Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Inte automatiskt. Beroende på smittoläget ska, som jag förstår det, enskilda Bundesländer kunna besluta om utökat munskyddskrav inomhus, och då lär det säkert gälla flygplatser.

Det är ju ganska exakt som det varit tidigare när de haft sina nödbromsar etc. Tror hellre man kör på masktvång än nedstängning om det blir aktuellt.

Frankrike har ju också haft munskyddskravet sen ett tag, men det har gällt mest grejer man kanske inte kommer i kontakt med som turist, typ äldrebroende etc.
 

Fredrik

Medlem
Det blir skojigt när svenska resenärer helt plötsligt konfronteras med masker igen och ännu mer med en sort som 99% inte ens testat och som, åtminstone nu, är svårare att hitta i Sverige.
 

palmen

Moderator
Det blir skojigt när svenska resenärer helt plötsligt konfronteras med masker igen och ännu mer med en sort som 99% inte ens testat och som, åtminstone nu, är svårare att hitta i Sverige.
Betydligt fler än 1% har kört FFP2 masker när jag flugit, så ovanliga är det inte. Beställde ett stort pack från Amazon när kravet fanns, betydligt skönare än vanlig kirurg mask för mig.
 

Hachans

Medlem
Står det nåt om det ska röstas om det 8:e och att man inte vet om det blir ett sådant beslut eller ej eller är det "redan klart" och bara att formella beslutet tas då?

Det ska gå till Bundestag att besluta då, men det är väl ganska troligt att man inte ens skickat förslaget dit om det inte kommer röstas igenom.

Här kan du läsa mer. Det som är intressant är att det finns möjlighet för delstaterna att göra undantag i maskkraven för de som är nytestade, styrkt tillfrisknade eller relativt nyvaccinerade (alltså, vaccinerade under hösten).

What we know so far about Germany’s autumn Covid rules
 

adhoc76

Medlem
I början av september kunde man läsa i flera media där bl a hälsoministern citerades att Tyskland var på väg att släppa på maskkravet. Detta bl a efter att Lufthansa protesterat högljutt mot att de tyska kraven snedvrider konkurrensen gentemot andra bolag som har andra krav sedan numera ett bra tag tillbaka mNär jag har försökt googla för att följa upp detta hittar jag inga färskare nyheter än det som skrevs då i början av september. Är det någon som har senaste nytt i den här frågan angående Tyskland i allmänhet och Lufthansa i synnerhet.
 
Toppen