Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

JacobGBG

Medlem
Så himla svårt är det väl inte att hitta bonusbiljetter? Visst, förstaklass eller under högtider är svårt, men annars är det väl inte kanonsvårt att hitta Star Alliance bonusbiljetter (eller SAS för den delen).

Jag skrev följande i en annan tråd bara igår på ämnet:

"Det är verkligen mörker på Award-himlen nu. Blåste precis min sök-kredit på awardfares för att göra kvantitativ research på hur det ser ut med LH award på biz från 85 dagars gränsen. Kollade 20 dagar på raken. I österled är det oerhört torrt.

LH är ju inte den sexigaste redemption men det är dom som oftast är mest praktiska occh får bära lite av det tunga lasset när man vill få igneom en *A award med EB. Jag förutspår att vi kommer vara långt inne i 2023 innan vi börjar se vettiga nivåer igen."
 

Erik M

Medlem
Min kompis, som är diamantkund hos SAS, var idag med om något nytt:

Han och hans sambo (som är guld) har en bonusresa till och från Miami över jul och nyår.

Ursprungligen var resan ARN-WAW-MIA-IST-ARN med ARN-WAW-MIA med LOT.

När SAS släppte bonusbiljetter på sin ARN-WAW som gick bättre tid ringde han och bokade om från LOT till SAS, mot en avgift OCH en till check eftersom checken hade gått ut.

Sen ställer SAS in sin ARN-WAW. När han då ringer in erbjuder SAS honom en ombokning från ARN-WAW-MIA till ARN-MIA direkt med SAS. Han accepterar (såklart).

Nu, 4+ veckor senare, ringer SAS upp och säger att personen som bokade om honom "bröt mot ett internt regelverk" och att de därför tagit bort ARN-MIA från hans bokning, trots att flighten fortfarande går och att det finns massa lediga platser i business.

För den nyfikna kan jag berätta att det löste sig för min vän. Han tog till riktiga brösttoner, fick tag på en jurist på SAS som uppenbarligen förstod att det var allvar. Så han får sina biljetter, men SAS understryker att de inte tycker att de gjort något fel.

En reflektion är att det har hänt mig och flera andra nu på sistone: någon i kundtjänst bedyrar X, utfärdar Y eller bokar Z. Sen dras det tillbaka. SAS borde se till att kundtjänstmedarbetare får bättre utbildning.
 

GOTBound

Medlem
Dagens i-lands gnäll:
Igår kontaktade jag SAS på chatten för att lägga till GFML [Gluten Free Meal] på en GOT-ARN-LHR om ett par veckor, varvid en operatör svarade direkt, mycket bra SAS, operatören lade till detta till min bokning och jag kunde se Måltid uppgraderad för ANR-LHR på Mina bokningar.

Vi spolar fram ett par timmar och ett mail plingar till från SAS:
Regarding your booking with SAS, reservation number: XXXXX Unfortunately we cannot confirm your special meal on your selected flight. Please contact us to help you find an alternative solution.

Better safe then sorry, även om jag har mina misstankar om varför så jag kontaktar SAS nu på lunchrasten igen, i princip lika snabbt svar som igår, jag blir upplyst om mailet gäller för GOT-ARN där det inte serveras mat, vilket var det som jag misstänkte...
I mailet står inget om GOT-ARN utan enbart: Regarding your booking with SAS, reservation number: XXXXX.
Ganska kasst att skicka ut detta så jag känner mig nödgad att kontakta kundservice igen, slöseri av deras och min tid.

Det här gjorde ni inte bra SAS: Att jag fortfarande inte kan välja GFML själv under bokningstillfället eller på Mina bokningar utan måste kontakta kundtjänst.
SAS konkurrenter har löst detta genom att GFML läggs in i Frequent Flyer profilen, hos One World förs detta t.o.m över automatiskt när jag gör en bokning hos British Airway men anger mitt Finnar Plus nummer vid bokningstillfället.
 

Sennah27

Medlem
För den nyfikna kan jag berätta att det löste sig för min vän. Han tog till riktiga brösttoner, fick tag på en jurist på SAS som uppenbarligen förstod att det var allvar. Så han får sina biljetter, men SAS understryker att de inte tycker att de gjort något fel.

En reflektion är att det har hänt mig och flera andra nu på sistone: någon i kundtjänst bedyrar X, utfärdar Y eller bokar Z. Sen dras det tillbaka. SAS borde se till att kundtjänstmedarbetare får bättre utbildning.

Hade en liknande erfarenhet den gångna helgen, kontaktade SAS på lördag morgon lokal tid för att omboka min returresa EWR-CPH-GOT i Business pga ändrade planer, från lördag 10/9 till om möjligt tisdag 6/9 eller onsdag 7/9. Hade en trevlig chatt med en person som bokade om mig till tisdagens flygning, men inte kunde lösa själva betalningen (prel pris runt 10.200 kr) utan det skulle komma ett mail med det från en kollega under lördagen eller i värsta fall söndagen. Helt OK!

