Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Kör dags läget hederlig svart Samsonite som är snart 10 år gammal. Den har varit med i Thailand 2 gånger, i USA 2 gånger samt på hundratals avgångar inom Europa. Varit jätte nöjd men dags att köpa ny. Funderat om Rimowa Salsa Deluxe Red...

Jag har också alltid haft Samsonite i mjuk variant, men tittat en del på Salsan. Har dock alltid laptop, färdhandlingar och ett gäng kort i ytterfickorna på väskan. Salsa Hybrid vore trevlig om den inte vora 24cm djup och hade fyra hjul. Någon som bytt från väska med ytterfack till en väska utan ytterfack som kan berätta om ni saknar ytterfacken? :)
 
Sorry, jag blandade hop siffrorna, det var gummans Stelth som kostade 7-8K.
Hybriden skulle landa på 5-6K i Sverige,

Flög airberlin häromveckan sedan och de erbjuder 10 % discount på koffer-direkt.de med rabattkoden kofferdirekt1212ab. Salsa Hybrid med rabatt går då lös på €485 + frakt.
 

Harnos

Medlem
Kör med Thule's Crossover 38L Rolling Carry-On, brett mellan hjulen så riktigt stabil och blir snabbt en ryggsäck :)


_TCRU115_Stratus_01_sized_618x408.jpg _TCRU115_Stratus_01b_sized_618x408.jpg

Länk
 

Lindberg

Medlem
Jag kör på en Samsonite New Spark (versionen med två hjul)

http://www.samsonite.se/new-spark-upright-55cm-20inch-graphite/product-en.htm?or=4403094382&shs={ef6231af-f221-4509-b427-024ee58a4c17}

samsonite new spark upright 50 graphite.jpg

Betyget står och väger mellan fruktansvärt värdelös och ganska så bra resekompanjon.

På plussidan är:

  • Bra med uppspänningsanordningar inuti.
  • Många smidiga fack inuti.
  • Skopåse ingår.
  • Bra plats för struktna skjortor etc.
  • Stor nog att klara en enveckas resa, eller två om man stödtvättar under resans gång ;)
  • Perfekt fack för pass/biljett/reseplånbok lättåtkomligt på toppen av väskan.
  • Fack för laptop/tidningar lättåtkomligt från utsidan.
  • Hållbar, den har varit med mig överallt, fått stryck och aldrig klagat.


På minussidan:
  • Den förbannade väskan välter om man använder laptopfacket för exempelvis en MacBook.
  • Instabil konstruktion, rätande hävarmen är alldeles för liten.
  • Man kan inte släppa väskan en sekund utan att risk för kapsejsning förestår.


Jag skulle inte rekomendera denna väskan om du har för plan att packa den full. Skall du dra runt på den tom eller med bara ett en skjorta, en bok, en Ipad och en pava champagne i så är den perfekt. Troligen är versionen med fyra hjul bättre, detta borde lösa problematiken med viktfördelningsproblemet.
 

CaptainM

Medlem
Jag har också alltid haft Samsonite i mjuk variant, men tittat en del på Salsan. Har dock alltid laptop, färdhandlingar och ett gäng kort i ytterfickorna på väskan. Salsa Hybrid vore trevlig om den inte vora 24cm djup och hade fyra hjul. Någon som bytt från väska med ytterfack till en väska utan ytterfack som kan berätta om ni saknar ytterfacken? :)

Jag köpte min Rimova Salsa Hybrid för någon månad sedan, då jag skrotade min gamla väska utan ytterfack. Mycket nöjd.
Ytterfacken upplever jag som extremt fördelaktigt, varje gång jag ska igenom security. Där förvarar jag laptop och padda, vilka blir lättillgängliga.
 

Jonas C

Medlem
Efter många om och men bestämde jag mig för att lämna ryggsäcken hemma framöver och investera i en ordentlig kabinväska. En Samsonite B-lite från den nya DLX serien, fick det bli. Ett rent impulsköp faktiskt då jag hittade den för så lite som 715kr (inkl frakt och moms) från Amazon.de. Butikspris i Sverige är 1795kr, så jag är minst sagt glad över kapet med tanke på att modellen nyligen har släppts.

samsonite-b-lite-dlx-3614928474_full.jpg
 
Toppen