Senaste nytt

Inofficiell BC-träff innan SAS Diamond Event 2022-11-15 på Kastrup

palmen

Moderator
Enig med Dig. *A Gold är en grundläggande fõrmån. Inte en chans att de tar bort denna som vanligt folk ofta uppskattar mest med EBG.

Jag har skrivit det förr som en förhoppning från min sida och vem vet, kanske “might” står för denna? Varför inte slå samman Gold och business på SAS lounger i huvudstadstriangeln och samtidigt göra om Gold loungen till DiamondClub? Något uppseendeväckande bra som ger eko i frequent flyer världen. SAS har överraskat förr!

Vi ses i morgon, alltid kul med spekulationer, tack för mig.
Hoppas du hinner förbi på en öl på Akkurat också :)
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Enig med Dig. *A Gold är en grundläggande fõrmån. Inte en chans att de tar bort denna som vanligt folk ofta uppskattar mest med EBG.

Jag har skrivit det förr som en förhoppning från min sida och vem vet, kanske “might” står för denna? Varför inte slå samman Gold och business på SAS lounger i huvudstadstriangeln och samtidigt göra om Gold loungen till DiamondClub? Något uppseendeväckande bra som ger eko i frequent flyer världen. SAS har överraskat förr!

Vi ses i morgon, alltid kul med spekulationer, tack för mig.
Den kan heta RVC. Royal Viking Club :cool:
 

Hachans

Medlem
De säger ju även på eventet att eurobonus är viktigt. Om man inte skulle bli Star Alliance Gold utan att dra in ett EBD så skulle de även tappa många kunder pga det och mycket lojalitet.

FiInns många andra saker man kan "försämra" med EBG än att göra det till en nivå under Star Alliance Gold.
Mycket har redan implementerats som att man tex inte får välja bästa platserna i ekonomi längre (åtminstone inte på longhaul).

Jag personligen tror inte en sekund på att EBG inte kommer att klassas som Star Alliance Gold framöver. Däremot kommer det högst troligt komma andra "försämringar" samt att man stärker värdet för EBD istället. Det är min profetia, vi får väl se vem som har rätt om 5 år.

Fast hur mycket kunder tappar de verkligen? Med tanke på hur lätt det är att nå guld och de flesta verkar överge SAS när de väl uppnår nivån för att flyga runt med andra bolag.

Enig med Dig. *A Gold är en grundläggande fõrmån. Inte en chans att de tar bort denna som vanligt folk ofta uppskattar mest med EBG.

Jag har skrivit det förr som en förhoppning från min sida och vem vet, kanske “might” står för denna? Varför inte slå samman Gold och business på SAS lounger i huvudstadstriangeln och samtidigt göra om Gold loungen till DiamondClub? Något uppseendeväckande bra som ger eko i frequent flyer världen. SAS har överraskat förr!

Vi ses i morgon, alltid kul med spekulationer, tack för mig.

Kommer inte hända. Det skulle bli totalkaos i kvarvarande lounge. Bara se hur det blev när bara guldloungen hade öppet.

Det är för många guldkort, mängden måste minska. Med inrikesflyget på samma terminal på Arlanda så är situationen fullständigt ohållbar. I nuläget är inte guld värt någonting knappt ur ett premiumkundsperspektiv.
 

M.K

Medlem
@Hachans Vad säger att DiamondClub måste ligga där? Bägge dessa kan bli en Gold/business lounge. Inte så många EBD och en ypperlig arena för bolaget till sina mest frekventa resenärer. Garanterat ökat resande också, bara se på Amex succe med Pontus. De verkar inte vilja minska mängden Golds heller efter vad som har kommunicerats i tråden.

“Flyger runt med andra bolag” låter som en egen spekulation från Din sida. Från trafikrapporten: “I oktober reste 1,93 miljoner resenärer med SAS, en ökning med ungefär 38% i jämförelse med samma månad året innan.”

Jag väljer ibland andra bolag, t o m NAS som enda LCC, om tiderna passar bättre, men föredrar SAS som så många andra skandinaver också gör sedan generationer.
 

Hachans

Medlem
@Hachans Vad säger att DiamondClub måste ligga där? Bägge dessa kan bli en Gold/business lounge. Inte så många EBD och en ypperlig arena för bolaget till sina mest frekventa resenärer. Garanterat ökat resande också, bara se på Amex succe med Pontus. De verkar inte vilja minska mängden Golds heller efter vad som har kommunicerats i tråden.

“Flyger runt med andra bolag” låter som en egen spekulation från Din sida. Från trafikrapporten: “I oktober reste 1,93 miljoner resenärer med SAS, en ökning med ungefär 38% i jämförelse med samma månad året innan.”

Jag väljer ibland andra bolag, t o m NAS som enda LCC, om tiderna passar bättre, men föredrar SAS som så många andra skandinaver också gör sedan generationer.

Resenärssiffror efter återhämtningen av en pandemi mitt i en omstrukturering av bolaget säger inte så mycket om man inte vet vilka resenärerna är. Är det affärsresenärer eller är det folk som dräller ner till Spanien? Är det folk som reser på de billigaste biljetterna oavsett bolag, eller är det folk som visar någon form av lojalitet? Så det motsäger ju verkligen inte min teori - som du har helt rätt i är spekulation baserat på vad man läser på forumet här så det ska man nog vara försiktig med att dra generalla slutsatser från.

