Senaste nytt

Inofficiell BC-träff innan SAS Diamond Event 2022-11-15 på Kastrup

intuition

Medlem
Ytterligare en sak som framgick igår under de inofficiella diskussionerna var att SAS kommer under nästa år att introducera bokningsavgift eller avbokningsavgift på rena SAS Award. De har nämligen noterat ett mönster att folk bokar award som de senare bokar av. De pratade om liknade avgift som Miles&More har i sitt program. Detta mönster fanns inte på Star Alliance award.
Bad om att låta Diamonds fortsätta ha avgiftsfri avbokning på SAS award som en förmån.
Om de ser det mönstret (och det tror jag på) så kanske mönstret är ännu tydligare hos Diamond medlemmar, eftersom de troligen bokar procentuellt flest awards. Då blir det ju lite motsägelsefullt att befria Diamonds från avgiften.

Sedan förstår jag din synpunkt i grunden - jag ogillar skarpt alla avifter och hinder som finns runt awards. Men om det inte fungerar tillfredsställande med fria avbokningar, så vad ska de göra?
 

aruba1

Medlem
Om de ser det mönstret (och det tror jag på) så kanske mönstret är ännu tydligare hos Diamond medlemmar, eftersom de troligen bokar procentuellt flest awards. Då blir det ju lite motsägelsefullt att befria Diamonds från avgiften.

Sedan förstår jag din synpunkt i grunden - jag ogillar skarpt alla avifter och hinder som finns runt awards. Men om det inte fungerar tillfredsställande med fria avbokningar, så vad ska de göra?

Fick ingen uppgift om detaljer vilken status som avbokade mest. Frågan jag ställde var mest utifrån att de borde differentiera mer mellan guld och diamant. Frågan är ju fri ;) Såsom jag förstod deras svar var att de inte skulle göra skillnad om det var guld eller diamant. Lika avbokningsregler eller avgifter för alla.
 
Last edited:

eddo

Medlem
Ytterligare en sak som framgick igår under de inofficiella diskussionerna var att SAS kommer under nästa år att introducera bokningsavgift eller avbokningsavgift på rena SAS Award. De har nämligen noterat ett mönster att folk bokar award som de senare bokar av. De pratade om liknade avgift som Miles&More har i sitt program. Detta mönster fanns inte på Star Alliance award.
Bad om att låta Diamonds fortsätta ha avgiftsfri avbokning på SAS award som en förmån.
Jag kan iofs tycka att det är en helt ok lösning bara avgiften inte blir för hög. Nog hög för att det inte ska vara lönt att boka resor som man vet att man till 99% sannolikhet inte ska åka på, men inte så pass hög att den tar bort värdet och flexibiliteten med awards.
Jag frågade specifikt om SQ First, men fick ej något bra svar. De sa att eco och biz skulle gå bra att boka och att det interna priset, i början av förhandlingar låg på tok för högt, men att de blev överens till slut och att avtalet redan är på plats. De ska bara aktivera SQ på hemsidan och ge instruktion till kundtjänst. De har dock ej beslutat när exakt det ska ske.
Tack för info. Hoppas verkligen på first men positivt även om det endast gäller business och eco!
 

Doctor-X

Medlem
SQ award öppnar upp och uppgraderingsvouchers för EBD - äntligen! Väldigt kul, tack för återkopplingen från eventet!
 

aruba1

Medlem
Vad serverades det för mat och dryck på eventet?

De började med Charles Heidsieck champagnen. Fanns små salladsskålar med Lax (supergott) och ytterligare något annat. Dessutom chips, chokladpraliner, chokladbollar, osv. Ungefär det som SAS erbjuder på sina flighter. Dessutom ett stånd med olika Mikkeller ölsorter fyra olika om jag inte minns fel
 
De började med Charles Heidsieck champagnen. Fanns små salladsskålar med Lax (supergott) och ytterligare något annat. Dessutom chips, chokladpraliner, chokladbollar, osv. Ungefär det som SAS erbjuder på sina flighter. Dessutom ett stånd med olika Mikkeller ölsorter fyra olika om jag inte minns fel
Flott! Senaste diamanteventet jag var på var på Grand Hotel i Stockholm, då var det helt ok mat men något sämre mousserande, tror ingen öl... Men det var så många år sedan att jag kan minnas fel. (Inte rörande det mousserande dock!) :cool:
 
Toppen