Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Erik M

Medlem
Min kompis, som är diamantkund hos SAS, var idag med om något nytt:

Han och hans sambo (som är guld) har en bonusresa till och från Miami över jul och nyår.

Ursprungligen var resan ARN-WAW-MIA-IST-ARN med ARN-WAW-MIA med LOT.

När SAS släppte bonusbiljetter på sin ARN-WAW som gick bättre tid ringde han och bokade om från LOT till SAS, mot en avgift OCH en till check eftersom checken hade gått ut.

Sen ställer SAS in sin ARN-WAW. När han då ringer in erbjuder SAS honom en ombokning från ARN-WAW-MIA till ARN-MIA direkt med SAS. Han accepterar (såklart).

Nu, 4+ veckor senare, ringer SAS upp och säger att personen som bokade om honom "bröt mot ett internt regelverk" och att de därför tagit bort ARN-MIA från hans bokning, trots att flighten fortfarande går och att det finns massa lediga platser i business.

De hade inte erbjudit någon ombokning alls (eftersom det såklart inte finns bonusbiljetter till Miami kring jul nu, och LOT är fullbokat) utan erbjuder honom bara att KÖPA biljetter på ARN-MIA i business. Det bästa priset för detta är drygt 60 000 kr.

Alltså, SAS ställer in en flight på en bonusresa. När en EBD ringer in för att få hjälp med ombokning erbjuds en ombokning till annan SAS-flight. En månad senare ångrar sig SAS och bokar av denna och erbjuder inget alternativ annat än att köpa biljetter på samma flight.

Om nu SAS-personen brutit mot något internt regelverk när hon bokade om honom är det väl en intern fråga för SAS, och inget som en konsument (som inte känner till dessa regler) ska behöva lida för?
 

trekker

Medlem
Min kompis, som är diamantkund hos SAS, var idag med om något nytt:

Han och hans sambo (som är guld) har en bonusresa till och från Miami över jul och nyår.

Ursprungligen var resan ARN-WAW-MIA-IST-ARN med ARN-WAW-MIA med LOT.

När SAS släppte bonusbiljetter på sin ARN-WAW som gick bättre tid ringde han och bokade om från LOT till SAS, mot en avgift OCH en till check eftersom checken hade gått ut.

Sen ställer SAS in sin ARN-WAW. När han då ringer in erbjuder SAS honom en ombokning från ARN-WAW-MIA till ARN-MIA direkt med SAS. Han accepterar (såklart).

Nu, 4+ veckor senare, ringer SAS upp och säger att personen som bokade om honom "bröt mot ett internt regelverk" och att de därför tagit bort ARN-MIA från hans bokning, trots att flighten fortfarande går och att det finns massa lediga platser i business.

De hade inte erbjudit någon ombokning alls (eftersom det såklart inte finns bonusbiljetter till Miami kring jul nu, och LOT är fullbokat) utan erbjuder honom bara att KÖPA biljetter på ARN-MIA i business. Det bästa priset för detta är drygt 60 000 kr.

Alltså, SAS ställer in en flight på en bonusresa. När en EBD ringer in för att få hjälp med ombokning erbjuds en ombokning till annan SAS-flight. En månad senare ångrar sig SAS och bokar av denna och erbjuder inget alternativ annat än att köpa biljetter på samma flight.

Om nu SAS-personen brutit mot något internt regelverk när hon bokade om honom är det väl en intern fråga för SAS, och inget som en konsument (som inte känner till dessa regler) ska behöva lida för?

Inget förvånar mig längre, är det samma kundservice från den indiska regionen som hanterat detta? Enligt dem fick jag skylla mig själv för att ha bokat SAS Plus och förvänta mig servering som det stod på biljetten.
 

011430121

Medlem
Jag skulle omg skriva till EBD suporten och be dom kolla med ansvarig på EB bokningarna och se vad de ger för svar, som kund skall man kunna lita på personalen oavsett om de gör fel
Om det blir nej skulle jag gå till Allmänna reklamationsnämnden där kommer han att få rätt.
 

palmen

Moderator
Om de har en biljett biljetterad "kan" inte SAS bara ta bort den senare för att de gjorde ett "internt fel".
Det är SAS skyöldighet att hålla sin del av avtalet. Om du drar detta vidare till ARN/domstol så kommer man med största sannolikhet vinna.
Håller med @011430121 att ett mail till EBD-supporten kan vara på sin plats här, om inte annat får ni ju något skriftligt tillbaka och då kan ni ta det vidare utifrån det.