Klart man inte vill mecka med mängden golds. Däremot verkar man ju vilja mecka med vad man vill ge golds. Det handlar på ren svenska om urvattning av förmånerna. Det gör man ju inte för att det är så himla kul, utan det gör man för att man behöver tjänar mer pengar på dessa resenärer.

Lustigt nog lyfter du fram Pontus som ett gott exempel och det är väl tydligt hur olika det går att tolka saker. Jag skulle vilja säga att de är ett skolboksexempel på hur man försöker profitera och lämna kunderna i sticket. Kan ju rekommendera ett besök i tråden om Pontus där det rapporteras (bland annat av mig) hur överfull loungen är, hur dålig personaltillgången är, hur folk struntar i att öht gå dit för att kvaliteten på maten sjunkit så lågt. Trots att kvaliteten är så låg så verkar kunderna komma. Frågan är hur mycket man kan öka marginalerna innan det börjar märkas i deras vinster på att folk drar.

Detsamma gäller SAS. Hur mycket kan man ställa till med för statuskunderna innan de slutar komma? Det finns ju en vissa kunder med fullständigt blind lojalitet där inte SAS kan göra fel och alltid fortsätter flyga oavett pga "men mitt guldkort!11!!". Men det gäller ju långt ifrån alla guldpax.

Jag har inte slutat flyga SAS, men de är längst bak i kön bland flygbolagen jag kollar om jag ska flyga någonstans. Tyvärr så är det fortfarande tunt om alternativ på många linjer. Jag var helt hundra på att ramla ner till guld i år men verkar lyckas hålla mig kvar på Diamond på något jävligt konstigt sätt.

Hur som helst börjar vi glida långt från topic i denna tråd.
 

M.K

Medlem
Enig i att vi börjar glida ifrån ämnet men konstaterar att vi tycker olika både om SAS och Pontus vilket är uppfriskande.

För egen del hamnar Lufthansa allra längst bak i kön med sin uråldriga C i kistan ibland utan aisle access. Lustigt att du gillar dem mer än SAS moderna luftiga 1-2-1. Avslutar också här så ser vi om något nytt kommuniceras imorgon.
 

Hachans

Medlem
Enig i att vi börjar glida ifrån ämnet men konstaterar att vi tycker olika både om SAS och Pontus vilket är uppfriskande.

För egen del hamnar Lufthansa allra längst bak i kön med sin uråldriga C i kistan ibland utan aisle access. Lustigt att du gillar dem mer än SAS moderna luftiga 1-2-1. Avslutar också här så ser vi om något nytt kommuniceras imorgon.

Lufthansa har jag aldrig ens flugit i C. Jag har övergett Star Alliance helt och jobbat upp status hos både Flying Blue och Oneworld istället. Betydligt bättre värde för de resmönster jag har.
 

palmen

Moderator
Fast hur mycket kunder tappar de verkligen? Med tanke på hur lätt det är att nå guld och de flesta verkar överge SAS när de väl uppnår nivån för att flyga runt med andra bolag.
Vad har du för källa på att "de flesta" överger SAS när de blivit guld?
Läser man detta forum sedan starten så är det snarare tvärt om att när man väl fått "den första gratis" så är man fast i träsket och fortsätter med det. Har exakt samma erfarenhet från vänner som tidigare avskydde SAS som pesten och aldrig skulle kunna tänka sig att flyga med dom. Efter någon gemensam resa där jag visade på förmånerna med att vara EBG eller uppåt så slutade de helt att flyga med Norwegian och andra bolag och istället la om sin business till SAS för att sjävla tjäna in sin status framöver.

Sen ska man ju komma ihåg att BC inte är normen för resenärer. Men det räcker ju att titta diverse facebook grupper med 15k medlemmar där folk trånar efter guldkort och poäng till Eurobonus. Så nog finns det folk som fortsätter flyga med SAS trots att de blivit EBG.
 

aruba1

Medlem
Ytterligare en sak som framgick igår under de inofficiella diskussionerna var att SAS kommer under nästa år att introducera bokningsavgift eller avbokningsavgift på rena SAS Award. De har nämligen noterat ett mönster att folk bokar award som de senare bokar av. De pratade om liknade avgift som Miles&More har i sitt program. Detta mönster fanns inte på Star Alliance award.
Bad om att låta Diamonds fortsätta ha avgiftsfri avbokning på SAS award som en förmån.
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Låter ju som bästa nyheterna på länge! Sades det något om ifall SQ First kommer gå att boka?

Jag frågade specifikt om SQ First, men fick ej något bra svar. De sa att eco och biz skulle gå bra att boka och att det interna priset, i början av förhandlingar låg på tok för högt, men att de blev överens till slut och att avtalet redan är på plats. De ska bara aktivera SQ på hemsidan och ge instruktion till kundtjänst. De har dock ej beslutat när exakt det ska ske.
 
Toppen