Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Är du alltid redo med någon "cover" att dra på innan den checkas in, eller är det bara leva med nya dents och repor?

När jag använder Rimowa-kabinväskor i aluminium på flyg, jag tar bara med mig sådana kabinväskor om de inte kommer att vägas av flygbolaget och om jag vet att jag kan placera dem i lådorna ovanför sätena.

När jag använder Rimowa-kabinväskor i aluminium på flyg, jag tar bara med mig sådana kabinväskor om de inte kommer att vägas av flygbolaget och om jag vet att jag kan placera dem i lådorna ovanför sätena.
Nu har inte jag någon Rimowa men en Lufthansa Alu som säkert väger ungefär lika mycket och jag resonerar på samma sätt.
Det som dock räddade mig när jag blev tvingad att checka in med EVA (känns ju lixom lite orimligt när det är widebody i C att ett par kilo skulle spela roll), var att jag brukar ha med mig en tunn duffel-bag nerpackad ifall jag skulle köpa med mig något hem som inte får plats, så la över lite saker i den och checkade in den istället. Fick den (duffel-bag) för övrigt på en resa i Asiana F på A380 för snart 10 år sedan, bokad med Eurobonuspoäng.

Min American Tourister med 15 år på nacken fick sig en redig smäll mot ena låset under min senaste TATL. Så nu är det dags att lösa en ny resväska (ej kabin i enlighet med topic men känner vi är tillräckligt snarlika)

Away The Large eller Monos Large känns som de hetaste alternativen, någon som har egen erfarenhet av dessa?

Den där väskan väger nästan 5 kg när den är tom. Jag måste tänka på väskans vikt eftersom framtidens flygande innebär kontroller av viktgränserna för handbagage

Jag hade en Victoriknox som var jättefin, men den vägde nästan 6kg, gick ju bra när jag flög mest med BA, men sen när det
blev mest SAS så jag köpte en sån här i stället som vägde 2,9
Tillverkas inte längre men det finns liknande från Samsonite

Min American Tourister med 15 år på nacken fick sig en redig smäll mot ena låset under min senaste TATL. Så nu är det dags att lösa en ny resväska (ej kabin i enlighet med topic men känner vi är tillräckligt snarlika)

Away The Large eller Monos Large känns som de hetaste alternativen, någon som har egen erfarenhet av dessa?

Finns naturligtvis resväsketrådar

Tillverkas inte längre men det finns liknande från Samsonite

Jag köpte en sådan för att ersätta min fina japanska väska som förstördes av bagagehanteringen på CDG, AMS eller CPH.

Om man söker på "Samsonite S'Cure DLX 55" på amazon.se så verkar det som att amazon har köpt upp restlagret. Det är "In Stock" på en massa färger,.

Bra med den är att den har spännen istället för dragkedja och att den är ganska lätt. Mindre bra är att den inte är lika styv som min gamla väska. Om man trycker på den så bågnar den inåt någon centimeter. Inredningen är väl spartansk.

Samsonite har en annan modell, Framelock Max, som ser lite bättre ut.

Jag fick lite ersättning, men skulle nog fått mer om jag hade haft kvittot.

Om man söker på "Samsonite S'Cure DLX 55"...

Bra med den är att den har spännen istället för dragkedja...

@JacobGBG
Familjen och jag ogillar stora resväskor med blixtlås. Vi har en förkärlek för Samsonite och de modeller vi använder för tillfället finns nedan. Lite-Locked har rest jorden runt i över 10 år. De är mjukare i skalet, vilket gör dem lättare, en fördel för shoppingsugna familjemedlemmar. Lite-Locked tillverkas inte längre, men om du hittar en butik som säljer dem, återkoppla gärna.

Lite-Locked 69 cm / 3,4 kg
Essens 69 cm / 3,8 kg
S'Cure DLX 69 cm / 4,3 kg

Jag köpte en sådan för att ersätta min fina japanska väska som förstördes av bagagehanteringen på CDG, AMS eller CPH.

Om man söker på "Samsonite S'Cure DLX 55" på amazon.se så verkar det som att amazon har köpt upp restlagret. Det är "In Stock" på en massa färger,.

Bra med den är att den har spännen istället för dragkedja och att den är ganska lätt. Mindre bra är att den inte är lika styv som min gamla väska. Om man trycker på den så bågnar den inåt någon centimeter. Inredningen är väl spartansk.

Samsonite har en annan modell, Framelock Max, som ser lite bättre ut.

Jag fick lite ersättning, men skulle nog fått mer om jag hade haft kvittot.

Ja precis, det tyckte jag också, det hade säkert inte ökat vikten många gram om de funnits några fack i nylontyg.
Fanns också den här lite-lock som var mycket dyrare och ändå lättare.
men det är tydligen dragkedjor som är på modet nu...

Toppen