Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

När det gäller antal platser som släpps, skulle jag ändå ta det med en nypa salt och se vad effekten IRL blir.



För det första är den här typen av kommunikation alltid marknads-fluff och Ole Orvér har tidigare sagt saker som inte stämmer eller som de senare backat från. För mig saknar han trovärdighet.



För det andra behöver man förstå Finnairs award-system och historia, speciellt om man tittar med EB-ögon. Historiskt har Finnair släppt betydligt fler platser, betydligt tidigare. Inte på varje avgång, men som exempel har det tidigare funnits 5+ platser på flera avgångar till Japan flera dagar i veckan från T-330 till omkring T-60. Dvs har du bara haft minimal flexibilitet i din bokning så har du alltid hittat platser inte bara till dig själv utan även medresenärer. Dvs väldigt annorlunda mot tex SAS och EB.



Sedan infördes "väntelistan" som i sig är en fördel. Saknas platser, hamnar man på väntelista och där är en process för att utvärdera om nya platser kan släppas och vem som i så fall ska få platsen (väntelistan är inte i turordning).



Problemet är att man dels slog ihop platser för award med platser för uppgraderingar - de var två olika klasser förr. Dels att man radikalt tog bort publikt publicerade platser.



Dvs 1: Award och uppgraderingar konkurrerar nu med varandra, och de konkurrerar också med riktade erbjudanden. Riktade erbjudande har företräde, så när Finnair anser att de har plats för ytterligare en award eller uppgradering så får först enskilda kunder riktat erbjudande om uppgradering för ett fast pris och accepterar de så går det före väntelistan. Att de "släpper 2 platser i business" behöver alltså inte betyda att medlemmar i praktiken har chans på platserna.



Och 2: Istället för att publikt visa vilka platser som finns, så att resenärer kan veta och planera sin resa för en garanterad award, finns nu oftast 0 platser på samtliga flyg. Nästan alla platser går istället via väntelistan, som inte processas alls förrän T-59 och som inte processas i turordning. Faktorerna vem som vinner i Finnairs plats-lotteri är hemliga.





Den sista faktorn att fundera över är vad som händer när det går att flytta avioser från BAEC till Finnair. Det finns väldigt många medlemmar i BAEC med stora tillgångar. Prissättningen på awards varierar också lite mellan programmen, så när väldigt många nya personer kan fritt flytta avioser mellan olika program och hitta ny tillgång de inte sett förut som ibland också är billigare än i deras eget program, så kommer de 2 platserna som FInnair eventuellt släpper att utsättas för ännu högre efterfrågan.



När Qatar gick med var det exakt det som hände.
 
När det gäller Amex MR poäng och byte till Finnair-poäng:



Det är totalt vansinne att just nu växla MR -> Finnair, om man inte i närtid kan använda poängen på ett vettigt sätt.



Anledningen är att alla Finnair-poäng kommer att skivas ner med 33% vid skiftet. De kommer att tillämpa växelkurs 3:2 för Finnair-poäng -> Avios och alla poäng på kontot vid tilfället kommer att tvångsväxlas.



Dvs växlar man 20 000 MR till Finnair får du 1000 poäng som blir 667 avios.

Samtidigt kan du idag växla samma 20 000 MR till BA och får då 1000 avios, som går att flytta till Finnair efter bytet om man nu vill det.



MR-kursen till Finnair kommer säkert att justeras vad det lider, men som sagt växla inget till Finnair under rådande omständigheter!
 
