Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är det möjligt att hitta award biljetter i business till Thailand kring jul? Såg tråden med han som vill hitta awardbiljetter till Asien/Usa i juli och får rådet att åka vår/höst istället. Är det lika tight kring jul? Vill fira nyår i Thailand och vara borta ca 2v men flexibel med datum för utresa 18/12-30/12 t.ex.

ola grävling skrev:Är det möjligt att hitta award biljetter i business till Thailand kring jul? Såg tråden med han som vill hitta awardbiljetter till Asien/Usa i juli och får rådet att åka vår/höst istället. Är det lika tight kring jul? Vill fira nyår i Thailand och vara borta ca 2v men flexibel med datum för utresa 18/12-30/12 t.ex.Klicka för att utvidga...
Bättre möjligheter än USA i juli, skulle jag säga baserat på empiri. Men det är inte enkelt, så sätt bevakning och var aktiv i ditt sökande.

ola grävling skrev:Är det möjligt att hitta award biljetter i business till Thailand kring jul? Såg tråden med han som vill hitta awardbiljetter till Asien/Usa i juli och får rådet att åka vår/höst istället. Är det lika tight kring jul? Vill fira nyår i Thailand och vara borta ca 2v men flexibel med datum för utresa 18/12-30/12 t.ex.Klicka för att utvidga...
Ser att det finns en plats ut från cph till bkk med TK på julafton för tillfället.

Det finns bra med platser med Turkish till KUL. Sedan är Thailand ett kort skutt bort med air Asia. Dessvärre är Malaysia i en dyrare zon än Thailand och därav min fråga vad som händer om man gör en bokning till tex Taipei (ligger i en billig zon) från Kuala Lumpur men "råkar" missa planet till Taipei.

Hittar biljetter med Turkish från IST men när jag ringer och vill knyta ihop CPH - IST - XXX så funkar det inte då det ligger på väntelista enligt agenten.

Varför gör de så? Segmenten går ju att boka var för sig.

Buffy skrev:Hittar biljetter med Turkish från IST men när jag ringer och vill knyta ihop CPH - IST - XXX så funkar det inte då det ligger på väntelista enligt agenten.Varför gör de så? Segmenten går ju att boka var för sig.Klicka för att utvidga...
Married segments, bara för att det finns bonussplatser A-B och B-C betyder det inte alltid att du kan kombinera A-B-C i en bokning. Väldigt vanligt med TK tyvärr.

Kolla på alternativa rutter till IST tex FRA-IST-XXX och lägg till anslutning från CPH i efterhand.

Buffy skrev:Hittar biljetter med Turkish från IST men när jag ringer och vill knyta ihop CPH - IST - XXX så funkar det inte då det ligger på väntelista enligt agenten.Varför gör de så? Segmenten går ju att boka var för sig.Klicka för att utvidga...
Det handlar om married segments, Turkish är värst på detta. Jag bokade precis en flight med Turkish på nyårsafton med familjen till Bangkok. IST-BKK var inga problem att boka, kruxet var att ta sig till Istanbul från Arlanda. Det löste sig genom att åka Lufthansa ekonomi till Frankfurt dagen innan och sedan Fra-Ist-Bkk i business.

@Buffy Prova att söka på tex Fra-Ist-xxx och om det dyker upp som ett alternativ på sas hemsida så ska det vara okej. Sedan försöker du lägga till cph-fra. Rekomenderar att göra detta via telefon.

När vi ändå snackar om married segments.

Jag har just nu en utresa med Thai Airways till Bangkok i februari, men ingen hemresa. Jag scannar läget och försöker hitta något vettigt men dåligt med utbud.

Däremot hittade jag Bangkok - Köpenhamn - London, men jag hittar inte Bangkok - Köpenhamn. Hur funkar det, kan jag säga till när jag checkar in i thailand att bagaget bara ska till köpenhamn, och sedan hoppar jag av i köpenhamn och tar tåget hem/bokar SAS separat?

Är det något jag bör tänka på isåfall?

För något år sedan hade jag Las Vegas -> New York -> Köpenhamn, och då fick jag lite feeling på första flighten att "Fan, kan väl stanna i NYC några dagar", och de va inga konstigheter att skippa NYC - Köpenhamn och få allt bagage etc. Vet ju att det är strul att göra det på utresan, men hemresan?

Vill ju gärna inte behöva åka Bangkok -> Köpenhamn -> London -> CPH/FRA/MUN -> Göteborg som är alternativet annars haha

Gus skrev:Det handlar om married segments, Turkish är värst på detta. Jag bokade precis en flight med Turkish på nyårsafton med familjen till Bangkok. IST-BKK var inga problem att boka, kruxet var att ta sig till Istanbul från Arlanda. Det löste sig genom att åka Lufthansa ekonomi till Frankfurt dagen innan och sedan Fra-Ist-Bkk i business.@BuffyProva att söka på tex Fra-Ist-xxx och om det dyker upp som ett alternativ på sas hemsida så ska det vara okej. Sedan försöker du lägga till cph-fra. Rekomenderar att göra detta via telefon.Klicka för att utvidga...
Ja nu är det egentligen ARN jag utgår från men jag såg att CPH-IST samt IST-XXX fanns men som ni säger gick inte de att lägga ihop.

