Senaste nytt

Weekend i Bangkok - hotelltips ?

Även om jag själv rekat Siam Kempinski i tråden måste säga att priset sprungit iväg en heldel där, fantastiskt hotell men känner mig lite snål och vill hitta något i en lite lägre prissklass.

För er som provat både Sheraton Grande Sukhumvit och The Sukhothai Bangkok vilket gillar ni bäst? Jag lutar mot någon av dessa två..

Vad säger ni om Shangri-La, börjar de bli väldigt slitet eller, hotellet rätt gammalt nu? Prissättningen skvallrar ju om att de inte direkt är topp längre. Om man ändå skulle öppna plånboken lite och prova något nytt verkar Kimpton Maa-Lai få otroliga reviews (nästan aldrig sett något liknande beroende på vilka reviews man tittar på). Det är bara en femhunka mer per natt än de två andra, någon som provat?

Börja med att formulera ett tema för din vistelse. Vill du uppleva en viss del av stan? Se en speciell sevärdhet? Göra hotellet till en central del av besöket? Detta kommer spela stor roll. Andra faktorer är också om man reser med familj eller ej.

Jag kommer vara ett par dagar i BKK efter nyår, stannar då på Shangri-La då jag reser med familj och vill vara i närheten av floden, närheten till BTS gör också att man kan ta sig till centrum på 15min snarare än 1h15min under rusningstrafik. Du har helt rätt att stället har lite åldrad dekor men har bott med Shangri-la kedjan mer än någon annan i Asien och upplever att de håller efter väl.

Har ej provat Sheraton grande men vet at det är en favorit på Flyertalk. Marriott hotell i BKK lider dock av att ha 100tals statusmedlemmar boende hos sig runt peak-resetider vilket gör att om du inte är åtminstone platinum så är du bara en i mängden hos dem.

Sukhothai har jag inte besökt på 10+ år men det är en oas i stan som man besöker som en destination i sig på samma sätt som om man skulle bo på The Siam eller Mandarin Oriental.

Kimpton hotellen håller båda hög standard men Mai-lai skulle jag inte rekommendera om du reser med familj, mer business.

Bra input @JacobGBG - Älskar Bangkok, varit där mycket, men fick en resa delvis förstörd då man inte var nära BTS och satt i trafik helatiden. Efter det är den enda regel som inte får brytas att vara på gångavstånd till BTS, ju närmare desto bättre.

I övrigt, inga barn, heltklart ska hotellet vara en rätt stor del av upplevelsen med resan (annars finns ju massor av alternativ runt 1000kr/natt). Lite poolhäng, bra frukost, bra gym är väl sådant som ligger högt på vår lista.

Bra input @JacobGBG - Älskar Bangkok, varit där mycket, men fick en resa delvis förstörd då man inte var nära BTS och satt i trafik helatiden. Efter det är den enda regel som inte får brytas att vara på gångavstånd till BTS, ju närmare desto bättre.

I övrigt, inga barn, heltklart ska hotellet vara en rätt stor del av upplevelsen med resan (annars finns ju massor av alternativ runt 1000kr/natt). Lite poolhäng, bra frukost, bra gym är väl sådant som ligger högt på vår lista.
Då tror jag att Sukothai är stället för dig av de du listade, otvivelaktigen den mest genuina Thai känslan.

Jag faller in i ledet över personer som ställer hotellfrågor för Bangkok.
Vi ska till Phuket v8 och tänkte avsluta med 2-3 dagar i just Bangkok. Jag själv är lat och gillar att softa vid poolen med en Cola Zero i handen, men min 77åriga morsa är pigg som en mört och hon inklusive mina barn och fru har nog ingen lust att sitta still mer. Jag är ute efter fyra rum på ett hotell som är rent/städat med bra service, BRA frukost och övrig mat, (gärna) bra poolområde, och sist men inte minst bör det möjliggöra enkel transport till shopping eller nån marknad eller vad det nu är folk med myror i brallan gör.
Jag har tidigare bott på Mandarin och The Peninsula, och jag var nöjd med båda men har ingen aning om hur de ligger till för övrig aktivitet då jag egentligen inte kan Bangkok särskilt bra. Budget 0-15k/rum/natt.

Jag faller in i ledet över personer som ställer hotellfrågor för Bangkok.
Vi ska till Phuket v8 och tänkte avsluta med 2-3 dagar i just Bangkok. Jag själv är lat och gillar att softa vid poolen med en Cola Zero i handen, men min 77åriga morsa är pigg som en mört och hon inklusive mina barn och fru har nog ingen lust att sitta still mer. Jag är ute efter fyra rum på ett hotell som är rent/städat med bra service, BRA frukost och övrig mat, (gärna) bra poolområde, och sist men inte minst bör det möjliggöra enkel transport till shopping eller nån marknad eller vad det nu är folk med myror i brallan gör.
Jag har tidigare bott på Mandarin och The Peninsula, och jag var nöjd med båda men har ingen aning om hur de ligger till för övrig aktivitet då jag egentligen inte kan Bangkok särskilt bra. Budget 0-15k/rum/natt.

Med MO och Peninsula som referens så är det ju svårt att toppa.

Vill du höja ribban så ska du nog testa The Siam som är en av de högst ansedda på renodlad upplevelse.

Om du vill försöka kombinera poolhäng med upplevelser så är Anantara Riverside ett alternativ då det är en fullfjädrad resort med allt man kan önska. Samtidigt som du har direkt tillgång till floden som kan erbjuda kryssningar eller att ta sig upp till Icon Siam o dyl.

Siam Kempinski har samma bra poolområde som Anantara men lokaliserad mer mot stans kommersiella centrum

Ett billigare alternativ som fortfarande är fem-stjärnigt är Centara grand @ Centralworld som ligger i direkt anslutning till de jättelika mallsen Siam Paragon och Centralworld. Stället har också rooftop restaurangen Red Sky som är en personlig favorit om man vill uppleva bra middag med fantastiska vyer över stan.

Om ni vill slippa en massa smårum så är 137 Pillar suites ett bra alternativ på lägenhetshotell med massor av sviter och 2-sovrums alternativ.

Ska åka med frugan till Bangkok senare i vår, vi är mest ute efter att ta det lugnt på hotellet, sola och bada i en vecka. Vi har övervägt att bara plocka ett härligt hotell i staden och hänga på hotellet, men om man skulle vilja ta sig utanför city, vart åker man då? De enda kraven är att det är nära Bangkok (max 2h) så Hua Hin t ex går bort... Pattaya? Aldrig varit där och har hört en del horror stories, men kanske finns delar av Pattaya som är bättre?

Budget upp till 3k per natt
Gärna "vuxenhotell" med bra restaurang och bar

Toppen