intuition skrev:När det gäller antal platser som släpps, skulle jag ändå ta det med en nypa salt och se vad effekten IRL blir.För det första är den här typen av kommunikation alltid marknads-fluff och Ole Orvér har tidigare sagt saker som inte stämmer eller som de senare backat från. För mig saknar han trovärdighet.För det andra behöver man förstå Finnairs award-system och historia, speciellt om man tittar med EB-ögon. Historiskt har Finnair släppt betydligt fler platser, betydligt tidigare. Inte på varje avgång, men som exempel har det tidigare funnits 5+ platser på flera avgångar till Japan flera dagar i veckan från T-330 till omkring T-60. Dvs har du bara haft minimal flexibilitet i din bokning så har dualltidhittat platser inte bara till dig själv utan även medresenärer. Dvs väldigt annorlunda mot tex SAS och EB.Sedan infördes "väntelistan" som i sig är en fördel. Saknas platser, hamnar man på väntelista och där är en process för att utvärdera om nya platser kan släppas och vem som i så fall ska få platsen (väntelistan är inte i turordning).Problemet är att man dels slog ihop platser för award med platser för uppgraderingar - de var två olika klasser förr. Dels att man radikalt tog bort publikt publicerade platser.Dvs 1: Award och uppgraderingar konkurrerar nu med varandra, och de konkurrerar också med riktade erbjudanden. Riktade erbjudande har företräde, så när Finnair anser att de har plats för ytterligare en award eller uppgradering så får först enskilda kunder riktat erbjudande om uppgradering för ett fast pris och accepterar de så går det före väntelistan. Att de "släpper 2 platser i business" behöver alltså inte betyda att medlemmar i praktiken har chans på platserna.Och 2: Istället för att publikt visa vilka platser som finns, så att resenärer kan veta och planera sin resa för en garanterad award, finns nu oftast 0 platser på samtliga flyg. Nästan alla platser går istället via väntelistan, som inte processas alls förrän T-59 och som inte processas i turordning. Faktorerna vem som vinner i Finnairs plats-lotteri är hemliga.Den sista faktorn att fundera över är vad som händer när det går att flytta avioser från BAEC till Finnair. Det finns väldigt många medlemmar i BAEC med stora tillgångar. Prissättningen på awards varierar också lite mellan programmen, så när väldigt många nya personer kan fritt flytta avioser mellan olika program och hitta ny tillgång de inte sett förut som ibland också är billigare än i deras eget program, så kommer de 2 platserna som FInnair eventuellt släpper att utsättas för ännu högre efterfrågan.När Qatar gick med var det exakt det som hände.Klicka för att utvidga...


Mycket sanning här



Det återstår att se om AYerna kommer få nått nyttigt alls från Avios sida vs nuvarande AY förmånerna. Själva Avios switch innebär bara högre intern konkurrens för AYiter som du skriver.



Synd då en gång ett bra program gått ner med åren och nu till en djup håla. Har mina poäng och vouchrar spenderade, dock kvar ströpoäng och behållet plat nivå som får gå.

Jag har blivit mer friherre på sistone med error fares etc och verkar fortsätta det spåret
 
Lite mer info som släpptes 28 aug.




fplus-changes-hero-woman-data.jpg




A new era for Finnair Plus starts in 2024 – we’ve answered some common questions




favicon-32x32.png


www.finnair.com
 
Mer info kom idag



I augusti tillkännagav vi att Finnair Plus-programmet går in i en ny era 2024: Vi inför nya spännande förmåner i programmet, det kommer att bli utgiftsbaserat och vi kommer att använda Avios som vår nya lojalitetsvaluta. Vi har nu glädjen att kunna presentera fler detaljer som så många av våra medlemmar har sett fram emot att få ta del av.



Vi planerar att implementera dessa ändringar i slutet av januari månad 2024, och vi kommer att meddela det exakta datumet senast en månad innan ändringarna träder i kraft. Fram till dess samlar du bonus- och nivåpoäng och avancerar till olika nivåer precis som tidigare. Även om Finnair Plus-programmet förnyas, kommer många av de välbekanta nivåförmånerna, belöningarna och möjligheterna att samla och använda din lojalitetsvaluta att förbli desamma.





