Det finns en artikel på Flygtorget med en lista över antal wetlease/ACMI-flygningar i juni, och listar såväl stora utförare och köpare. De har kommit fram till att SAS är den största köparen av sådana flygningar i Europa, med 7050 flygningar utförda av av Cityjet, Xfly, Smart Lynx, Jettime och Air Baltic. På andra plats kommer Swiss med 3956 flygningar utförda av Helvetica Airways och Air Baltic. (Listan kommer tydligen från AeroTelegraph, men jag hittar inte originalartikeln där, kanske finns den bakom en paywall.)
Det kan bero på pandemin. När flygtrafiken nu återhämtar sig så är det privatresandet som ökar på bekostnad av affärsresandet. Det ger flygbolagen, inte bara en ny ekonomisk situation att förhålla sig…
www.flygtorget.se
Listan är lite skum eftersom de listar nio europeiska och ett australiskt bolag som utförare, och så sex europeiska och ett australiskt bolag som inhyrare. D.v.s. det är inte enbart en europeisk lista men ändå inte global? Uppenbarligen tar de inte upp "koncernintern" wetlease, som t.ex. när SAS Connect flyger åt SAS, BA Cityflyer flyger åt BA eller Norra flyger åt Finnair. Frågan är dock om de fångat upp andra "vanliga" flygbolag än Air Baltic som även flyger wetlease åt andra, t.ex. Finnair som flugit wetlease (och inte bara codeshare) åt BA? Eller är det bara bara Air Baltic som är tillräckligt mycket av "blandbolag" för att hamna på listan? HiFly ser jag inte på listan, så den verkar inte komplett, och siffran för SAS kan faktiskt vara lite högre.