Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vilhelm

Medlem
Är på skidresa med äldsta sonen (7) och min far. Vårt flyg från Geneve 12:35 imorgon blev inställt nu mitt i natten (sk2616) och så har de bokat om oss till flyg kl 11 (lx2809) istället med byte i Zurich och ankomstid som är ungefär som det första flyget. Största problemet är att det finns nog inte en chans att vi hinner med 11 flyget. Transfer bussen hämtar oss 8:25 och vi kommer nog tidigast 9:45 till Geneve. Känns rätt omöjligt att komma fram tidigare än så med en sjuåring som det krävs sittkudde för och två skidväskor. Vad gäller här?
lämnade in ett eu261 claim tilll sas som de först avvisade därför att de bokat om mig så att jag inte skulle bli försenad. Då hänvisade jag till PRESS RELEASE No 226/21 from the Court of Justice of the European Union som visar att flyg som tidigareläggs med mer än en timme ger full rätt till kompensation oavset ankomstid. Då fick jag genast en ursäkt och en voucher för 800 euro per passagerare. Vågade inte bråka om att resan faktiskt var över 1500km. Är nöjd med mina 26730kr voucher.
 

palmen

Moderator
lämnade in ett eu261 claim tilll sas som de först avvisade därför att de bokat om mig så att jag inte skulle bli försenad. Då hänvisade jag till PRESS RELEASE No 226/21 from the Court of Justice of the European Union som visar att flyg som tidigareläggs med mer än en timme ger full rätt till kompensation oavset ankomstid. Då fick jag genast en ursäkt och en voucher för 800 euro per passagerare. Vågade inte bråka om att resan faktiskt var över 1500km. Är nöjd med mina 26730kr voucher.
Nu är jag inte riktigt med. Din resa är över 1500km och då ska ersättning vara 400€ per person vilket du fått (fast dubbelt i voucher).

Är det något jag missar här i din ersättning?
 

Vilhelm

Medlem
Nu är jag inte riktigt med. Din resa är över 1500km och då ska ersättning vara 400€ per person vilket du fått (fast dubbelt i voucher).

Är det något jag missar här i din ersättning?
Förlåt, tänkte att det var över 1500km OCH utanför eu. Men tror mig ha sett att just Schweiz är inkluderat ändå. Eller hur?

Jag tänkte så lite förhastat eftersom när jag testade mitt claim i ett par av tjänsterna som sköter processen åt en så kom det upp 600eur efter jag knappast in mina flight nummer och gått vidare till nästa steg.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Förlåt, tänkte att det var över 1500km OCH utanför eu. Men tror mig ha sett att just Schweiz är inkluderat ändå. Eller hur?

Jag tänkte så lite förhastat eftersom när jag testade mitt claim i ett par av tjänsterna som sköter processen åt en så kom det upp 600eur efter jag knappast in mina flight nummer och gått vidare till nästa steg.
Finns väl inget i förordningen som tar hänsyn till om det är inom eller utanför EU? För att det ska vara 600€ krävs väl att avståndet är minimum 3500km?
 

SK989

Medlem
Finns väl inget i förordningen som tar hänsyn till om det är inom eller utanför EU? För att det ska vara 600€ krävs väl att avståndet är minimum 3500km?
Det finns en regel, sällan aktuell, relaterat till inom/utanför EU. För att få 600 euro ska sträckan vara över 3500 km OCH utanför EU. D.v s. Om en flygsträcka är över 3500 km men inom EU får man fortfarande bara 400 euro. Sträckan Stockholm - Las Palmas är väl ett exempel där regeln har betydelse.
 

Abbs

Medlem
Det finns en regel, sällan aktuell, relaterat till inom/utanför EU. För att få 600 euro ska sträckan vara över 3500 km OCH utanför EU. D.v s. Om en flygsträcka är över 3500 km men inom EU får man fortfarande bara 400 euro. Sträckan Stockholm - Las Palmas är väl ett exempel där regeln har betydelse.
Eller ORY-RUN, t.ex.
 

Vilhelm

Medlem
Det finns en regel, sällan aktuell, relaterat till inom/utanför EU. För att få 600 euro ska sträckan vara över 3500 km OCH utanför EU. D.v s. Om en flygsträcka är över 3500 km men inom EU får man fortfarande bara 400 euro. Sträckan Stockholm - Las Palmas är väl ett exempel där regeln har betydelse.
Du har rätt! Samma felkälla hos mig. Undrar varför tjänsterna känner behovet av att vara så missvisande. Skönt att jag slapp dem!
 

Matore

Medlem
Nivån på kundservice hos LH när man ber om ett intyg på en flygförsening på 14 timmar...::rolleyes:
Dear Prof. Dr. XXX
We hereby confirm that your flight on 14 February 2023 was delayed.
Sincerely,
XXX
 
Hej, jag har fått nej på ett Claim 261. Skulle flyga från Arlanda 07:50 7 Jan till CPH, sen Vie och Cun. Piloten informerar att man saknar en incheckad passagerare så inget händer på 25 min. Sen stängs dörrarna och piloten meddelar att det kommer ta extra tid med De-Icing för det är ont om personal. Så, vi missar vårt flyg till VIE. Hamnar till slut i ORD med övernattning och anländer CUN 18 timmar sent. SAS hävdar "extraordinaty conditions" pga de-icing.
Nu har jag gått igenom vädret på Arlanda och det var minus grader i flera dagar innan som också var prognosen för den 7 April. Ska ses hur det reagerar nu. I min värld kan det inte vara extraordinary att man måste göra de-icing när det är minus grader.
Fick svar från SAS: "I have now done a second review of your case and I am sorry to say that I cannot come to another conclusion."
Så de hävdar fortfarande att DE-icing är extraordinary.
Anmälde SAS till ARN, skickade med reseplan och ombokning samt vädret på Arlanda dagarna före och efter så dom ser att det var minusgrader både före och efter.
Skrev även tillbaka till SAS:

"I have now filed a petition to my local Consumer Complaints Board.
I think this is a very important subject to get a decision on. It is wrong to use extraordinary circumstances for something that is not extraordinary.
How often do the planes need de-icing?

Fortsättning följer.....
 
Toppen