Så här kommer du att samla nivåpoäng och Avios



När Finnair Plus-programmet blir utgiftsbaserat i slutet av januari 2024, samlar du Avios och når nivåer med hjälp av flygresor och resetillval under resan med Finnair, baserat på de pengar du spenderar. De pengar du spenderar omvandlas till nivåpoäng och Avios via en nivåspecifik multiplikator. Denna är 9 för Finnair Plus Platinum-medlemmar. Multiplikatorn kommer att vara densamma för nivåpoäng och Avios. På så sätt kommer du alltid att samla samma antal nivåpoäng och Avios på dina köp hos Finnair. Om du till exempel köper resetillval för 10 € så får du 90 nivåpoäng och 90 Avios.





Nya nivåpoänggränser



Vi har reviderat de nivåpoänggränser som krävs för att nå olika nivåer för att återspegla den nya utgiftsbaserade intjäningen av nivåpoäng. Den nya nivåpoänggränsen för din aktuella Platinum-nivå är 80 000 nivåpoäng – och för nästa nivå, Finnair Plus Platinum Lumo, 300 000 nivåpoäng.



Vi kommer också att omvandla dina nivåpoäng med ett förhållande på 3:2 för att de ska överensstämma med de nya nivåpoänggränserna. Detta kommer att göras i slutet av januari 2024. Om till exempel ditt saldo är 150 000 nivåpoäng så kommer det att bli 100 000 efter omvandlingen. Denna omvandling kräver ingen åtgärd från din sida. Du kommer att behålla den nivå du befinner dig på vid tidpunkten för konverteringen. Din nivå kommer att granskas igen i slutet av den pågående uppföljningsperioden. Du kommer också att ha möjlighet att byta ut 3 Avios mot 1 nivåpoäng en gång under varje uppföljningsperiod för att öka ditt nivåpoängsaldo. Du kan nå nya nivåer baserat på antalet kvalificerande flygresor fram till den 31 januari 2024.





Extra belöningar med milstolpar



Milstolpar kommer att bli en helt ny förmån i Finnair Plus-programmet. Förutom alla de nivåförmåner du får när du når Platinum-nivån på 80 000 nivåpoäng så kommer du att belönas med 4 extra uppgraderingsförmåner när du når poänggränsen för milstolpar som är 95 000 nivåpoäng. Du börjar samla på dig milstolpsbonusar efter att ändringarna träder i kraft i slutet av januari 2024. Milstolpsbonusar kommer inte att delas ut retroaktivt.





Avios – Fler möjligheter att samla ihop och använda vår lojalitetsvaluta



Avios, vår nya lojalitetsvaluta, kommer att öppna en ny värld av möjligheter att samla ihop och använda poängvaluta i det omfattande nätverket av Avios-partner. Du kommer nämligen att kunna överföra dina Avios mellan Finnair Plus- och British Airways Executive Club-konton med ett förhållande på 1:1. Detta alternativ blir tillgängligt senare under våren 2024. Tack vare detta får du tillgång till belöningar inom ramen för British Airways Executive Club, förutom dina nuvarande möjligheter att använda din lojalitetsvaluta för Finnair-resor och resetillval, bonusflyg, uppgraderingar av reseklass och tjänster från Finnair Plus-partner.



I slutet av januari 2024 kommer dina befintliga Finnair Plus-bonuspoäng att omvandlas till Avios med förhållandet 3:2 . Ett exempel: Om du har 240 000 bonuspoäng så kommer ditt saldo efter konverteringen att bli 160 000 Avios. När vi byter till Avios kommer vi att uppdatera poängpriserna för våra produkter och tjänster. I genomsnitt kommer priserna att ändras med förhållandet 3:2, men vissa priser kan öka eller minska i stället för att följa den exakta omvandlingen på 3:2. Arbetet med detta pågår fortfarande och vi kommer att publicera Avios-priserna för bonusflyg och uppgraderingar av reseklass en månad innan denna ändring genomförs.



Besök Finnair.com för mer information, inklusive exempel på omvandlingar av nivåer och bonuspoäng samt om att samla nivåpoäng och Avios. Där finns även information om Finnair Visa Credit-kort och Lifetime-nivåer.
 
