Hej, jag har fått nej på ett Claim 261. Skulle flyga från Arlanda 07:50 7 Jan till CPH, sen Vie och Cun. Piloten informerar att man saknar en incheckad passagerare så inget händer på 25 min. Sen stängs dörrarna och piloten meddelar att det kommer ta extra tid med De-Icing för det är ont om personal. Så, vi missar vårt flyg till VIE. Hamnar till slut i ORD med övernattning och anländer CUN 18 timmar sent. SAS hävdar "extraordinaty conditions" pga de-icing.
Nu har jag gått igenom vädret på Arlanda och det var minus grader i flera dagar innan som också var prognosen för den 7 April. Ska ses hur det reagerar nu. I min värld kan det inte vara extraordinary att man måste göra de-icing när det är minus grader.
Fick svar från SAS: "I have now done a second review of your case and I am sorry to say that I cannot come to another conclusion."
Så de hävdar fortfarande att DE-icing är extraordinary.
Anmälde SAS till ARN, skickade med reseplan och ombokning samt vädret på Arlanda dagarna före och efter så dom ser att det var minusgrader både före och efter.
Skrev även tillbaka till SAS:
"I have now filed a petition to my local Consumer Complaints Board.
I think this is a very important subject to get a decision on. It is wrong to use extraordinary circumstances for something that is not extraordinary.
How often do the planes need de-icing?
Fortsättning följer.....