Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Anders Tjus

Ny medlem
Åkte SmartLynx till Alicante idag. Bara 25 minuter sent iväg (vilket väl är ganska normalt med SAS). Satt på nödutgångsplats men jag upplevde den raden betydligt rymligare än SAS motsvarande. Trevlig och aktiv personal som kunde spanska, engelska och danska. Med andra ord inget som helst nedköp mot att åka med SAS Connect. Ingen WIFI, men det är ju ganska sällsynt på SAS Connect också efter pandemiåren.
 

TP12

Medlem
Åkte Arn till ATH igår med smartlynx.
Tyvärr måste vi åka hem med dom också.
Reste i Plus, första raden till vänster avstängd PGA att syrgas maskerna inte fungerade. Mitt sätet i rad 3 hade trasigt bord, sätena är av galon så efter 3.5 timmar är man blöt på ställen man inte vill. Luft sprutet fungerade inte och det var mycket trängre mellan sätena än SAS plan, jag satt med mina 2m i ett skruvstäd och bad till högre makter att inte personen framför ville luta sig bak, det var också oroande när en i personalen inför starten titta i manualen och tittade på dörren han skulle låsa och sedan i manualen igen, sedan hittade han låsningen !!
Snorkig personal dom en del av var urusla på engelska.
Ser jag deras namn igen så kommer jag avboka i framtiden.
Jag betalar för SAS för att få säkerhet och kvalitet men får åka ett lettiskt plan dom håller sämre kvalitet än Ryan air.
 
Bilder
 

Attachments

  • IMG_2968.jpeg
    IMG_2968.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 171
  • IMG_2965.jpeg
    IMG_2965.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 172

Hachans

Medlem
Åkte Arn till ATH igår med smartlynx.
Tyvärr måste vi åka hem med dom också.
Reste i Plus, första raden till vänster avstängd PGA att syrgas maskerna inte fungerade. Mitt sätet i rad 3 hade trasigt bord, sätena är av galon så efter 3.5 timmar är man blöt på ställen man inte vill. Luft sprutet fungerade inte och det var mycket trängre mellan sätena än SAS plan, jag satt med mina 2m i ett skruvstäd och bad till högre makter att inte personen framför ville luta sig bak, det var också oroande när en i personalen inför starten titta i manualen och tittade på dörren han skulle låsa och sedan i manualen igen, sedan hittade han låsningen !!
Snorkig personal dom en del av var urusla på engelska.
Ser jag deras namn igen så kommer jag avboka i framtiden.
Jag betalar för SAS för att få säkerhet och kvalitet men får åka ett lettiskt plan dom håller sämre kvalitet än Ryan air.

Ryanair är bättre för de är tydliga med vad man får och inte får.
 

Tomas E

Medlem
Det finns en artikel på Flygtorget med en lista över antal wetlease/ACMI-flygningar i juni, och listar såväl stora utförare och köpare. De har kommit fram till att SAS är den största köparen av sådana flygningar i Europa, med 7050 flygningar utförda av av Cityjet, Xfly, Smart Lynx, Jettime och Air Baltic. På andra plats kommer Swiss med 3956 flygningar utförda av Helvetica Airways och Air Baltic. (Listan kommer tydligen från AeroTelegraph, men jag hittar inte originalartikeln där, kanske finns den bakom en paywall.)


Listan är lite skum eftersom de listar nio europeiska och ett australiskt bolag som utförare, och så sex europeiska och ett australiskt bolag som inhyrare. D.v.s. det är inte enbart en europeisk lista men ändå inte global? Uppenbarligen tar de inte upp "koncernintern" wetlease, som t.ex. när SAS Connect flyger åt SAS, BA Cityflyer flyger åt BA eller Norra flyger åt Finnair. Frågan är dock om de fångat upp andra "vanliga" flygbolag än Air Baltic som även flyger wetlease åt andra, t.ex. Finnair som flugit wetlease (och inte bara codeshare) åt BA? Eller är det bara bara Air Baltic som är tillräckligt mycket av "blandbolag" för att hamna på listan? HiFly ser jag inte på listan, så den verkar inte komplett, och siffran för SAS kan faktiskt vara lite högre.
 

011430121

Medlem
Det finns en artikel på Flygtorget med en lista över antal wetlease/ACMI-flygningar i juni, och listar såväl stora utförare och köpare. De har kommit fram till att SAS är den största köparen av sådana flygningar i Europa, med 7050 flygningar utförda av av Cityjet, Xfly, Smart Lynx, Jettime och Air Baltic. På andra plats kommer Swiss med 3956 flygningar utförda av Helvetica Airways och Air Baltic. (Listan kommer tydligen från AeroTelegraph, men jag hittar inte originalartikeln där, kanske finns den bakom en paywall.)


Listan är lite skum eftersom de listar nio europeiska och ett australiskt bolag som utförare, och så sex europeiska och ett australiskt bolag som inhyrare. D.v.s. det är inte enbart en europeisk lista men ändå inte global? Uppenbarligen tar de inte upp "koncernintern" wetlease, som t.ex. när SAS Connect flyger åt SAS, BA Cityflyer flyger åt BA eller Norra flyger åt Finnair. Frågan är dock om de fångat upp andra "vanliga" flygbolag än Air Baltic som även flyger wetlease åt andra, t.ex. Finnair som flugit wetlease (och inte bara codeshare) åt BA? Eller är det bara bara Air Baltic som är tillräckligt mycket av "blandbolag" för att hamna på listan? HiFly ser jag inte på listan, så den verkar inte komplett, och siffran för SAS kan faktiskt vara lite högre.
Jag läste listan men ställde mig tveksam, det stod att Norwegian hade utfört en flygning åt SAS
 
  • Gilla
Reactions: fcx
ARN–NCE med SmartLynx i fredags, satt i Plus med hela familjen. Bortsett från redan nämnda minus med äldre plan och blockerade bagagehyllor så var det en av de trevligare flygningar jag har upplevt med SAS inom Europa. Väldigt serviceinriktad och uppmärksam crew som vid flera tillfällen frågade om det var något mer vi önskade. Stolar, utrymme och avsaknad av Wi-Fi kändes helt i linje med övriga SAS, och precis som tidigare upplevelser med Connect så tycks det som om en hel del av SAS ”riktiga” crew har något att ta till sig när det kommer till bemötande och service. Hemresan är också med SmartLynx så det återstår att se om det bara var en lyckoträff eller om det håller i sig, men än så länge har inget av det jag har bävat för hela sommaren infriats. Tvärtom.
 
Toppen