Senaste nytt

SAS startar direktlinje Luleå-London december 2020

Det här upplever jag inte stämmer alls. Jag har vart med på många fullbokade plan som vid check-in haft nästan hela säteskartan tom att välja på. De enda sätena blockerade brukar vara exit-rows (om du inte är EBG+).

Vi får väl se hur det ser ut efter avgång på måndag helt enkelt.

Är inte detta standard när flygplatser utanför hubbarnna vill ha direktflyg? Dvs att folk inte nyttjar dem?

Göteborgare vill ha direktflyg till USA, men det hade mest troligt inte heller varit något som håller i längden.

Saknar GOT-LHR som avslutades för ca 6 (?) år sedan. Flög den på en 737-700 vill jag minnas.

Om dom lägger ner Skellefteå kan dom ju testa med Göteborg istället.

Skellefteå?

Därifrån var det Malaga som det gjorde försök med.

Last edited:
Liten rapport från LLA-LHR 30/12 och hemresa LHR-LLA 6/1, båda flygningarna med SAS Connect A320 Neo (utan fungerande internet).

Cirka 70 passagerare på utresan, morgonflyg en fredag som blev närmare två timmar sent pga snöoväder, deicing och missad slottid. 15-20 pax i Plus, de flesta hemresande britter. Våra sedan länge valda platser på exit row blev framflyttade strax innan boarding eftersom de flyttade fram skylten till rad 8/9 för att kunna fylla på med passagerare vid alla nödutgångar (Connect verkar vara petigare med detta än Scandinavian Airlines?).

Hemresan avgick på tidtabell 10:35 med ännu färre passagerare, uppskattningsvis 50 pax. Upplevde att de flesta var svenskar. Detta leg hade vi tagit i ekonomi för att slippa Heathrows straffskatt för ”lyxresenärer” och hade nu bekväm exit row med lite extra benutrymme.

Som tidigare nämnt, synd att så få väljer att nyttja såna här direktrutter, men fullt förståeligt att London kanske inte är top of mind för de som planerar semester i december/januari. Jag betvivlar att vi får se denna rutt återkommande, i så fall med en CRJ eller A220 kan jag tänka mig.

En som flög i helgen rapporter att det var ca 40-50 pax i vardera riktningen, enligt flygvärdinnor hade det
varit ungefär likadant på alla flighter.

Om de försöker locka de som är intresserade av vintersemester, hade inte mars-april varit en lämpligare period?

En som flög i helgen rapporter att det var ca 40-50 pax i vardera riktningen, enligt flygvärdinnor hade det
varit ungefär likadant på alla flighter.

Om de försöker locka de som är intresserade av vintersemester, hade inte mars-april varit en lämpligare period?

Vilka är ”de” menar du? Flyget går ju för att ett gäng brittiska researrangörer ville det. Så man får ju anta att avgångarna går när de trodde deras kunder ville åka. Men de verkar ju gjort en missbedömning. Men då stämmer ju beläggningen ganska mycket med mina observationer tidigare i tråden då.

Liten rapport från LLA-LHR 30/12 och hemresa LHR-LLA 6/1, båda flygningarna med SAS Connect A320 Neo (utan fungerande internet).

Cirka 70 passagerare på utresan, morgonflyg en fredag som blev närmare två timmar sent pga snöoväder, deicing och missad slottid. 15-20 pax i Plus, de flesta hemresande britter. Våra sedan länge valda platser på exit row blev framflyttade strax innan boarding eftersom de flyttade fram skylten till rad 8/9 för att kunna fylla på med passagerare vid alla nödutgångar (Connect verkar vara petigare med detta än Scandinavian Airlines?).

Hemresan avgick på tidtabell 10:35 med ännu färre passagerare, uppskattningsvis 50 pax. Upplevde att de flesta var svenskar. Detta leg hade vi tagit i ekonomi för att slippa Heathrows straffskatt för ”lyxresenärer” och hade nu bekväm exit row med lite extra benutrymme.

Som tidigare nämnt, synd att så få väljer att nyttja såna här direktrutter, men fullt förståeligt att London kanske inte är top of mind för de som planerar semester i december/januari. Jag betvivlar att vi får se denna rutt återkommande, i så fall med en CRJ eller A220 kan jag tänka mig.
Linjen är ju inte till för de svenska resenärerna, utan de brittiska. Så antar det är dessa bolag som finansierar den. Men nej, det är nog mycket som talar för att linjen inte fortsätter.

Populärare bland fransoser?

Till skillnad från Londonflyget är de allra flesta platser i planet uppbokade i förväg via researrangören Quartier Libres men det finns ett mindre antal platser för den som vill åka Transavias direktflyg utan att ingå i Quartier Libres uppstyrda verksamhet. I mån av plats kan Luleåbor alltså åka direktflyg till Paris på fredagar men det ser inte ut att bli särskilt många platser kvar.

Karin Åberg, affärsutvecklare vid Luleå business region, har fått rapporter om att intresset varit stort från franskt håll.

– Det vi hört från turoperatören är att det nästan är fulla kärror, säger Karin Åberg.

Enligt Karin Åberg ska Parislinjen köras i tre år vilket ger en långsiktighet, inte minst för de aktivitetsföretag som är kopplade till verksamheten.

Hur går det då med de här linjerna?

Toppen