Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Jag köpte en sådan för att ersätta min fina japanska väska som förstördes av bagagehanteringen på CDG, AMS eller CPH.

Om man söker på "Samsonite S'Cure DLX 55" på amazon.se så verkar det som att amazon har köpt upp restlagret. Det är "In Stock" på en massa färger,.

Bra med den är att den har spännen istället för dragkedja och att den är ganska lätt. Mindre bra är att den inte är lika styv som min gamla väska. Om man trycker på den så bågnar den inåt någon centimeter. Inredningen är väl spartansk.

Samsonite har en annan modell, Framelock Max, som ser lite bättre ut.

Jag fick lite ersättning, men skulle nog fått mer om jag hade haft kvittot.
Jag kör med S'Cure 75 DLX och har varit väldigt nöjd med vikt och kvalitet, och de starka låsen. Dock hade jag en olycka där det nedre låset öppnade sig pga jag inte hade låst den ordentligt, och då böjde den sig när väskan rullades över en kantsten. Jag fick bända den tillbaka och sen funkade den igen, typ.
Inredningen är spartansk, locket har ett stort fack som jag ofta använder för smutstvätt, och nedre fackets innehåll spänns in med typ en "ficka" som man kan lägga in småsaker. Dock har jag förstått att det går att skaffa extra delar som kan fästas i de spänneshålen som sitter i hörnen?

Hade dock helt slut två av hjulen, dvs gummit började lite gå i bitar. Gick in på Samsonites garantisida, beställde 4 nya hjul på en söndag kväll och de anlände på onsdag. Gratis reservdelar, gratis frakt. Allt jag behövde var väskans unika ID från insidan. Med elektrisk skruvdragare var nya hjulen på på 10 minuter, och fanskapet rullar som splitterny.
Köpte väskan i slutet på 2021, så den är inom 5-årsperioden, men osäker om jag faktiskt har 10 år på den.
Men klar tumme upp för Samsonites garantiservice!

Toppen