Senaste nytt

Vilka udda transportmedel har ni åkt med?

Jag åkte bilfärja i Kroatien i somras fick backa på ;). Hade dock hellre besökt MSCs senaste kryssningsfartyg på väg
in till Dubrovnik.

Den känner jag mycket väl igen! Genom att kolla på plåten på renaulten där ser jag vart du till stor sannolikhet åkte :D
Har åkt många olika yachter, skepp, färjor och båtar runt där vid adriatiska havet och öarna!

Annars åkte jag för första gången riktigt långt på motorcykeltaxi i Bangkok i helgen. Visst har man tagit dom en gång eller tre nerför nån soi förr, men nu var det på stora gator och genom halva stan. Kan inte rekommenderas för personer med nervös läggning. Däremot var det hur praktiskt som helst, samma färd med vanlig taxi hade tagit mångdubbla tiden, det var lördag och kö överallt.

Var lite sen till en middag för två dagar sedan, så taxi från hotellet (Radisson suites) var uteslutet kl 6 på kvällen eftersom vi skulle ca 6 km genom centrum. Det blev skytrain till Surasak och därifrån hade vi tänkt ta taxi, men trafiken var lika tillkorkad där. Vi tog var sin motorcykel (hade som tur var adressen skriven på Thai - de pratar ingen eller mycket begränsad engelska) och verkade vara de enda västerlänningar klädda i smoking som utnyttjade detta mycket smidiga transportmedel. Tog oss 6 min att åka 1,5 km vilket måste anses vara mycket snabbt - dock kör de alltid lite kreativt (rödljus och enkelriktat bryr sig ingen om), men de vill inte dö själva heller så du behöver inte vara alltför orolig!

Färja Lina i Töreboda, som är en lindragen färja och påstås vara världens minsta färja. Tror iofs att priset numera är en 1 kr. Är några år sedan då jag åkte senaste gångerna och betalade en hel femma för att stötta verksamheten.

Färja Lina i Töreboda, som är en lindragen färja och påstås vara världens minsta färja. Tror iofs att priset numera är en 1 kr. Är några år sedan då jag åkte senaste gångerna och betalade en hel femma för att stötta verksamheten.

Finns det inte en liknande i Århus? Har för mig att det är en skylt där om att det är tax free ombord på grund av EU eller något sådant ;)

En klassiker! Tar den ofta tur och retur (vi har sommarhus mellan Karlsborg och Töreboda) över kanalen! Perfekt medan man väntar på tåget.

Lina är en klassiker. Brukar ta den ibland bara för att stötta verksamheten. Händer ju ibland att jag åker in till en viss butik i byn (Systemet) om jag är i Rosendala/Viken.

Toppen