Nivåerna är nu också tillkännagjorda.







ska%CC%88rmavbild-2023-09-20-kl-14-02-51-png.146087



Detta är ju då TP från Euros och utan "skatter",



Omräknat till spend i SEK, med en schablon på vad skatterna är ungefär. och med hänsyn taget till vilke nivå man är idag (Basic tjänar 6x, silver 7x, guld 8x platinum 9x och lumo 10x) så krävs följande spend för att nå eller behålla en nivå:


ska%CC%88rmavbild-2023-09-20-kl-14-06-33-png.146088





Så känner man inte för att spendera en bra bit norr om 100k SEK på finnair är det ett program mindre att fundera på.
 
Det är fint att de är transparenta.



Med det sagt kommer jag aldrig någonsin spendera 10000 euro på att nå Platinum eller 5600 euro för guld.
 
lillemannen skrev:Är det softlanding till guld ifrån platinum?Klicka för att utvidga...
Det har tidigare funnits som en opublicerad förmån. Det står alltså inte i några regler, men de har kört softlanding "alltid". Men med nytt program kan vad som helst hända, så lita inte på att det kommer att vara så i framtiden.
 
intuition skrev:Det har tidigare funnits som en opublicerad förmån. Det står alltså inte i några regler, men de har kört softlanding "alltid". Men med nytt program kan vad som helst hända, så lita inte på att det kommer att vara så i framtiden.Klicka för att utvidga...
Då får man ta det säkra och boka något longhaul innan januari slut, så man klarar perioden för 2024.



Visst var det att biljetter som var bokade innan ändringarna, gäller de "gamla" reglerna?
 
lillemannen skrev:Då får man ta det säkra och boka något longhaul innan januari slut, så man klarar perioden för 2024.Visst var det att biljetter som var bokade innan ändringarna, gäller de "gamla" reglerna?Klicka för att utvidga...
Ja, så är det sagt. Det är nyligen publicerat en tabell över vad det betyder. Den är omräknad till avios/TP.



OBS det framgår inte om din nivåbonus kommer att adderas. Systemet med nivåbonus försvinner ju.





ska%CC%88rmavbild-2023-09-20-kl-16-10-11-png.146090
 
lillemannen skrev:Då får man ta det säkra och boka något longhaul innan januari slut, så man klarar perioden för 2024.Visst var det att biljetter som var bokade innan ändringarna, gäller de "gamla" reglerna?Klicka för att utvidga...


Är detta bekräftat att de kommer räkna flygna miles på alla bokningar gjorda innan slutet på Jan 2024, även om flighten görs efter detta datum? Jag har nämligen två premium eco flygningar bokade mellan HKG - ARN och HKG - LHR i April och Juni nästa år (min uppföljningsperiod går ut i Juli). Med nuvarande kilometer regler blir jag lätt guld, men de nya spend reglerna är jag chanslös då biljetterna "bara" kostar 15-17k SEK styck och jag är bara silver nu.
 
RobHK skrev:Är detta bekräftat att de kommer räkna flygna miles på alla bokningar gjorda innan slutet på Jan 2024, även om flighten görs efter detta datum? Jag har nämligen två premium eco flygningar bokade mellan HKG - ARN och HKG - LHR i April och Juni nästa år (min uppföljningsperiod går ut i Juli). Med nuvarande kilometer regler blir jag lätt guld, men de nya spend reglerna är jag chanslös då biljetterna "bara" kostar 15-17k SEK styck och jag är bara silver nu.Klicka för att utvidga...
Yes se ovan ifrån @intuition
 
Bokat före, flyget efter: Avios och TP enligt tabellen om Finnair flyg. Partner bolag är oklart, men de har ju km baserad intjäning idag och miles intjäning efter bytet. Men tabeller är inte offentliggjorda.
 
