Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Xpressen

Medlem
Jag läser FHM:s pressmeddelande som såhär. Resande från Kina som är över 12 år och inte är bosatta i EES länderna eller Schweiz behöver visa negativt test. Det innebär alltså att en person bosatt i Tyskland som reser från Kina till Sverige inte behöver visa negativt test. Medan en person bosatt i USA som reser till Sverige från Kina behöver visa negativt test.

Nu är detta ingenting som är infört ännu utan FHM ber regeringen förberedda för denna åtgärd.

Det är min tolkning men den kan givetvis vara fel.
 

Flyer722

Medlem
Jag läser FHM:s pressmeddelande som såhär. Resande från Kina som är över 12 år och inte är bosatta i EES länderna eller Schweiz behöver visa negativt test. Det innebär alltså att en person bosatt i Tyskland som reser från Kina till Sverige inte behöver visa negativt test. Medan en person bosatt i USA som reser till Sverige från Kina behöver visa negativt test.

Nu är detta ingenting som är infört ännu utan FHM ber regeringen förberedda för denna åtgärd.

Det är min tolkning men den kan givetvis vara fel.
Du verkar ha missuppfattat, det gäller även amerikanska medborgare som besöker Sverige utan att besöka Kina.
 

Tomas E

Medlem
Du verkar ha missuppfattat, det gäller även amerikanska medborgare som besöker Sverige utan att besöka Kina.
Nej, det där stämmer inte alls! Läs FHMs pressmeddelande vad de hemställer om - "personer som reser in till Sverige från Kina"!

Edit: SR-nyhetsartikel i ämnet.
 

Xpressen

Medlem
Du verkar ha missuppfattat, det gäller även amerikanska medborgare som besöker Sverige utan att besöka Kina.
Vad grundar du det på? Vilken del av pressmeddelandet säger det?

”De personer som föreslås omfattas av kravet på negativt covid-19-test är resenärer från Kina som är över 12 år och tredjelandsmedborgare, det vill säga personer bosatta utanför EES-länderna och Schweiz.”

Ovan är saxat från pressmeddelandet, observera från Kina och tredjelandsmedborgare. Inte från Kina eller tredjelandsmedborgare. I min bok bli tolkningen att båda måste var uppfyllda för att kravet på test ska gälla.

Om jag har fel får du gärna förklara för mig varför och inte bara konstatera att jag har det.
 

Xpressen

Medlem
DE "resenärer från Kina" SOM är över 12 OCH tredjelandsmedborgare. Exempelvis en 13-årig amerikan som kommer med flyg från Kina.
Alltså ska man uppfylla tre kriterier for att uppvisa test: 1. Anlända från Kina 2. vara över 12 år och 3. vara bosatt utanför EU/EES. Möjligen är det sista kravet luddigt då medborgarskap och boendeland inte måste vara samma sak.

Ja, det är ju det jag säger. En person boende i USA resande från USA behöver inte visa något test.

Men en person boende i USA resande från Kina behöver visa test.
 

Flyer722

Medlem
Nej, det där stämmer inte alls! Läs FHMs pressmeddelande vad de hemställer om - "personer som reser in till Sverige från Kina"!

Edit: SR-nyhetsartikel i ämnet.
hahaha missade helt rubriken att det endast gällde resande från Kina men hela pressmeddelandet känns svävande.

Vad grundar du det på? Vilken del av pressmeddelandet säger det?

”De personer som föreslås omfattas av kravet på negativt covid-19-test är resenärer från Kina som är över 12 år och tredjelandsmedborgare, det vill säga personer bosatta utanför EES-länderna och Schweiz.”

Ovan är saxat från pressmeddelandet, observera från Kina och tredjelandsmedborgare. Inte från Kina eller tredjelandsmedborgare. I min bok bli tolkningen att båda måste var uppfyllda för att kravet på test ska gälla.

Om jag har fel får du gärna förklara för mig varför och inte bara konstatera att jag har det.
Har inte konstaterat att du har fel skrev att det verkar som det vilket inte är att konstatera. Nu kan jag säga att du verkar ha rätt.
 

Xpressen

Medlem
Boende i USA, med ett EU pass då? då behöver ju personen inte visa test.

Enligt min tolkning av skrivelsen så behöver man det men det är ju svårt att kontrollera i en passkontroll antar jag, så förmodligen kommer det tillämpas så som du säger att man utgår från medborgarskap och inte vart personen är bosatt om detta blir aktuellt.
 
I veckan när jag planerat sommarens resor har jag tänkt en hel del på hur oerhört skönt det är att vi kan resa i stort sett fritt igen. Ett bra tecken på det är den här trådens död. Minns hur enormt krångligt det var 2020-2021 med dyra pcr-test en viss tid innan ankomst, olika länders formulär och att ha koll på inreseregler land för land. Långa köer och kontroller. Munskydd. Senare kom vaccinbevis och EU öppnades delvis upp. Må det aldrig bli så igen! #Frihet
 
Toppen