Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Hachans

Medlem
SK1673 CPH-BER idag. Fullt flyg. Efter avgång meddelas att endast kaffe och te kommer att serveras p.g.a. "kort flygtid". Vi som satt i Plus fick alltså ingenting mer för att vi satt där. När jag fick frågan om jag ville ha kaffe sa jag vänligt "Nej tack, men jag tar gärna en cola" och fick då svaret att tyvärr så är det ingen servering.

Flygtiden var f.ö. normal och efter att kabinpersonalen serverat kaffe och te stod de o hängde i galley i ca 20 min var de drack och åt på något - jag satt på rad 2 och hade bra överblick...

Det har varit så på CPH-BER/HAM sen typ tidernas begynnelse.
 

bnr

Medlem
Framgår det tydligt när man bokar (Plus)?
  • Dina mat- och dryckesalternativ är beroende av din destination, flygtid och tiden på dagen.
  • Av operativa skäl är utbudet av mat och dryck inte tillgängligt ombord på våra kortaste flygningar.
 

SK989

Medlem
ARN-VBY är en betydligt kortare flygning än CPH-BER men där hinner SAS med att servera typ en chokladbit och vad man vill att dricka till resenärer i Plus (inte bara kaffe). ARN-GOT har typ lika lång flygtid som CPH-BER och där hinner SAS med att servera frukostlådor i Plus. Väldigt märkligt att SAS inte klarar av att ens servera kalla drycker då på CPH-BER.
 

Hachans

Medlem
ARN-VBY är en betydligt kortare flygning än CPH-BER men där hinner SAS med att servera typ en chokladbit och vad man vill att dricka till resenärer i Plus (inte bara kaffe). ARN-GOT har typ lika lång flygtid som CPH-BER och där hinner SAS med att servera frukostlådor i Plus. Väldigt märkligt att SAS inte klarar av att ens servera kalla drycker då på CPH-BER.

Stämmer inte riktigt. CPH-BER har en planerad flygtid - alltså i luften - på 35 minuter. Lägg där till tiden det tar att lyfta till rätt höjd innan de kan börja servicen och tiden innan de landar. Du har då typ 20 minuter att förbereda, genomföra och städa bort hela servicen. Det vet vi inte går med mängden personal SAS flyger med. Framförallt inte på de småplan som vanligtvis flyger sträckan. Antagligen är kalla drycker etc inte ens lastade på sträckan.

GOT-ARN är tiden 45 minuter. Det är inte jätteskillnad men uppenbarligen tillräckligt. MMX-ARN har flygtid på 50 minuter och där vet vi att de hinner.

Att SAS serverar annat än en mugg kaffe till Visby har jag dock aldrig varit med om. Däremot att man fick ta sin kopp och tilltugg redan i gate själv för att de skulle hinna igenom. Men det kan ju vara nytt såklart, längesen jag flög SAS dit.
 

SK989

Medlem
Flygtiden i luften CPH-BER är sällan 35 min, den siffran låter som något du hittat på själv. Snarare 40 min om vi ser till avstånd och tidtabell. Mest likt i flygtid i luften är sannolikt ARN-TLL (för jetflyg, inte ATR) och då hinner SAS med både box och dryck SAMT kaffe i Plus så visst går det om man vill men uppenbarligen vill SAS inte.
 

Hachans

Medlem
Flygtiden i luften CPH-BER är sällan 35 min, den siffran låter som något du hittat på själv. Snarare 40 min om vi ser till avstånd och tidtabell. Mest likt i flygtid i luften är sannolikt ARN-TLL (för jetflyg, inte ATR) och då hinner SAS med både box och dryck SAMT kaffe i Plus så visst går det om man vill men uppenbarligen vill SAS inte.

Hur kan man ta reda på detta jag påstår undrar du förstås? Eller jag antar du menar det mellan dina stensäkra påstående.

Det finns såklart appar för det med. Där man kan se gatetid, pushtid, taxningstid, starttid, flygtid, gateankomst etc. Det är officiell data rapporterad till diverse myndigheter. Du kan då också se planerad tid jämfört med faktiskt tid. Naturligtvis går det inte att planera för alla eventualiteter i luften och lasta läsk för att det är ankomst från öster i Berlin den dagen.

Jag bifogar två såna exempel här. Så kan vi släppa diskussionen om tiden i luften stämmer eller ej, och så kan vi diskutera om det är rimligt med servering på 40 minuter.

8E197035-681D-49E1-B865-B306EE62CFF4.png
13FB6370-A9F7-4272-B7C5-C7A717340B33.png
 

palmen

Moderator
Hur kan man ta reda på detta jag påstår undrar du förstås? Eller jag antar du menar det mellan dina stensäkra påstående.

Det finns såklart appar för det med. Där man kan se gatetid, pushtid, taxningstid, starttid, flygtid, gateankomst etc. Det är officiell data rapporterad till diverse myndigheter. Du kan då också se planerad tid jämfört med faktiskt tid. Naturligtvis går det inte att planera för alla eventualiteter i luften och lasta läsk för att det är ankomst från öster i Berlin den dagen.

Jag bifogar två såna exempel här. Så kan vi släppa diskussionen om tiden i luften stämmer eller ej, och så kan vi diskutera om det är rimligt med servering på 40 minuter.

Visa bifogad bild 134099 Visa bifogad bild 134100
Vad är det för app?
 

palmen

Moderator
Pro-versionen av flighty. Ganska bra men kräver prenumeration. Gör det mesta som flightradar gör men automatiskt. Är ditt flygplan sent under dagen på tidigare rutter varnar den för att det kan bli förseningar etc. Smidig att logga med också.
Hittar ingen app som heter så som verkar stämma överens :eek:
 
Toppen