Var inne på allternativet att ta sig till IST dagen innan men vill helst släppa det.

Du fick lägga ihop FRA-IST-BKK? Båda segment är med TK va?

eddo skrev:Married segments, bara för att det finns bonussplatser A-B och B-C betyder det inte alltid att du kan kombinera A-B-C i en bokning. Väldigt vanligt med TK tyvärr.Kolla på alternativa rutter till IST tex FRA-IST-XXX och lägg till anslutning från CPH i efterhand.Klicka för att utvidga...
Du menar kolla tex FRA-IST med annat bolag än TK? Blir det inte married segment annars ändå?

Buffy skrev:Du menar kolla tex FRA-IST med annat bolag än TK? Blir det inte married segment annars ändå?Klicka för att utvidga...
Nej, FRA-IST kan vara med TK.

Married Segments tillämpas inte på alla marknader på samma sätt, så det kan vara fullt möjligt att åka FRA-IST-XYZ men inte ARN-IST-XYZ trots att det finns awards på alla flighterna.

Ofta kan man få till Turkish när man lägger till ett extra stopp någon stans i Europa.

palmen skrev:Nej, FRA-IST kan vara med TK.Married Segments tillämpas inte på alla marknader på samma sätt, så det kan vara fullt möjligt att åka FRA-IST-XYZ men inte ARN-IST-XYZ trots att det finns awards på alla flighterna.Ofta kan man få till Turkish när man lägger till ett extra stopp någon stans i Europa.Klicka för att utvidga...
Tack Palmen så det skulle kunna gå att få till ARN-CPH-IST-XYZ, då ARN-CPH blir nyckeln? Sas har dock inte släppt de datum jag vill åka.

Buffy skrev:Tack Palmen så det skulle kunna gå att få till ARN-CPH-IST-XYZ, då ARN-CPH blir nyckeln? Sas har dock inte släppt de datum jag vill åka.Klicka för att utvidga...
Inte säkert det går heller, vanligast är att ta sig ner till centraleuropa och sen hoppa vidare.

Jag har för sommaren tex ARN-VIE-FRA-NUE-IST-BKK, men det är en extrem lösning, finns simplare.

Via Warszawa med LOT är ett alternativ som brukar gå att lösa.

Jag fattar, det är lurigt. Hade en bokning med CPH-IST-BKK i påsk som jag var tvungen att avboka så just CPH-IST-BKK är inte alltid låst.

Rickard_O skrev:Inte säkert det går heller, vanligast är att ta sig ner till centraleuropa och sen hoppa vidare.Jag har för sommaren tex ARN-VIE-FRA-NUE-IST-BKK, men det är en extrem lösning, finns simplare.Via Warszawa med LOT är ett alternativ som brukar gå att lösa.Klicka för att utvidga...
Ja jag såg Lot via WAW men då måste man ta en natt i WAW

Buffy skrev:Ja jag såg Lot via WAW men då måste man ta en natt i WAWKlicka för att utvidga...
Då väljer jag Warszawa framför 12h på ett flygplatshotell i Nürnberg!

Ingen har dött av att äta lite Pierogi på en mellanlandning

Buffy skrev:Tack Palmen så det skulle kunna gå att få till ARN-CPH-IST-XYZ, då ARN-CPH blir nyckeln? Sas har dock inte släppt de datum jag vill åka.Klicka för att utvidga...
Högst troligt måste du ner i central-europa för att få till det. Det finns enstaka tillfällen då det fungerar från de skandinaviska flygplatserna men det är där som man oftast stöter på detta fenomen med married segments.

palmen skrev:Högst troligt måste du ner i central-europa för att få till det. Det finns enstaka tillfällen då det fungerar från de skandinaviska flygplatserna men det är där som man oftast stöter på detta fenomen med married segments.Klicka för att utvidga...
Tack, ja inte är det lätt nu förtiden, känns som det blir svårare och svårare. Färre och färre bolag och möjligheter

Har man ändrat skatter och avgifter, den bokning jag hade från CPH-IST-BKK i påsk som jag fick avboka gick på ca 3000kr för 4pax.

kollar jag IST-BKK nu går det på ca 7000kr

Buffy skrev:Har man ändrat skatter och avgifter, den bokning jag hade från CPH-IST-BKK i påsk som jag fick avboka gick på ca 3000kr för 4pax.kollar jag IST-BKK nu går det på ca 7000krKlicka för att utvidga...

3000kr låter felaktigt, är du säker på detta? Jag har nog aldrig bokat en Star Alliance longhaul för under 1500kr per pax.

1750kr/pax för ett segment (enkelresa) kändes dock saftigt.

Edit: denna resa (2 segment) kostar 725 kr

//uploads.tapatalk-cdn.com/20230113/ba18186e6340eff4457e3c79ef753eab.jpg

Back