Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

I torsdags 10 augusti reste jag med SK1830 NCE-ARN
Kollade Expert Flyer några timmar innan avgång, såg att rad 1 A,B,C hade ändrats från upptagen och samtliga var markerade X
Själv hade jag bokat 1D och så var det på morgonen när jag kollade.
Strax före bordningen kollade jag på telefonen igen nu stod det 9E!
Gick fram till gate agenten och frågade vad som hänt och om han hade någon gångplats, på fråga ett svarade på ett mycket otrevligt sätt att han inget viste, på fråga två sa han att jag hade fått den sista lediga platsen, kunde inte ställa några följdfrågor han vände på klcken och gick, så här såg det ut när vi gick ombord

IMG_1231.jpeg

Som vanligt när jag har flugit de 5-6 gångerna har det efter boarding varit kaos så även denna gång, även kapten var ut och försökte reda ut det hela, helt plötsligt kommer de med två pax och sätter dem på rad 1 B och C!
Efter några minuters diskuterande flyttas dessa två bak efter rad 10, det var 10 rader plus.Notera på bilden att de sitter folk på rad 1

IMG_1848.jpeg

Tillslut kommer vi i luften, det annonseras det vanliga vad som ingår i de två olika kabinklasserna med tillägget att vi kan inte servera kaffe eller te på denna flygning!

Vid stigningen släpper låsningen för mitt ryggstöd som åker bakåt, händer ett par gånger till under resan.
Även en herre på 7C hade samma problem inför landningen, ingen av personalen brydde sig
IMG_1232.jpeg

Vi skulle landa kl 15.20 ca 35 minuter efter tidtabell, klockan 14,25 tänds skylten för säkerhetsbältet, meddelas att det väntas turbulens, personalen satte sig och drog för gardinen efter ca 30 minuter utan minsta lilla skakning plingar det till igen på skylten för säkerhetsbältet igen och nu meddelas det att vi skall landa om 20 minuter och kabinen skall klargöras före landning.
Några ser sig och går skyndsamt mot toan, men det ropas att de är stänga och vi skall strax landa!

Om 12 dagar har jag en SmartLynx bokad till MXP, ja, ja ser ut som det är sista flygningen med dem för min del.

SmartLynx är ju inte ensam att ”hjälpa” SAS denna sommar på Europa linjerna, har åkt i början av sommaren med Baltic helt ordinär flygning, har inte åkt med Jet Time men det finns det nog någon här på BC som kan ge en berättelse om.

SmartLynx
LLA-ARN 27/7. Kändes gammalt och lagat med silvertejp (som mycket annat här uppe i norr så kan ju varit för att man ska känna igen sig?).
Riktigt hög ljudnivå och engelskttalande crew som hade svårt att förklara för damen på första raden att hon fick ta vad hon ville från menyn utan att det kostade henne något. Annars var det trevligt crew och det är ju inte de som väljer vilken maskin de ska stå i direkt.
Retur 10/8 ARN-LLA, här var det ingen silvertejp i varje fall och standarden var som innan och ljudnivån var lika hög.
Så om man i framtiden ska flyga så kommer jag inte välja Smartlynx om det finns alternativ :)

Kanske lite off topic men forfarande outsourcing. SK777 till Aten flögs idag av Jettime Boeing 737. Inga klagomål, då Jettime är danskt vill jag tro? Så förstod all kabinpersonal svenska/danska. Ingen större skillnad från ”riktig SAS maskin” mer än att rutten oftast flygs av 320neo som är en trevligare och mer bekväm maskin för en 3h flight. Tummen upp för Jettime!
IMG_0661.jpeg

Kanske lite off topic men forfarande outsourcing. SK777 till Aten flögs idag av Jettime Boeing 737. Inga klagomål, då Jettime är danskt vill jag tro? Så förstod all kabinpersonal svenska/danska. Ingen större skillnad från ”riktig SAS maskin” mer än att rutten oftast flygs av 320neo som är en trevligare och mer bekväm maskin för en 3h flight. Tummen upp för Jettime! Visa bifogad bild 144949

Danskt bolag eller från andra håll har ingen betydelse. JetTime har flugit för SAS länge, och flyger även egna kunder med samma flotta. Det innebär att de är beroende av att ha bra grejer, och deras erfarenhet av SAS gör att det inte är någon större - om än någon - skillnad alls gentemot att flyga SAS.

Smartlynx kan ha vilket skrot som helst, flygandes var som helst och resenärerna som råkar ut för dem kan klaga så mycket de vill eftersom det inte är resenärerna som är deras kunder. De har inga egna linjer som de behöver fylla och behöver inte vara rädda om sitt anseende bland resenärerna. Och just nu med enorm planbrist så är deras gamla häckar hett eftertraktade, och gör att slitna gamla plan som flugit för Air Peace i Nigeria plötsligt trafikerar Stockholm Östersund (YL-LDU). Inget ont om Air Peace men det visar hur stor bristen är på plan.

Danskt bolag eller från andra håll har ingen betydelse. JetTime har flugit för SAS länge, och flyger även egna kunder med samma flotta. Det innebär att de är beroende av att ha bra grejer, och deras erfarenhet av SAS gör att det inte är någon större - om än någon - skillnad alls gentemot att flyga SAS.

När jettime flög för sas för några år sedan var det ju med gamla 737-300 där inredningen kändes som den föll i bitar. Så den slutsatsen ger jag inte så mycket för, det är nog snarare att det just nu råkar ligga i en "bra cykel" i deras fleet renewal.

Skulle åka TAP til LIS i lördags, visage sig bli Smartlynx. Jag hade extremt låga förväntningar på TAP och där här var väl ungefär samma fast ännu värre. Trängre mellan raderna än vanlig SAS samt väldigt tunna stolar med galonklädsel. Kändes som att sitta i en campingstol i fyra timmar. Det är fan inte värt plågan. Man köper reguljär och får dålig charter

Smartlynx kan ha vilket skrot som helst, flygandes var som helst och resenärerna som råkar ut för dem kan klaga så mycket de vill eftersom det inte är resenärerna som är deras kunder. De har inga egna linjer som de behöver fylla och behöver inte vara rädda om sitt anseende bland resenärerna. Och just nu med enorm planbrist så är deras gamla häckar hett eftertraktade, och gör att slitna gamla plan som flugit för Air Peace i Nigeria plötsligt trafikerar Stockholm Östersund (YL-LDU). Inget ont om Air Peace men det visar hur stor bristen är på plan.
Fast Jettime har väl inga ”egna kunder” om jag inte har fel? De flyger väl åt charter resebyråer mest? Och har inga reguljärflyg som man kan boka via direkt Jettime ?

Toppen