Ok så tabellen ovan är ju betydligt bättre än den nya prisberäkningen. Den verkar ge nästan samma poäng som kilometer beräkningen.



Om vi tar min resa vid Påsk HKG-HEL-ARN tur och retur:



Kostnad: 12 442 HKD

Intjäning som Silver enligt Kilometer gamla sättet att räkna: 13200+1650+1650+13200 = 29 700p, alltså nästan silver på bara en resa.

Enligt tabell ovan (PE Classic och Eco Flex): 8000 + 1000 + 1000 + 8000 = 18 000 Avios



Medans om man räknar kostnad av biljett: 12 442 HKD till Euro = 1483 EUR * 7 Multiplier = 10381 Avios.



Jag får helt enkelt 18 000 Avios och då borde jag klara guld med mina två resor plus de poäng jag redan har. Framtida resor för att behålla guld blir ju rejält svettigt. Nåja med nuvarande inflationen på flygbiljetter kostar väl snart en PE biljett ifrån HK typ 2000 Eur, så då är man väl där. Tycker priserna redan nu är vanvettiga.
 
Du kan ju även växla in till nivåpoäng om detta saknas. @intuition har nämnt att man kan växla in till max hälften i den nivå du befinner dig efter 2 okt.





Finnair försämrar växlingen av bonuspoäng till nivåpoäng

Från 2 oktober 2023 kommer Silver och Guld medlemmar inte längre att kunna växla till sig hälften av de nivåpoäng som behövs för att uppgradera till nästa nivå. Ny grund-princip blir att man bara får växla till sig hälften av vad som behövs för att behålla samma nivå man redan är på. Silver...



www.businessclass.com






Jag tror jag kommer göra detta när vi passerar nästa år och sen får se vad som bokas för att nå upp till platinium. Min brytpunkt är först senare i höst.
 
lillemannen skrev:Är det softlanding till guld ifrån platinum?Klicka för att utvidga...
I dag höll de en Q&A med medlemmar och då sades det "officiellt" att soft-landing är en inofficiell förmån och att det inte finns några planer på att ta bort de. De var tydliga med att den var inofficiell och inte utlovad (som den alltid varit). Så med största sannolikhet finns det kvar vid din nästa förnyelse.
 
RobHK skrev:Ok så tabellen ovan är ju betydligt bättre än den nya prisberäkningen. Den verkar ge nästan samma poäng som kilometer beräkningen.Om vi tar min resa vid Påsk HKG-HEL-ARN tur och retur:Kostnad: 12 442 HKDIntjäning som Silver enligt Kilometer gamla sättet att räkna: 13200+1650+1650+13200 = 29 700p, alltså nästan silver på bara en resa.Enligt tabell ovan (PE Classic och Eco Flex): 8000 + 1000 + 1000 + 8000 = 18 000 AviosMedans om man räknar kostnad av biljett: 12 442 HKD till Euro = 1483 EUR * 7 Multiplier = 10381 Avios.Jag får helt enkelt 18 000 Avios och då borde jag klara guld med mina två resor plus de poäng jag redan har. Framtida resor för att behålla guld blir ju rejält svettigt. Nåja med nuvarande inflationen på flygbiljetter kostar väl snart en PE biljett ifrån HK typ 2000 Eur, så då är man väl där. Tycker priserna redan nu är vanvettiga.Klicka för att utvidga...
Ja, den är den gamla beräkningen, bara reducerad med 3:2 för bytet till Avios och avrundad.

Den är alltså utlovad att gälla för köpta biljetter som flygs efter bytet, så har man planer på att resa på billiga men flexibla biljetter (dvs biljetter som tjänar bra med poäng i gamla systemet) så kan det vara en strategi att köpa nästa års biljetter före bytet till avios och resa efter.



Det räddar ju inte upp den långsiktiga situationen, men räddar status för ett år till. Väl inne i systemet finns det inga kända sweetspots, så utan att spendera ≈120 000 SEK har du långsiktigt inte platinum/emerald.
 
Back
Top