Senaste nytt

Vilken bokstav ska användas för att benämna BusinessClass, C eller J?

Bokningsklass J är väl business på de flesta bolag, iaf de jag kommer på rakt av. Vad de sedan benämner kabinen som, varierar. Vi hade ju en diskussion häromdagen om vilka bolag som skriver J och vilka som skriver C. Jag vill nog hävda att C är vanligast, men uppenbarligen tittar jag inte så noga på mina boardingkort.

Min bild av det hela är att C används som beteckning på kabinklassen i Europa medan J gäller i USA.

Jag personligen förstår båda men ska man använda dem ska man nog vara säker på dess betydelse(och att andra läsare också förstår).

Jag har kanske använt 'J' men det är nog ett undantag som hänt kanske en eller två gånger på mina dryga 3.000 inlägg, däremot skriver jag dock väldigt ofta Y, C och F istället för ekonomi, business och first och det kommer jag fortsätta med.

Denna tråd har skapats utifrån en annan tråd.
På senaste tid har Businessclass börjat benämnas som J på forumet när det som de flesta känner till är C. Vill därmed skapa denna diskussion för att få klarhet i det hela.

Det bästa är om man inte använder förkortningar över huvud taget för att slippa förvirring, det är min ståndpunkt i det hela.

Liknande diskussioner har förts i denna tråd, många bolag har olika bokstäver för att benämna samma kabinklass vilket gör det förvirrande för medlemmar på forumet att veta vad som menas.
Hur hitta flyg till sydamerika med bra intjäning till Eurobonus | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

//Moderator

Överraskad av denna nya tråd :D
Jag bryr själv inte det minsta om J eller C. Jag råkade för en gångs skull skriva förkortningen i den nämnda tråden, fast jag skriver oftast ut allt...känner mig lite mobbad men so what.
Lägg klara regler så blir det klart. Annars har jag själv inte svårt att inläsa J,D,C,Y,M till exempel då folk ändå skriver EB, SK, SAS, TK, M&S, M&M, syftet eller sammanhanget ändå avslöjar . Det stör mig inte alls, är man van med dom så torde inte heller det vara problem. Eller så får man nöja sig med egna påhittade varianter tex. SK Slovakien, M&M Max&MedMera, F som Frasses, Så Att Säga -flygbolag ;)

Lägg klara regler så blir det klart.
Problemet är inte att det inte finns klara regler utan vissa inte följer dem.

Forumregler skrev:
Var tydlig

Vill du ha bra svar får du ställa klara frågor. Undvik alltså att döpa din nystartade diskussion till ”En fråga” utan istället ”Hur gör jag för att uppgradera med poäng på Lufthansa?”. Undvik också att använda förkortning i rubriken. T ex använd inte OSL utan skriv Oslo istället. Moderatorer kommer att ändra oklara titlar för att hjälpa både dig och andra medlemmar.
Forumregler - BusinessClass.se

Problemet är inte att det inte finns klara regler utan vissa inte följer dem.
Ok, mitt fel, du har rätt.

Jag slutar posta på BC så vinner alla. EDIT: inte riktad mot dig Dr Miles utan den stämning och kommentar som jag fått uppleva i några trådar redan tidigare...
Har själv alltid försökt ge mer än ta, och det har jag ibland gjort. Tackar stort för många tips som jag fått lära mig här. {end offtopic}

Last edited:
Ok, mitt fel, du har rätt.

Jag slutar posta på BC så vinner alla. EDIT: inte riktad mot dig Dr Miles utan den stämning och kommentar som jag fått uppleva i några trådar redan tidigare...
Har själv alltid försökt ge mer än ta, och det har jag ibland gjort. Tackar stort för många tips som jag fått lära mig här. {end offtopic}
Det handlar inte om att peka ut någon, ber om ursäkt om du känner dig träffad.
För oss som har koll på förkortningar är det inga problem att läsa dessa, men för de som inte är vana vid dom blir det bara en massa bokstäver som inte säger något.
Det är viktigt att komma ihåg att här på forumet kan man utgå ifrån 90/9/1. Ja vad betyder då detta? 90% läser bara och skriver mer eller mindre inget inlägg, 9% läser och skriver inlägg, 1% är de som "bor" på forumet och bidrar mest.
De 10% som skriver mycket har troligtvis inga problem med de flesta förkortningar, men de övriga 90 så är det väldigt många som inte kan dessa och forumet blir grekiska och de kommer inte tillbaka.

Jag kommer själv ihåg i början när det var en tråd där man diskuterade TATL flygningar, hade ingen aning om vad man pratade om och jag "vågade" inte fråga. Visade sig att TATL stod för transatlant efter lite googling. När man behöver googla förkortningar eller fråga vad de betyder så är de inte befogade att använda, skapar mer förvirring än nytta.

/Moderator

Annars har jag själv inte svårt att inläsa J,D,C,Y,M till exempel då folk ändå skriver EB, SK, SAS, TK, M&S, M&M, syftet eller sammanhanget ändå avslöjar
Jag tycker att den överlägset svåraste att komma ihåg är Y, menar man eco eller eco+, får alltid tänka till en gång extra i de fall det spelar någon större roll. De andra har inte samma dubbla betydelse svjv, så då är det enklare.

Jag tycker att den överlägset svåraste att komma ihåg är Y, menar man eco eller eco+, får alltid tänka till en gång extra i de fall det spelar någon större roll. De andra har inte samma dubbla betydelse svjv, så då är det enklare.

Y --> Y+ brukade jag skriva.

Totalt: Y , Y+ , C , F

Men har inget emot att sluta med förkortningar. Skriver så lite numer ändå :)

För oss som har koll på förkortningar är det inga problem att läsa dessa, men för de som inte är vana vid dom blir det bara en massa bokstäver som inte säger något.
Blir lika fel åt andra hållet - dvs om någon som inte har koll på förkortningar försöker skriva dessa. Det kan bli riktigt fel och vi ser ofta inlägg där folk använder helt felaktiga förkortningar för saker och ting och det bli bara fel (och nu pratar jag inte om CPH/CHP...).

Förkortningar kan vara jättebra och öka tydligheten om de används rätt, men är man minsta osäker så får man antingen strunta i att förkorta eller googla reda på hur det ska förkortas.

Jag håller helt med om att det bästa nog är att hålla sig till att skriva ut kabinklasser och använda bokstäver för bokningsklasser. Det gör det tydligt vad som är vad.

Toppen