Senaste nytt

Vilka udda transportmedel har ni åkt med?

He He sant Agö. Föräldraskapet som har stuga vid Viken. Bor själv 14km därifrån. Konstigt nog så känns det som semester att åka dit ett par dagar trots avståndet. För att komma med lite udda transportmedel så finns ubåt/blackhawk UH-60/transall C-160/C5 Galaxy/il-76/Mi-26 bland annat .

Last edited:
He He sant Agö. Föräldraskapet som har stuga vid Viken. Bor själv 14km därifrån. Konstigt nog så känns det som semester att åka dit ett par dagar trots avståndet. För att komma med lite udda transportmedel så finns ubåt/blackhawk UH-60/transall C-160/C5 Galaxy/il-76/Mi-26 bland annat med.

Ex SF då!?

Tippar på Tu 154 från Skavsta du menar då, när de tejpade hydral slangar till bromsarna med silvertejp :(

Stämmer bra det! Mötte tuffe Uffe( Legendarisk bataljonschef Ba 01) på vägen ut till planet. Det var väl knappast businessclass på vägen till Zagreb.. Efter ett par dagar på Plesobasen lyftes vi in till Tuzla.

Åkte samma jäv*a plan fast till Split. Hade vissa uppgifter att utföra där innan konvoj via 42an till VL och vidare till TL . Träffat Ulf H många ggr efter och han är en av få "KRIGARE" vi hade i FM på den tiden. IL-76an åkte jag på ett helt annat ställe. Förmodar att du åkte med den hos Maybe Airlines från Sarajevo,med pass stämpel från Normännen :p

Åkte samma jäv*a plan fast till Split. Hade vissa uppgifter att utföra där innan konvoj via 42an till VL och vidare till TL . Träffat Ulf H många ggr efter och han är en av få "KRIGARE" vi hade i FM på den tiden. IL-76an åkte jag på ett helt annat ställe. Förmodar att du åkte med den hos Maybe Airlines från Sarajevo,med pass stämpel från Normännen :p

Il 76: an åkte jag från Pleso till Tuzla! Dagen efter stängdes flygplatsen pga återkommande grk attacker.Vi hade blivit utbildade på bl.a. I 4 i Linköping, där fick vi lära oss hur extremt farligt allting var i Bosnien, döm om min förvåning när vi fick åka vanliga bussar från Tuzla Aerodrome, Tabben, till campen, Jag minns att jag tänkte ,WTF, sitta som en turist minus Sangria, senare lärdom var dock att, ja det är farligt, men inte överallt hela tiden!

Last edited:
Ofan, var inte många plan som landade på tabben då. Självklart vågade de inte panga nått från sockertoppen(Vis) när första planet Tu154 med stor fjollisen Akashi var med. Har själv bara landat på tabben med Tp84 under SFOR och EUFOR.

Angående krigare, vår bataljonsledning var ju inte helt offside, insatsen mot Mount Vis, 72 strv granater är ju ett statement som få FN eller NATO förband har gjort varken före eller efter.

Toppen