Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

tidyverse

Medlem
Jag planerar lite löst för en långresa till våren. Planen är att flyga österut med Qatar Airways och göra ett stopp i Doha i kanske två dagar. Vid närmare eftertanke är det inte lika lockande, åtminstone inte med dagens regler. Fullvaccinerade släpps in i landet utan karantän under förutsättning att man testas före eller efter ankomst. Dock räknas man inte som fullvaccinerad om det gått mer än tolv månader sedan den tredje sprutan och det är karantän som gäller.

Jag har inte sett något annat land som har ett "slutdatum" på spruta tre. Om det finns andra länder som har eller inför sådana krav kommer det bli problem för de som inte erbjudits eller planerar att ta en fjärde spruta.
 

GOTBound

Medlem
Jag planerar lite löst för en långresa till våren. Planen är att flyga österut med Qatar Airways och göra ett stopp i Doha i kanske två dagar. Vid närmare eftertanke är det inte lika lockande, åtminstone inte med dagens regler. Fullvaccinerade släpps in i landet utan karantän under förutsättning att man testas före eller efter ankomst. Dock räknas man inte som fullvaccinerad om det gått mer än tolv månader sedan den tredje sprutan och det är karantän som gäller.

Jag har inte sett något annat land som har ett "slutdatum" på spruta tre. Om det finns andra länder som har eller inför sådana krav kommer det bli problem för de som inte erbjudits eller planerar att ta en fjärde spruta.
Jag har varit i kontakt med VG Regionen och fick som svar att jag kan återkomma till dem och ta min fjärde spruta efter semestern om jag vill, utan att tillhöra riskgrupp eller åldersgrupp enkom av anledning som du beskriver ovan då det är ett flertal länder som kravställer dos 3 <280 dagar för att räknas som fullvaccinerad.
 

Hachans

Medlem
Jag planerar lite löst för en långresa till våren. Planen är att flyga österut med Qatar Airways och göra ett stopp i Doha i kanske två dagar. Vid närmare eftertanke är det inte lika lockande, åtminstone inte med dagens regler. Fullvaccinerade släpps in i landet utan karantän under förutsättning att man testas före eller efter ankomst. Dock räknas man inte som fullvaccinerad om det gått mer än tolv månader sedan den tredje sprutan och det är karantän som gäller.

Jag har inte sett något annat land som har ett "slutdatum" på spruta tre. Om det finns andra länder som har eller inför sådana krav kommer det bli problem för de som inte erbjudits eller planerar att ta en fjärde spruta.

Efter 1:a september ska fjärde dosen erbjudas för den breda allmänheten. Så boka på och ta dosen sen när du kan.

Det är ganska troligt att när spridningen tar mer fart i höst och det märks på sjukhus/dödsfall så kommer det komma ett bäst före-datum på tredje dosen, liksom det gjorde på andra. Länder inför det för att slippa stänga ner så mycket.
 

Tomas E

Medlem
Swedavia rekommenderar nu åter all sin flygplatspersonal i Sverige att bära munskydd på jobbet.

– Det är en försiktighetsåtgärd på grund av att Folkhälsomyndigheten ser en ökad smittspridning i samhället. Men vi gör det också i förebyggande syfte för att undvika stora sjukskrivningstal och säkra vår förmåga, säger Robert Pletzin, presschef på Swedavia.

Rekommendationen att bära munskydd gäller samtliga anställda på Swedavias flygplatser. Det innefattar även säkerhetspersonalen som är anställd via Avarn.

– Vi har i nuläget ingen rekommendation att resenärerna ska bära munskydd men vi följer självfallet utvecklingen noga, säger Robert Pletzin.

...Munskyddsrekommendationen för flygplatspersonal gäller från den 27 juli och tills vidare.


Flygplatsanställda manas åter bära munskydd | SvD
 
Last edited:

mha321

Medlem
Har tyvärr heller inte tillgång till hela texten.
@marbe166 , Du som bor i Tyskland har du koll på dessa nya regler?

Ah, jag tänkte att du läst hela :) Men den var onekligen oroande bara på titeln!

Japp. Det betyder FFP2. Ska beslutas 8 september och sen gälla från 1 oktober till april 2023....
Tack!

Det var ju på ett sett "inte så farligt". De kunde säkert ha hittat på något mycket jobbigare...
 
Toppen