Cristoffer Cedergren
Medlem
Kan vi ha en förkortningsfri-vecka på prov? Helt seriöst, håller med.
Bokningsklass J är väl business på de flesta bolag, iaf de jag kommer på rakt av. Vad de sedan benämner kabinen som, varierar. Vi hade ju en diskussion häromdagen om vilka bolag som skriver J och vilka som skriver C. Jag vill nog hävda att C är vanligast, men uppenbarligen tittar jag inte så noga på mina boardingkort.
Denna tråd har skapats utifrån en annan tråd.
På senaste tid har Businessclass börjat benämnas som J på forumet när det som de flesta känner till är C. Vill därmed skapa denna diskussion för att få klarhet i det hela.
Det bästa är om man inte använder förkortningar över huvud taget för att slippa förvirring, det är min ståndpunkt i det hela.
Liknande diskussioner har förts i denna tråd, många bolag har olika bokstäver för att benämna samma kabinklass vilket gör det förvirrande för medlemmar på forumet att veta vad som menas.
Hur hitta flyg till sydamerika med bra intjäning till Eurobonus | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
//Moderator
Problemet är inte att det inte finns klara regler utan vissa inte följer dem.Lägg klara regler så blir det klart.
Forumregler - BusinessClass.seForumregler skrev:Var tydlig
Vill du ha bra svar får du ställa klara frågor. Undvik alltså att döpa din nystartade diskussion till ”En fråga” utan istället ”Hur gör jag för att uppgradera med poäng på Lufthansa?”. Undvik också att använda förkortning i rubriken. T ex använd inte OSL utan skriv Oslo istället. Moderatorer kommer att ändra oklara titlar för att hjälpa både dig och andra medlemmar.
Ok, mitt fel, du har rätt.Problemet är inte att det inte finns klara regler utan vissa inte följer dem.
Det handlar inte om att peka ut någon, ber om ursäkt om du känner dig träffad.Ok, mitt fel, du har rätt.
Jag slutar posta på BC så vinner alla. EDIT: inte riktad mot dig Dr Miles utan den stämning och kommentar som jag fått uppleva i några trådar redan tidigare...
Har själv alltid försökt ge mer än ta, och det har jag ibland gjort. Tackar stort för många tips som jag fått lära mig här. {end offtopic}
Jag tycker att den överlägset svåraste att komma ihåg är Y, menar man eco eller eco+, får alltid tänka till en gång extra i de fall det spelar någon större roll. De andra har inte samma dubbla betydelse svjv, så då är det enklare.Annars har jag själv inte svårt att inläsa J,D,C,Y,M till exempel då folk ändå skriver EB, SK, SAS, TK, M&S, M&M, syftet eller sammanhanget ändå avslöjar
Jag tycker att den överlägset svåraste att komma ihåg är Y, menar man eco eller eco+, får alltid tänka till en gång extra i de fall det spelar någon större roll. De andra har inte samma dubbla betydelse svjv, så då är det enklare.
Blir lika fel åt andra hållet - dvs om någon som inte har koll på förkortningar försöker skriva dessa. Det kan bli riktigt fel och vi ser ofta inlägg där folk använder helt felaktiga förkortningar för saker och ting och det bli bara fel (och nu pratar jag inte om CPH/CHP...).För oss som har koll på förkortningar är det inga problem att läsa dessa, men för de som inte är vana vid dom blir det bara en massa bokstäver som inte säger något.