Senaste nytt

SAS öppnar loungerna på nytt

Homer

Medlem
Det beror ju, som alltid, på hur man räknar. På flera flygplatser var det säkert för få passagerare per dag för att räkna in det. Däremot halvtimmen innan pendel flyget gick var det överfullt. Men med få avgångar per dag blir det ju så. Särskilt om det är pendlar avgångar där en stor andel av resenärerna har antingen plus eller guld. Så båda sidor har nog rätt...

Oavsett så låter det ju bättre att säga att det var för få som använde dem, än att det var en onödigt kostnad för ingen konkurrent hade något liknande på de flygplatserna (om det nu skulle vara det som var anledningen)
 
Det är alldeles säkert så att flera olika parametrar spelar in och uppenbarligen så anses två avgångar per dag från ORD vara tillräckligt för en lounge. Eftersom ORD är en vit fläck på kartan för mig så har jag ingen aning om vilken typ av resenärer, vilka andra Star Alliance bolag etc. som finns där. Någon som vet?
 

mha321

Medlem
Det är alldeles säkert så att flera olika parametrar spelar in och uppenbarligen så anses två avgångar per dag från ORD vara tillräckligt för en lounge. Eftersom ORD är en vit fläck på kartan för mig så har jag ingen aning om vilken typ av resenärer, vilka andra Star Alliance bolag etc. som finns där. Någon som vet?

ORD är en av Uniteds största hubbar och en av USAs största flygplatser. Där finns mycket stora mängder pax. I terminalen sas flyger från finns inte heller någon av de stora United loungerna, bara sas och Swiss i star alliance (som båda är ganska små lounger). Utöver det har BA lounger i den terminalen.

Så det hade varit väldigt torrt på lounger för business resenärer utan den.

Även ewr räckte det ju med 2, även om det nu är fler. Men även där är det ju bara en relativt liten Lufthansa lounge i den terminalen. Till skillnad från tex IAD eller SFO där det finns bättre andra alternativ (även om IAD kan ha sina provlem..)
 

SK989

Medlem
Visst hade SAS en egen lounge i Seattle? Med bara en daglig avgång.
Stämmer! En liten mörk historia som låg på någon slags mellanvåning. SAS linje CPH-SEA var på sin tid rejält lönsam för SAS då det fanns få direktlinjer från Seattle till Europa, det var i princip bara SAS och British Airways som flög under en hel del år. När Lufthansa öppnade en linje därifrån och sedermera även bolag inom Sky Team tappade SAS många kunder och underlaget av resenärer som skulle just till/från Skandinavien, och därför valde SAS i första hand, var väl för litet för att ha kvar linjen. Jag hann flyga på linjen två gånger innan den lades ned hösten 2009 efter att den funnits i över 40 år.

Fördelen med SAS egna lounger i USA är att resenärer i Plus utan status är välkomna in, till skillnad från Star Alliance-lounger.
 
Last edited:

Edvin

Medlem
Skulle bara justera att SAS lounge på Helsingfors Vanda finns kvar, dvs är inte permanent avvecklad (som jag trodde i tidigare post).
Stängd tillsvidare dock, inget tecken på att den ska öppna igen
Visa bifogad bild 135680
81016749-8D25-4A53-A2F9-50A0250BEE2D.jpeg


Hmm. Denna bilden tog jag för mindre än 3 veckor sedan, den 4:e november. Då satt det en SAS-skylt ovanför dörrarna och den sedvanliga guiden över vilka bolag som har tillgång.
 

Jannes

Medlem
Hoppas den öppnar igen, eller kanske ännu bättre om den flyttade närmare all trafik i det som var gamla T2. Den är väldigt avsides nu, och även om SAS egna flights har en tendens att avgå från gamla T1, så är det kanske inte samma för andra *A-bolag.
 
Toppen