Tyvärr har ju SAS support tagit några steg bakåt senaste halvåret trots att man varit under all kritik tidigare.
 

JPE

Medlem
Det låter som det användes AMEX-voucher i bokningen. Den katastrofala servicen som erbjuds från SAS idag devalverar ju helt klart värdet på AMEX-kortet. Ett brev till AMEX och fråga om det är såhär deras kunder ska behandlas av SAS kan ju inte heller skada.
 

Erik M

Medlem
Jag har tänkt på detta i flera år, att SAS och Amex inte ger en samspelt och högklassig service. Alla reklambudskap om "shoppa med kortet, res vart du vill!" är snudd på otillåtna givet hur svårt det är att hitta bonusbiljetter.
 
  • Gilla
Reactions: JPE
Jag har tänkt på detta i flera år, att SAS och Amex inte ger en samspelt och högklassig service. Alla reklambudskap om "shoppa med kortet, res vart du vill!" är snudd på otillåtna givet hur svårt det är att hitta bonusbiljetter.
Så himla svårt är det väl inte att hitta bonusbiljetter? Visst, förstaklass eller under högtider är svårt, men annars är det väl inte kanonsvårt att hitta Star Alliance bonusbiljetter (eller SAS för den delen).
 

SK989

Medlem
Min kompis, som är diamantkund hos SAS, var idag med om något nytt:

Han och hans sambo (som är guld) har en bonusresa till och från Miami över jul och nyår.

Ursprungligen var resan ARN-WAW-MIA-IST-ARN med ARN-WAW-MIA med LOT.

När SAS släppte bonusbiljetter på sin ARN-WAW som gick bättre tid ringde han och bokade om från LOT till SAS, mot en avgift OCH en till check eftersom checken hade gått ut.

Sen ställer SAS in sin ARN-WAW. När han då ringer in erbjuder SAS honom en ombokning från ARN-WAW-MIA till ARN-MIA direkt med SAS. Han accepterar (såklart).

Nu, 4+ veckor senare, ringer SAS upp och säger att personen som bokade om honom "bröt mot ett internt regelverk" och att de därför tagit bort ARN-MIA från hans bokning, trots att flighten fortfarande går och att det finns massa lediga platser i business.

De hade inte erbjudit någon ombokning alls (eftersom det såklart inte finns bonusbiljetter till Miami kring jul nu, och LOT är fullbokat) utan erbjuder honom bara att KÖPA biljetter på ARN-MIA i business. Det bästa priset för detta är drygt 60 000 kr.

Alltså, SAS ställer in en flight på en bonusresa. När en EBD ringer in för att få hjälp med ombokning erbjuds en ombokning till annan SAS-flight. En månad senare ångrar sig SAS och bokar av denna och erbjuder inget alternativ annat än att köpa biljetter på samma flight.

Om nu SAS-personen brutit mot något internt regelverk när hon bokade om honom är det väl en intern fråga för SAS, och inget som en konsument (som inte känner till dessa regler) ska behöva lida för?
Som flera andra redan svarat så kan SAS givetvis inte bara ta bort en bokning för ett flyg som de bekräftat och utfärdat biljetter för med hänvisning till att de själva gjort fel. Om SAS vägrar ge med sig återstår två alternativ som jag ser det.

1. Ställa in resan och kräva ersättning av SAS för denied boarding - man får då hänvisa till att SAS på förhand redan meddelat att ni inte kommer att få åka med flyget trots att man har biljetter. Kruxet med det är att man egentligen ska vara på plats i rätt tid på flygplatsen och bli vägrad incheckning eller ombordstigning för att ha rätt till ersättning för denied boarding.

2. Köpa biljetter av SAS och kräva ersättning i efterhand. Det lär inte blir några problem att få rätt i Allmänna reklamationsnämnden eller domstol men det är ju en hel del pengar att ligga ute med.
 
Toppen