Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Från thelocal.de för två dagar sen.


Mask mandate changes
Under the new regulations, people travelling on long-distance trains in Germany will have to wear an FFP2 mask if they are over the age of 14. Children aged between six and 13, can wear a surgical mask.

A mask mandate is also in force nationwide in hospitals, nursing homes and doctors’ offices. In nursing homes and clinics, a negative Covid test has to also be shown when visiting.

Masks will no longer have to be worn, however, on flights to and from and within Germany.

Further requirements, such as the obligation to wear masks in shops, restaurants or event rooms, can be imposed by the federal states – depending on the incidence of infection. Tests may be required in schools and daycare centres.

States are expected to continue with the mask mandate order on local public transport.

Covid safety plans at work – but no mandatory ‘home office’
Employers do not have to offer their staff the opportunity to work from home. But bosses should consider this, as well as regular Covid testing, as an option for employees as part of Covid safety plans.

Vaccination status changes
There are changes coming up when it comes to what counts as being fully vaccinated in Germany. In general, people will need three jabs to be classed as fully vaccinated from October.

Vaccination certificates issued after two shots will only be considered as proof of full vaccination until September 30th. Beginning October 1st, a booster jab (i.e., a 3rd vaccination) is generally required to be considered “fully vaccinated”. Alternatively, two vaccinations and proof of recovery from Covid-19 will also qualify.

However, keep in mind that there is no planned vaccination/test requirement to enter indoor public areas in Germany – previously known as the 3G or 2G rules.

If a German state government imposes a mask requirement indoors, then people simply need to wear a mask to enter indoor settings such as bars, restaurants, cultural and recreational venues. People who present a negative Covid test would be exempt from wearing a mask. However, regions can also choose to exempt the freshly vaccinated or recently recovered people from the mask requirement. In that case, people would have to show proof. However, not all states have to bring in this exception.

A person is considered recovered from the 29th day after detection of infection and for a maximum of 90 days. The ‘recovery’ proof can be provided by a PCR test.
 

J-R

Medlem
Hej där.
Håller ett par Eurobonus-platser till New York i maj med SAS, och funderar på att ta med min fru dit för lite långweekend-känsla. Jag har själv varit där ett tiotal gånger, men senast var i jan-20, precis innan pandemin. Någon som varit där nyligen och som kan ge input på om det förändrats (till det sämre)? Tänker ur ett turistperspektiv. Har tidigare alltid känt mig säker att vandra runt i stan, dag som natt.
 

Hachans

Medlem
Hej där.
Håller ett par Eurobonus-platser till New York i maj med SAS, och funderar på att ta med min fru dit för lite långweekend-känsla. Jag har själv varit där ett tiotal gånger, men senast var i jan-20, precis innan pandemin. Någon som varit där nyligen och som kan ge input på om det förändrats (till det sämre)? Tänker ur ett turistperspektiv. Har tidigare alltid känt mig säker att vandra runt i stan, dag som natt.

Allt är svindyrt jämfört med tidigare, även om man korrigerar för svag krona. I övrigt är allt sig likt.
 

GOTBound

Medlem

Folkhälsomyndigheten vill att regeringen skyndsamt förbereder för att kräva negativa covid-19-tester från personer som vill resa in i Sverige. Kravet föreslås omfatta personer över 12 år som reser från Kina samt andra länder som inte tillhör europeiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.

Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.
 

Flyer722

Medlem

Folkhälsomyndigheten vill att regeringen skyndsamt förbereder för att kräva negativa covid-19-tester från personer som vill resa in i Sverige. Kravet föreslås omfatta personer över 12 år som reser från Kina samt andra länder som inte tillhör europeiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.

Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.
Gäller ju tredjelandsmedborgare, inget som påverkar svenskar.
 

Tomas E

Medlem

Folkhälsomyndigheten vill att regeringen skyndsamt förbereder för att kräva negativa covid-19-tester från personer som vill resa in i Sverige. Kravet föreslås omfatta personer över 12 år som reser från Kina samt andra länder som inte tillhör europeiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.

Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.
GP-citatet ovan stämmer inte riktigt med vad som står i FHMs eget pressmeddelande från idag:

De personer som föreslås omfattas av kravet på negativt covid-19-test är resenärer från Kina som är över 12 år och tredjelandsmedborgare, det vill säga personer bosatta utanför EES-länderna och Schweiz.
GP-citatet ovan har förvanskat detta så det ser ut att handla om inresande från diverse andra länder än Kina, vilket det alltså inte handlar om (såvida inte GP har helt andra källor till sina uppgifter).
 

GOTBound

Medlem
Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.

Gäller ju tredjelandsmedborgare, inget som påverkar svenskar.

GP-citatet ovan stämmer inte riktigt med vad som står i FHMs eget pressmeddelande från idag:


GP-citatet ovan har förvanskat detta så det ser ut att handla om inresande från diverse andra länder än Kina, vilket det alltså inte handlar om (såvida inte GP har helt andra källor till sina uppgifter).

Som sagt jag vill inte vara pessimistiskt-alarmist men lärde vi oss något av Covid 1.0 så var det just det att svara med egna restriktioner mot de länder som ålägger den egna nationen med restriktioner, en nedåtgående spiral om uttrycket tillåts.

Dock hoppas jag verkligen som @Tomas E skriver att GP missuppfattat FHM.
 
Toppen