

palmen skrev:Risken finns, man ser heller inte hur många andra som inte valt säten. Tidigare valde typ 90-100% säten vid bokning när det var gratis. Nu är det väldigt många färre som betalar för det och långt ifrån alla har status.Det är en gamble, finns stor risk under högsäsong att alla mittplatser är tagna när checkin öppnar.Klicka för att utvidga...
Hur funkar det vid incheckning? Är det först till kvarn eller är det som med Finnair att man tilldelas ett säte?

Maxxan skrev:Hur funkar det vid incheckning? Är det först till kvarn eller är det som med Finnair att man tilldelas ett säte?Klicka för att utvidga...
Först till kvarn lär det vara, när du gör checkin tilldelas du säte och kan välja fritt på tillgängliga säten.

Desto senare man checkar in desto fler har högst troligt hunnit checka in och valt säten.

Om man tittar på min senaste longhaul var det 20 lediga platser i Business 2 dagar innan avresa. 18h innan avresa fanns 6 platser och 2h innan avresa var alla platser tagna.

Min gissning är att det var 6 uppgraderingar på sluter då det var C6 fram till checkin på flygplatsen öppnade och högst troligt köpte då 6 personer uppgradering.

Frågan har säkert ställts tidigare, men om man har en Star Alliance-bokning där samtliga delflyg (efter flera ombokningar) är med SAS, kan man då ändra det till en SAS-bokning? Tänker att ändringsavgiften om 750kr är ganska låg jämfört med poängen man sparar vid businessflyg till Asien.

Följdfråga är, kan en sådan ändring endast göras i samband med ombokning, eller kan man ändra en ”färdig” bokning från Star Alliance till SAS/Eurobonus?

Maxxan skrev:Frågan har säkert ställts tidigare, men om man har en Star Alliance-bokning där samtliga delflyg (efter flera ombokningar) är med SAS, kan man då ändra det till en SAS-bokning? Tänker att ändringsavgiften om 750kr är ganska låg jämfört med poängen man sparar vid businessflyg till Asien.Följdfråga är, kan en sådan ändring endast göras i samband med ombokning, eller kan man ändra en ”färdig” bokning från Star Alliance till SAS/Eurobonus?Klicka för att utvidga...
Min gissning är att det nog inte ska vara några problem att fixa om du ringer in.

DRG skrev:Problemet med att det inte går att boka Star Alliance bonus resor med kortare varsel än 4 dagar är kvar. Jag ringde därför in och personen jag talade med sa, efter att ha kontrollerat med någon (?), att detta var en ny regel på grund av byte till Sky Team och att det inte var möjligt att manuellt överrida denna regel i systemet. Jäkligt trist för det minskar ju flexibiliteten en hel del och även värdet eftersom first då inte går att boka sista månaden innan allians bytet.Klicka för att utvidga...
Jag bokade så sent som för en vecka sen om två bokningar, varav ena dagen innan avresa.

Man kan inte SÖKA på resor (via sas kanaler) närmare än fyra dagar innan avgång.

Inget är kommunicerat (mig veterligen) om att man inte får BOKA resa närmare inpå än så, och även ombokning ska vara okej.

HUCA tills du kommer till en agent som gör sitt jobb och låter dig boka

RhinoG skrev:Ska till Japan över jul på en *A-resa. Biljetten bokad till och från Tokyo Haneda, men vi tänkte ändå passa på att besöka Osaka under resan.Hade ni valt att lägga på det leget i ANA ekonomi i detta läge? Jag tänker att det bli smidigare och billigare än att hålla på med väskor, åka in till Tokyo och byta till tåg osv, men undrar om det finns något jag inte beaktar riskmässigt för denna ombokning? Connection time är 1 timme 55 min och flighten går till Osaka ITM. Enlighet flightera verkar den gått dagligen utan avbrott hela förra året.Klicka för att utvidga...
Bumpar mig själv lite skamlöst här, sorry.

Hur resonerar ni kring att ändra ”småsaker” i era bokningar med *A som utförs efter utträdet? Värt det eller trumfar riskerna? Tänker om ex. sista benet blir inställt eller liknande innan avresan sker.

MCT på Haneda internationellt-inrikes verkar vara två timmar så jag får dock i så fall ta ett alternativ med cirka 4h bytestid..

Ska ni åka direkt till Osaka efter ni landat? Tåget är ju väldigt smidigt, inte så dyrt, går förmodligen lika snabbt om inte snabbare, mer flexibelt + skickar ni väskorna i förvägl så slipper ni det också. Ta en bento och titta på utaikten, sätt er på rätt sida för att se Mt Fuji.

Emil123 skrev:Ska ni åka direkt till Osaka efter ni landat? Tåget är ju väldigt smidigt, inte så dyrt, går förmodligen lika snabbt om inte snabbare, mer flexibelt + skickar ni väskorna i förvägl så slipper ni det också. Ta en bento och titta på utaikten, sätt er på rätt sida för att se Mt Fuji.Klicka för att utvidga...
Tittade närmare på detta och du har helt rätt. Förstod inte att det var så smidigt att skicka bagaget direkt från HND samt att bytet till Shinkansen var så snabbt. Tack!

Ja, skicka bagage är väldigt smidigt. Antar det går att få same-day delivery, vi skickade alltid dagen innan när vi var där. Från Tokyo->Osaka sitt på plats E om ni vill ha utsikt mot Fuji, kan behöva gå igenom en del vagnar/avgångar för att hitta dessa platser dock (vi var där i April så kanske var mer folk då).

ilon skrev:Man kan inte SÖKA på resor (via sas kanaler) närmare än fyra dagar innan avgång.Inget är kommunicerat (mig veterligen) om att man inte får BOKA resa närmare inpå än så, och även ombokning ska vara okej.Klicka för att utvidga...

Har du något tips på verktyg som visar de närmaste dagarnas tillgång?

Fredrik Staxäng skrev:Tydligen behöver man klicka ur SAS Eurobonus, men då ser man en del Lufthansa etc de närmaste dagarna. Tack!Klicka för att utvidga...
Ja Ursäkta, glömde nämna det, går fortfarande inte att söka på platser ombord SAS metall, men om du använder tillgänglighet för Air Canada så borde tillgängligheten stämma hyffsat så länge det INTE är flighter opererade av Air Canada själva.

Tillgängligheten stämmer dock inte helt 100, tex så kunde agenter jag pratade med se FLER platser på vissa flighter än vad som visades online, men stämmer bra på det stora hela.

Har en SAS *A bonusresa till CGK. Börjar med LH till MUC, sen TK vidare till IST och CGK. Någon som vet om man kan checka in hela vägen på antingen LH/TK, eller åtminstone i MUC airside?

När jag flög motsvarande i höstas till BKK (visserligen med LH från FRA - IST och Thai Airways från IST -BKK) var jag tvungen att uppsöka ett transfercenter i IST för att få boardingkort till sista benet. Har tight connection så det vore minst sagt ej optimalt.

Flög ARN-FRA-IST-CGK juni 22 och var då tvungen att gå till transferdesk i IST. Hade fått boardingpass på ARN till IST men dessa dög inte utan ny printades ut i gaten i FRA. Hade då lång väntetid i IST så försökte inte ens få ut boardingpass i FRA hela vägen till CGK

Back