Hörde inte av någon under lördagen men bokningen ramlade in under "Mina bokningar" på appen (dock med info om att betalning återstod, och jag därför skulle kontakta... *trumvirvel*... SAS Kundservice) och jag fick även e-mail om bekräftad specialbagage (golfbag) några timmar senare så jag antog att allt var i sin ordning.
När jag inte hört något mer under söndagen började jag bli orolig, och kontaktade SAS "Kundservice" igen tidigt måndag morgon lokal tid via chatten.
Nu ökade pulsen rejält. Personen där sa att jag inte hade någon ombokning. Jag såg fortfarande bokningen under "mina bokningar" och sa att jag väntat sedan i lördags morse på att betala bokningen för biljettering.
Hon undersökte, och vidhöll att någon ombokning inte skett och att det nu skulle kosta 23.848 kr att boka om eftersom det nu var "dagen innan". :eek:
Jag påtalade att jag visst har en ombokning som är under hantering, jag ser den i appen och på webbsidan, och väntar bara på att få betala det överenskomna priset. Några 23.848 kr var jag inte intresserad av att betala.

Jag gick samtidigt som vi pratade in på Uniteds webbsida och bokade en enkelbiljett hem för 6.600 kr istället, och uttryckte min besvikelse över att den vänstra handen inte riktigt vet vad den högra gör. Någon timme senare fick jag avisering i appen om att bokningen ändrats, och returresan den 6/9 var nu borta även för mig.
Hemresan med United (och LH från Frankfurt) var för övrigt helt ok. Riktigt bra lounge i EWR och blockat mittsäte i exit row med LH sista hoppet hem. Sådant får man ju inte ens med SAS nuförtiden... ;)

När jag sedan landade i Göteborg två dagar senare, den 7 september, plingade det till i mailen från SAS:
"Hi, The wrong rebooking price was given to you regarding booking NNNNNN.
The correct price for rebooking is 14060 SEK. Please contact customer service if you still wish to rebook." Ridå.

Man vill ju vara lojal med SAS, det vill man. Men sådana här upplevelser underlättar ju inte för mig att vara det.....

Nåväl, får se vad SAS svarar i det kundklagomål jag skickat in. Det får avgöra vilket bolag jag väljer till New York i november.
(Eller så är det någon på det här forumet som kanske berättar för mig att mina förväntningar var alldeles för högt ställda) :D
 

JPE

Medlem
Varför? Ibland framstår forumet som ett gäng som varje morgon drar på sig en cilice (tänk Opus Dei) med SAS-logga för att visa sin övertygelse och påminnelse om att man måste lida.
Min främsta anledning till vara kvar hos SAS är att det är relativt enkelt att skrapa ihop poäng med kreditkort (Amex och SAS Mastercard) och att det finns Amex-vouchers. Jag flyger inte så många revenue-resor. Om man väljer annat bolag blir det nog tyvärr avsevärt färre bonusresor i business.
 

JacobGBG

Medlem
Varför? Ibland framstår forumet som ett gäng som varje morgon drar på sig en cilice (tänk Opus Dei) med SAS-logga för att visa sin övertygelse och påminnelse om att man måste lida.

Det är väl klart bättre att samla sina poäng i ett program än att små-dutta i flera? Speciellt när det i princip endast är SAS och LH som man kan pålitligt samla poäng i som svensk.
 
Jag fick i onsdags en notifiering via Eurobonus award planer (Tack @Mattias Holmén ) att SAS hade ändrat vårat flyg mellan ARN och MIA den 29/10 från A330 till A350 vilket iofs är bra, men... SAS har fortfarande INTE skickat ut någon uppdatering om bytet. När jag gick in i min bokning tidigare i kväll upptäckte jag att frun inte längre var seatad, min 3-åring satt för sig själv och 11-åringen hade ett ledigt säte bredvid sig. Själv var jag seatad i 20G med en seatblock? på 20H. Dottern 19 år med en separat biljett satt på 23C. Efter lite (mycket) pusslande på SAS hemsida sitter vi nu; jag på 20F, Frun på 21F, 3-åringen på 21E, 11-åringen på 20H och 19-åringen på 20G... På 330'n satt vi på; 21 D,E och F samt 21 G och H. Kan nämna att jag är diamant, 19- och 11-åringen guld, frun silver och 3-åringen medlem.
 
Jag fick i onsdags en notifiering via Eurobonus award planer (Tack @Mattias Holmén ) att SAS hade ändrat vårat flyg mellan ARN och MIA den 29/10 från A330 till A350 vilket iofs är bra, men... SAS har fortfarande INTE skickat ut någon uppdatering om bytet. När jag gick in i min bokning tidigare i kväll upptäckte jag att frun inte längre var seatad, min 3-åring satt för sig själv och 11-åringen hade ett ledigt säte bredvid sig. Själv var jag seatad i 20G med en seatblock? på 20H. Dottern 19 år med en separat biljett satt på 23C. Efter lite (mycket) pusslande på SAS hemsida sitter vi nu; jag på 20F, Frun på 21F, 3-åringen på 21E, 11-åringen på 20H och 19-åringen på 20G... På 330'n satt vi på; 21 D,E och F samt 21 G och H. Kan nämna att jag är diamant, 19- och 11-åringen guld, frun silver och 3-åringen medlem.

Härligt att vår funktion var till hjälp! :)
 

Matore

Medlem
På vilken länk och vad ska jag välja i drop listen om jag vill ha kompensation för att SAS dröjt ett halvår med att återbetala poäng och pengar för en avbokad resa?
Jag fyllde i formulär på sajten men får bara svar att de inte kan hantera för de är fel avdelning och får sen bara goddag yxskaft svar. Typ att jag ska kontakta eb retro och sånt…
 
Toppen