Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hade bokat CDG-TPE-DPS i 20e december 2023 och ringde in igår vid 09.00 för att lägga in tillbakaresan DPS-TPE-CDG-FRA-ARN 6e januari 2024 (dagen de släpptes). Frid och fröjd, litar på att de löser beräkningen under dagen. Hade fullt upp under dagen igår så hann inte kolla status innan de stängde kundtjänst för dagen. Kollade igen i förmiddags och såklart är DPS-TPE-CDG borta från min bokning.

Har pratat med kundtjänst och de beklagar att legsen försvunnit från bokningen och såklart finns det inga andra resor att boka. Fick följande information om vart det felat:

09.00 igår: Biljetterna reserveras och förberedelse för ombokning genomförs

Någon gång under gårdagen: De som beräknar skatter osv flaggar reservationen eftersom det tydligen är för kort tid i CDG, bokningen hade 1h:05m mellan flygen och enligt kundtjänst är MCT 1h:30m. (Kan någon bekräfta MCT non-Schengen - Schengen på CDG?). Då har någon avdelning meddelat agenten som gjorde min bokning att MCT är för kort och att de ska kontakta mig och säga att rutten inte var godkänd. Agenten har ju såklart inte gjort detta under dagen och DPS-TPE-CDG har auto-cancellerats pga detta. (Har såklart inte hört något om detta under dagen heller)

11.30 Idag: Jag märker att bokningen inte är genomförd och ser att DPS-TPE-CDG är borttaget och att TPE-CDG inte har återgått till inventory alternativt redan hunnit blivit uppbokat..

Agenten bad mig skicka in till Customer Care med vad som skett så att de kan titta på det. 6-8 veckors väntan på att de ska titta på detta känns lönlöst. Någon som har varit i liknande situation och kan ge tips på hur jag ska gå tillväga?

(Edit: vi är två som åker så alternativen som finns TPE-MUC runt de dagarna funkar inte)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hade bokat CDG-TPE-DPS i 20e december 2023 och ringde in igår vid 09.00 för att lägga in tillbakaresan DPS-TPE-CDG-FRA-ARN 6e januari 2024 (dagen de släpptes). Frid och fröjd, litar på att de löser beräkningen under dagen. Hade fullt upp under dagen igår så hann inte kolla status innan de stängde kundtjänst för dagen. Kollade igen i förmiddags och såklart är DPS-TPE-CDG borta från min bokning.

Har pratat med kundtjänst och de beklagar att legsen försvunnit från bokningen och såklart finns det inga andra resor att boka. Fick följande information om vart det felat:

09.00 igår: Biljetterna reserveras och förberedelse för ombokning genomförs

Någon gång under gårdagen: De som beräknar skatter osv flaggar reservationen eftersom det tydligen är för kort tid i CDG, bokningen hade 1h:05m mellan flygen och enligt kundtjänst är MCT 1h:30m. (Kan någon bekräfta MCT non-Schengen - Schengen på CDG?). Då har någon avdelning meddelat agenten som gjorde min bokning att MCT är för kort och att de ska kontakta mig och säga att rutten inte var godkänd. Agenten har ju såklart inte gjort detta under dagen och DPS-TPE-CDG har auto-cancellerats pga detta. (Har såklart inte hört något om detta under dagen heller)

11.30 Idag: Jag märker att bokningen inte är genomförd och ser att DPS-TPE-CDG är borttaget och att TPE-CDG inte har återgått till inventory alternativt redan hunnit blivit uppbokat..

Agenten bad mig skicka in till Customer Care med vad som skett så att de kan titta på det. 6-8 veckors väntan på att de ska titta på detta känns lönlöst. Någon som har varit i liknande situation och kan ge tips på hur jag ska gå tillväga?

(Edit: vi är två som åker så alternativen som finns TPE-MUC runt de dagarna funkar inte)
Det har hänt till mig också, av någon anledning blev det ingen biljett ock bums försvann bokningen.

Det är inget du kan göra. Förutom att vara arg och välja bort SAS, för det är ingen regel de bryter emot vad jag vet :(

Finns inte ens vettig eskaleringsmöjlighet.
 
Samma sak har också hänt mig med just EVA Air i samband med en ombokning.

Som @Tamas skriver är bara att släppa tanken på att försöka argumentera eller skicka claims och istället börja leta efter andra lösningar - SAS kommer inte hjälpa dig här.
 
Hade bokat CDG-TPE-DPS i 20e december 2023 och ringde in igår vid 09.00 för att lägga in tillbakaresan DPS-TPE-CDG-FRA-ARN 6e januari 2024 (dagen de släpptes). Frid och fröjd, litar på att de löser beräkningen under dagen. Hade fullt upp under dagen igår så hann inte kolla status innan de stängde kundtjänst för dagen. Kollade igen i förmiddags och såklart är DPS-TPE-CDG borta från min bokning.

