Senaste nytt

SAS öppnar loungerna på nytt

Yoghurt

Medlem
SAS loungen stängd, troligen permanent. Har du SAS + biljett har du tyvärr ingen lounge att tillgå för tillfället på HEL

Finns väl inte heller *A lounge tyvärr, ifall någon undrar.

Har svårt att tro att den återvänder någonsin Jag gick förbi nyligen och det såg ut som att utrymmet används till något annat.
Hela gamla T1 på Vanda är otroligt trång och den har också begåvats med lite nya "tax-free" ytor som man tvingas passera mellan gater.
Det finns en Aspire lounge vid Gate 27, tror att buy-in är din enda möjlighet airside.

Enligt rykte letar FInnair efter nya ytor för sin lounge, så rent teoretiskt kan det bli ledigt i närheten av Gate 24. Men har som sagt svårt att tro att SAS eller någon annan Star-medlem skulle satsa på att bygga lounge på Vanda.
Det var det jag misstänkte också, synd att få det bekräftat :( Tack för infon!

Nya och större utrymmen för Finnairs Schengen-lounge skulle definitivt vara på sin plats också. Mycket trångt vid mina senaste besök i morgon- och eftermiddagsrusningen.
 

intuition

Medlem
Har svårt att tro att den återvänder någonsin Jag gick förbi nyligen och det såg ut som att utrymmet används till något annat.
Hela gamla T1 på Vanda är otroligt trång och den har också begåvats med lite nya "tax-free" ytor som man tvingas passera mellan gater.
Det finns en Aspire lounge vid Gate 27, tror att buy-in är din enda möjlighet airside.

Enligt rykte letar FInnair efter nya ytor för sin lounge, så rent teoretiskt kan det bli ledigt i närheten av Gate 24. Men har som sagt svårt att tro att SAS eller någon annan Star-medlem skulle satsa på att bygga lounge på Vanda.
Skulle bara justera att SAS lounge på Helsingfors Vanda finns kvar, dvs är inte permanent avvecklad (som jag trodde i tidigare post).
Stängd tillsvidare dock, inget tecken på att den ska öppna igen
IMG20221121091134.jpg
 

henke12

Medlem
Skulle bara justera att SAS lounge på Helsingfors Vanda finns kvar, dvs är inte permanent avvecklad (som jag trodde i tidigare post).
Stängd tillsvidare dock, inget tecken på att den ska öppna igen
Visa bifogad bild 135680

Vi får alla hjälpas åt att skriva förslag/feedback till SAS vid enkäter och dylikt för trycka på en återöppning!
Ska även bli spännande att se vad som händer med SAS loungen på CDG Terminal 1 som varit stängd för renovering och ska återöppna Dec 2022!
 
Vi får alla hjälpas åt att skriva förslag/feedback till SAS vid enkäter och dylikt för trycka på en återöppning!
Ska även bli spännande att se vad som händer med SAS loungen på CDG Terminal 1 som varit stängd för renovering och ska återöppna Dec 2022!

Om man kollar på SAS hemsida så anger man "Tillfälligt stängt" på tre stycken lounger, bl a den i Helsingfors, men den på CDG står inte med alls så man kan ju undra om den kommer att öppnas.

Jag funderar också på hur många avgående flighter som behövs för att man ska tycka att det är lönt att ha sin egen lounge på plats?
 

LarsCph

Medlem
Jag funderar också på hur många avgående flighter som behövs för att man ska tycka att det är lönt att ha sin egen lounge på plats?

Det er en god pointe - men SAS har jo samtidig en politik om ikke at tilbyde contract-lounges - og med et et større behov for egne lounges. Nu ved jeg ikke hvad contract lounges koster for SAS, men personligt var jeg hellere med lidt færre SAS lounges mod at der generelt var lounge adgang hvor SAS flyver, unanset at det er en contract lounge.
 

Homer

Medlem
Det er en god pointe - men SAS har jo samtidig en politik om ikke at tilbyde contract-lounges - og med et et større behov for egne lounges. Nu ved jeg ikke hvad contract lounges koster for SAS, men personligt var jeg hellere med lidt færre SAS lounges mod at der generelt var lounge adgang hvor SAS flyver, unanset at det er en contract lounge.


De stängde caféloungerna med motivationen att det var alltför få som använde dem, många som besökt dem tyckte tvärtom att det oftast var knökfullt :rolleyes:
 

fcx

Medlem
Om man kollar på SAS hemsida så anger man "Tillfälligt stängt" på tre stycken lounger, bl a den i Helsingfors, men den på CDG står inte med alls så man kan ju undra om den kommer att öppnas.

Jag funderar också på hur många avgående flighter som behövs för att man ska tycka att det är lönt att ha sin egen lounge på plats?
Saken är ju också att SAS -loungerna (speciellt den i Helsingfors) även används av andra Star Alliance-bolag. Lufthansa-gruppen, LOT (?) och Aegean flög ju före corona
 

mha321

Medlem
De stängde caféloungerna med motivationen att det var alltför få som använde dem, många som besökt dem tyckte tvärtom att det oftast var knökfullt :rolleyes:
Det beror ju, som alltid, på hur man räknar. På flera flygplatser var det säkert för få passagerare per dag för att räkna in det. Däremot halvtimmen innan pendel flyget gick var det överfullt. Men med få avgångar per dag blir det ju så. Särskilt om det är pendlar avgångar där en stor andel av resenärerna har antingen plus eller guld. Så båda sidor har nog rätt...
 

intuition

Medlem
Nu vet jag inte alls passagerarmängden från Helsingfors men SAS kostar iaf på sig att ha egna check-in diskar, flera stycken. Kanske spara in lite på det för att ha råd att öppna lounge igen?
 

mha321

Medlem
Det beror säkert också på vilken sorts passagerare det är, och konkurrensen.

På HEL-CPH och HEL-ARN går man ju head to head med Finnair. Och framförallt på HEL-CPH vill man också gärna ha tag i anslutningspassagerare i de högre klasserna. Då är lounge viktigare.

Jämför man t.ex. med stängda cafe lounger i MMX och LLA så är konkurrensen helt annorlunda - finns ju ingen konkurrent där med lounge på någon av dem. På MMX finns i prakitken ingen matartrafik av premium modell, de åker direkt från CPH. Och på LLA finns det i princip ingen konkurrent på matartrafik längre.
 
Toppen