Senaste nytt

SAS startar direktlinje Luleå-London december 2020

Jag förstår inte varför en britt skulle åka skidor i Sverige istället för alperna. I min uppfattning här i UK är skidåkning en aktivitet för övre medelklass och uppåt, och de gillar skidorterna i Alperna eller i Nordamerika. Ingen jag känner iaf talar om Norden som skiddestination. Alperna är ljusare längre på dagen = mer skidåkning, och softare alkohollagar.

I Norrbotten, Lappland och polarcirkeln är framför allt inte skidåkning som turistnäringen lever på. Helt klart :)

En som flög i helgen rapporter att det var ca 40-50 pax i vardera riktningen, enligt flygvärdinnor hade det
varit ungefär likadant på alla flighter.

Om de försöker locka de som är intresserade av vintersemester, hade inte mars-april varit en lämpligare period?

En flygvärdinna hade visst sagt att "de flesta har inte London som slutdestination utan åker vidare med anslutningsflyg" (från LLA)

Jag förstår inte varför en britt skulle åka skidor i Sverige istället för alperna. I min uppfattning här i UK är skidåkning en aktivitet för övre medelklass och uppåt, och de gillar skidorterna i Alperna eller i Nordamerika. Ingen jag känner iaf talar om Norden som skiddestination. Alperna är ljusare längre på dagen = mer skidåkning, och softare alkohollagar.
Jag var i Trysil i förra veckan, jag hörde mer brittiska och svenska i liftarna än norska... Men jag förstår heller inte varför britterna väljer dyra Norge framför alperna...

Jag var i Trysil i förra veckan, jag hörde mer brittiska och svenska i liftarna än norska... Men jag förstår heller inte varför britterna väljer dyra Norge framför alperna...

Det har ju skrivits en del positivt, som det här

• Gilla
Reactions: ekf
Populärare bland fransoser?

Till skillnad från Londonflyget är de allra flesta platser i planet uppbokade i förväg via researrangören Quartier Libres men det finns ett mindre antal platser för den som vill åka Transavias direktflyg utan att ingå i Quartier Libres uppstyrda verksamhet. I mån av plats kan Luleåbor alltså åka direktflyg till Paris på fredagar men det ser inte ut att bli särskilt många platser kvar.

Karin Åberg, affärsutvecklare vid Luleå business region, har fått rapporter om att intresset varit stort från franskt håll.

– Det vi hört från turoperatören är att det nästan är fulla kärror, säger Karin Åberg.

Enligt Karin Åberg ska Parislinjen köras i tre år vilket ger en långsiktighet, inte minst för de aktivitetsföretag som är kopplade till verksamheten.

Hur går det då med de här linjerna?

Eurowings har minst 5 billiga biljetter kvar till nästa avgång till KRN och de verkar åtminstone ha flugit turerna, även om jag har svårt att se att de kan ha haft väldigt många resenärer den 24/12 och 31/12. Och den 7/1 hade de lite otur och fick vända tillbaka till DUS men tog igen det dagen efter.

Toppen