Har pratat med kundtjänst och de beklagar att legsen försvunnit från bokningen och såklart finns det inga andra resor att boka. Fick följande information om vart det felat:

09.00 igår: Biljetterna reserveras och förberedelse för ombokning genomförs

Någon gång under gårdagen: De som beräknar skatter osv flaggar reservationen eftersom det tydligen är för kort tid i CDG, bokningen hade 1h:05m mellan flygen och enligt kundtjänst är MCT 1h:30m. (Kan någon bekräfta MCT non-Schengen - Schengen på CDG?). Då har någon avdelning meddelat agenten som gjorde min bokning att MCT är för kort och att de ska kontakta mig och säga att rutten inte var godkänd. Agenten har ju såklart inte gjort detta under dagen och DPS-TPE-CDG har auto-cancellerats pga detta. (Har såklart inte hört något om detta under dagen heller)

11.30 Idag: Jag märker att bokningen inte är genomförd och ser att DPS-TPE-CDG är borttaget och att TPE-CDG inte har återgått till inventory alternativt redan hunnit blivit uppbokat..

Agenten bad mig skicka in till Customer Care med vad som skett så att de kan titta på det. 6-8 veckors väntan på att de ska titta på detta känns lönlöst. Någon som har varit i liknande situation och kan ge tips på hur jag ska gå tillväga?

(Edit: vi är två som åker så alternativen som finns TPE-MUC runt de dagarna funkar inte)
Som andra säger, ett claim kommer i bästa fall ge dig ett förlåt. Du måste själv hitta något annat sätt att ta dig hem, kan ju finnas via Tokyo tex eller Eva via någon annan hub eller dag osv.

Såklart skittrist när det händer och rakt igenom genomuselt av sas och dess kundtjänst att inte kunna hantera detta samt kolla upp MCT mm så att biljetten blir bokningsbar.
Tyvärr är enda lösningen på detta att själv ha koll på alla regler så man vet att man bokar rätt saker.
 
Det har hänt till mig också, av någon anledning blev det ingen biljett ock bums försvann bokningen.

Det är inget du kan göra. Förutom att vara arg och välja bort SAS, för det är ingen regel de bryter emot vad jag vet :(

Finns inte ens vettig eskaleringsmöjlighet.

Samma sak har också hänt mig med just EVA Air i samband med en ombokning.

Som @Tamas skriver är bara att släppa tanken på att försöka argumentera eller skicka claims och istället börja leta efter andra lösningar - SAS kommer inte hjälpa dig här.

Som andra säger, ett claim kommer i bästa fall ge dig ett förlåt. Du måste själv hitta något annat sätt att ta dig hem, kan ju finnas via Tokyo tex eller Eva via någon annan hub eller dag osv.

Såklart skittrist när det händer och rakt igenom genomuselt av sas och dess kundtjänst att inte kunna hantera detta samt kolla upp MCT mm så att biljetten blir bokningsbar.
Tyvärr är enda lösningen på detta att själv ha koll på alla regler så man vet att man bokar rätt saker.

Tack för input, får bli att leta nya möjligheter. Det ska inte vara lätt! Man saknar ju tiden Tallinn fanns som hade järnkoll på allt.

Om man ska vara självkritiskt så fuckade jag själv upp det genom att tro att 1:05 funkade som MCT på CDG.
 
Om man ska vara självkritiskt så fuckade jag själv upp det genom att tro att 1:05 funkade som MCT på CDG.
Alltid bra att vara självkritisk och lära vad man kan göra bättre nästa gång. MCT går att titta upp i Expertflyer tex. En snabb slagning där visar att minimum connection time är 90-120 minuter beroende på vart man ska vidare.
1673532803540.png


Sånt här ska man ju dock inte själv behöva hålla koll på, det här ska SAS agenter veta och kunna titta upp själva när de gör bokningen. Men bygger man en egen resa "ben för ben" är det bra att kolla upp, framförallt när det är internationella flighter man byter mellan och eventuellt byte av terminal mm.
 
Kostar det att boka om ”ren” SAS award online? Lyckades inte göra det, utan fick ringa in. Kvinnan i kundtjänst hävdade att det kostar 150kr oavsett. Det känner inte jag igen, hon ville kanske inte ha diskussionen och i och med att jag med ändringen kunde avboka en revenuebiljett för över 6000kr så är det lätt att lägga sig platt.
 
Kostar det att boka om ”ren” SAS award online? Lyckades inte göra det, utan fick ringa in. Kvinnan i kundtjänst hävdade att det kostar 150kr oavsett. Det känner inte jag igen, hon ville kanske inte ha diskussionen och i och med att jag med ändringen kunde avboka en revenuebiljett för över 6000kr så är det lätt att lägga sig platt.
Nej det kostar inte att boka om online, kan vara skillnad i skatter dock som gör att det blir lite mer eller mindre som ska betalas.
 
Nej det kostar inte att boka om online, kan vara skillnad i skatter dock som gör att det blir lite mer eller mindre som ska betalas.
Jag förstår. Fick bara betala 150kr för ombokning, fick ingen information om pengar tillbaka.
Väldigt synd, för detta var i övrigt en positiv interaktion med SAS kundtjänst.
 
Biljetter. Försökte exempelvis söka arlanda - bangkok i december men hittade inget.. Försökte även med Kuala Lumpur.
Jag söker på sas hemsida. Men du kan inte söka på arn-kul utan måste söka ist-kul. Det är av någon anledning dåliga connections till Istanbul i december från Arlanda (från Köpenhamn är det bättre). Du får göra en sökning arn-ist och en sökning ist-kul och sedan ringa till kundservice för att försöka boka resan.
 
Toppen