Senaste nytt

Inofficiell BC-träff innan SAS Diamond Event 2022-11-15 på Kastrup

FilipJ

Medlem
En tanke till kring mönster i vem som avbokar awards i större utsträckning. Diamond har ju inget utgångsdatum på poäng. Som guld (eller lägre) riskerar man ju att hamna i en jobbig situation om man gjort en ”boka först, tänk sen” med poäng som gått ut eller som närmar sig utgång. Diamond behöver inte ens ta det i beaktning.
 

intuition

Medlem
Det kan såklart påverka.
Men i fallet med destinationer som redan från början har litet utbud undrar jag om det inte bokas väldigt mycket på chans. Att så fort man ser tex platser till Tokyo så bokar man det även man inte har någon plan.
Man behöver en hyfsad samling av poäng för att kunna göra chans bokningar. Så där tänker jag att det kanske är vanligare bland diamond än bland silver och guld. Inte minst för att lägre nivåer riskerar att poängen har förfallit när de avbokar
 

Mikeswede

Medlem
Jag är ju bara guld men tolkade inte

Frequent flyers more important for SAS= Diamond card holders are the only important for SAS

Detta med avseende på debatten om att strypa/ta bort guldfårmerna
 

aruba1

Medlem
Min tolkning utifrån det som sades var att man vill nå ut till den breda allmänheten och få lojalitet hos många som möjligt. De exemplifierade med att över 30% av den danska befolkningen är med i Eurobonus programmet.

Eurobonus chefen och Anko sa tydligt att de avser att differentiera Diamond från Guld framöver. De kunde ske genom att addera fler förmåner för Diamond men också att någon enstaka förmån för Guld blir sämre. Jag tror inte alls på att Guld förmånen försämras kraftigt. Kanske någon enstaka förmån försvinner. Däremot kommer Diamond att få mer, t ex personlig bagage tag och uppgraderingsvoucher. 2023 lär bli ett spännande år :)
 

mha321

Medlem
Personliga baggage taggar är väl rätt meningslöst som differentiering, särskilt med den kvalitet som de normalt har...

Men det finns ju annat de kan göra. Separat diamond lounge. Eller kanske sätta gold ihop med business i sina egna lounger utan att för den skull ta bort star gold. Sänkt bonus från 25%, men inte borttagen. Seat block bara till diamond och inte gold. Tidsbegränsad möjlighet till gratis sittplats val osv.

Det gäller att vara försiktiga med vad de tar bort så de inte förlorar mer än de tjänar. Även om det på många sätt vore rimligt att man tog bort star gold från ebg eftersom det är alldeles för lätt att nå, tror jag man förlorar för mycket på att göra det. Även om det antagligen är en dyr förmån i vissa fall.

Upgrade voucher är ett bra tillägg. Det skulle man dessutom kunna använda som incitament när man har passerat diamond nivån - ytterligare en voucher varje x baspoöng över diamond tex.
 

mha321

Medlem
De sa att Diamond framöver kommer att få seatblock bekräftad. Idag är det enbart en dold förmån som inte alltid fungerar.
Det är onekligen positivt. Jag gissar dock fortsatt "soft" block -- alltså andra diamonds kan antagligen sätta sig där (men förhoppingsvis inte Gold då), och det blir fortfarande någon där när planet är fullt (mao kört på rusningsflygen)? Fortfarande betydligt bättre än idag såklart...
 

Jannes

Medlem
Jag har verkat få någon typ av seatblock senaste resorna i Go. Väljer alltid exit row, och har fått antingen hela raden tom eller tomt i mittsätet medan de övriga exit rows varit helt fulla.
Finns alltid chansen att det varit slump, så vore kul med bekräftad seatblock.
 

palmen

Moderator
Jag har aldrig fått seatblock, har till och med fått en mellan mig och Lorden som båda är diamant trots att planet inte varit fullsatt någon gång.
I plus? Jag har det nästan jämnt i go, är det ett tomt säte är det nästan alltid bredvid mig.
En checkin eller gate agent kan ju alltid placera ut en person på vilken plats som helst.

Jag har verkat få någon typ av seatblock senaste resorna i Go. Väljer alltid exit row, och har fått antingen hela raden tom eller tomt i mittsätet medan de övriga exit rows varit helt fulla.
Finns alltid chansen att det varit slump, så vore kul med bekräftad seatblock.
Håller med, om det blir en block som inte går att lyfta, om inte planet är så fullt att platsen behövs och då blir det möjligt att placera någon där.
 
Toppen