Senaste nytt

Weekend i Bangkok - hotelltips ?

Ska åka med frugan till Bangkok senare i vår, vi är mest ute efter att ta det lugnt på hotellet, sola och bada i en vecka. Vi har övervägt att bara plocka ett härligt hotell i staden och hänga på hotellet, men om man skulle vilja ta sig utanför city, vart åker man då? De enda kraven är att det är nära Bangkok (max 2h) så Hua Hin t ex går bort... Pattaya? Aldrig varit där och har hört en del horror stories, men kanske finns delar av Pattaya som är bättre?

Budget upp till 3k per natt
Gärna "vuxenhotell" med bra restaurang och bar
Har precis spenderat 4 nätter på Royal Cliff Beach i Pattaya. Avskild Resort med privat strand. Behöver aldrig ge dig in bland sunkcenter i Pattaya. Rekommenderas starkt för ditt behov.

Jag faller in i ledet över personer som ställer hotellfrågor för Bangkok.
Vi ska till Phuket v8 och tänkte avsluta med 2-3 dagar i just Bangkok. Jag själv är lat och gillar att softa vid poolen med en Cola Zero i handen, men min 77åriga morsa är pigg som en mört och hon inklusive mina barn och fru har nog ingen lust att sitta still mer. Jag är ute efter fyra rum på ett hotell som är rent/städat med bra service, BRA frukost och övrig mat, (gärna) bra poolområde, och sist men inte minst bör det möjliggöra enkel transport till shopping eller nån marknad eller vad det nu är folk med myror i brallan gör.
Jag har tidigare bott på Mandarin och The Peninsula, och jag var nöjd med båda men har ingen aning om hur de ligger till för övrig aktivitet då jag egentligen inte kan Bangkok särskilt bra. Budget 0-15k/rum/natt.
Trogen Peninsulabesökare sedan många år men den här gången ville vi testa någonting annat och bodde nyligen på både Park Hyatt och The Siam. 2 vuxna och 2 småbarn.

Park Hyatt, snyggt & bra service. Jag gillar PH för att det är lite som på McDonalds - can't go wrong och förutsägbart. Plus för centralt läge för den som vill shoppa i Sukhumvit utan att behöva krångla med taxi. Poolen är inte uppvärmd och den ligger inte i bästa solläge, annars bra.

The Siam är i en klass för sig själv. Det är inte riktigt ett hotell, mer som ett hem. Fenomenalt bra mat (och frukost), pool, rum & service - även de små detaljerna är top notch.
Enda "minuset" är kanske läget. De har löst det på ett elegant och bekvämt sätt - förutom om du ska till just Sukhumvit. Om du har bott på MO och Pen är det ju samma utmaning. Ska inte spoila någonting ifall ni bor där, mer än att jag tyckte det var prisvärt.

Har precis spenderat 4 nätter på Royal Cliff Beach i Pattaya. Avskild Resort med privat strand. Behöver aldrig ge dig in bland sunkcenter i Pattaya. Rekommenderas starkt för ditt behov.
Verkar bra som transferhotell 2 nätter när vi ankommer. Skall ändå österut och skönt att slippa in i bkk med hela familjen:)

Hur är det med frukost ? Hittar inget om det ingår eller möjligheter att lägga till..

Ett mycket närliggande alternativ till Pattaya är ju Jomtien. Brukar åka dit ibland över helgen när jag i Bangkok och vill ha lite strandhäng på nära håll. Käns betydligt lugnare än Pattaya, men det är ju fortfarande Thailand:D

Verkar bra som transferhotell 2 nätter när vi ankommer. Skall ändå österut och skönt att slippa in i bkk med hela familjen:)

Hur är det med frukost ? Hittar inget om det ingår eller möjligheter att lägga till..
Stor bufféfrukost finns med diverse omelettkockar och juicefunktionärer. Försök få den inkluderad då det kostar 600thb/vuxen (hälften för barn) om du inte förbokar (vilket görs på ett steg efter att man valt rum förutsatt att du är på officiella hemsidan).

Ett mycket närliggande alternativ till Pattaya är ju Jomtien. Brukar åka dit ibland över helgen när jag i Bangkok och vill ha lite strandhäng på nära håll. Käns betydligt lugnare än Pattaya, men det är ju fortfarande Thailand:D

Lägg på några minuter och en båttur så kommer man till Samet, som är långt mycket bättre för strandhäng.
Det kräver ju iofs att man har tid till det.

Lägg på några minuter och en båttur så kommer man till Samet, som är långt mycket bättre för strandhäng.
Det kräver ju iofs att man har tid till det.

Jag var på Koh Samet 5 dagar alldeles efter nyår. Även om det är antagligen det bästa lugna strandhänget nära BKK så finns det ett aber.

Sista färjan till Samet går kl 18:00. Det tar ca 2.5h att köra direkt från BKK till Ban Phe (färjeterminalen). Lägg därtill immigration så måste du landa senast 14:00 för att ha en sportslig att komma över till ön på ankomstdagen. Det är ytterst få flyg västerifrån som gör just det pga tidsomställningen.

Är just nu på Marriott Rayong och tycker att det är väldigt prisvärt. Rummen inget särskilt men helt ok, däremot väldigt trevligt hotellområde med bra poolområden samt helt ok strand just nedanför. Nackdelen är att det ligger lite öde, man får promenera 15 min för att nå restauranger, alternativt ta en Bolt in till Rayong för 300 THB, om man inte vill äta på hotellet. För poolhäng i ett lugnt område är det dock perfekt. För priset vi betalat (ca 1400 kr/natt inkl frukost) är vi väldigt nöjda.

Jag var på Koh Samet 5 dagar alldeles efter nyår. Även om det är antagligen det bästa lugna strandhänget nära BKK så finns det ett aber.

Sista färjan till Samet går kl 18:00. Det tar ca 2.5h att köra direkt från BKK till Ban Phe (färjeterminalen). Lägg därtill immigration så måste du landa senast 14:00 för att ha en sportslig att komma över till ön på ankomstdagen. Det är ytterst få flyg västerifrån som gör just det pga tidsomställningen.
Precis. Det kräver att man har tid till det.
Har man inte tid så känns det bara stressigt att dra någonstans alls och personligen hade jag valt BKK och kört 100% på det.

Toppen