Det här såg kul ut, någon från Östersund som provat
[video=youtube;hG0Rq-FiHBQ]http://www.youtube.com/watch?v=hG0Rq-FiHBQ&feature=player_embedded[/video]
På raketspark i 105 knyck
Tänk dig att dra iväg i 105 knyck på en vanlig sparkstötting. Fyra våghalsiga män i Mobackens Racing Team i Östersund vet. De har byggt en raketspark, med vattenånga som bränsle.
- Rena slumpen egentligen, vi såg det mest som en kul grej att testa om det skulle funka, säger Anders Johansson, en av team-meddlemmarna.
Anders Johansson och hans kompis Pål Andersson satt över en kopp kaffe och spånade på idén. Tre veckor senare stod de på Mosjöns is, två mil norr om Östersund, inför jungfruresan.
- Mosjön är grund och fin och fryser på tidigt, så det var perfekt, säger Anders Johansson.
Prototypen, ett koncept med en mindre raketmotor, kom upp i 60 kilometer i timmen. Olov Selander styrde och Anders Johansson satt på för att hålla jämvikt.
Gasturbin nästa
Med medar från en vanlig Orsaspark och ett chassi bestånde av 22 millimeters stålrör utvecklas raketsparken hela tiden. Den senaste gav en toppfart på drygt 105 kilometer i timmen.
Nu jobbar teamet för fullt med att bygga en gasturbindriven spark och i nästa steg ett ekipage driven med en pulsjetmotor, som går både längre och fortare.
Det ligger förstås ett genuint intresse för att meka och mixtra i grunden och team-medlemmarna är inte heller helt ovana bakom ett mc-styre.
Speed weekend
I sex-sju år har de skruvat och donat, mest som tidsfördriv. Nu åker de med var sitt ekipage till Speed Weekend i Funäsdalen i slutet av mars för att visa upp sig.
Det ser onekligen riskabelt ut, det ni håller på med?
- Det sträcker på rätt bra i armarna när sparken sticker iväg, men vi är utrustade i mc-kläder och ett eventuellt fall är inte så mycket att oroa sig för. Men det är inte läge att försöka sig på en u-sväng, säger Anders Johansson.
Vattentanken eldas över öppen låga. När ångtrycket är tillräckligt högt är det bara att taxa ut ekipaget på startbanan.
Olov rycker i snöret, ångstrålen står rakt ut från raketmunstycket. Anders är pilot och på någon sekund försvinner han i fjärran på Mosjöns is. Bränsleåtgången är en liter vatten var tionde meter. Efter 150 meter tar både bränslet och färden slut.
Finns det inte en risk att du bränner dig på ångstrålen?
- I tanken är det 400 grader, men ångan som trycks ut är bara pissljummen, säger Anders.
Men han höjer ändå ett litet varningens finger.
- Det är på inget sätt komplicerat, men man bör förstås veta hur allt fungerar innan man ger sig på det. Överhettad ånga är inget att leka med, säger Anders.
Så rådet får väl bli att inte försöka ta efter, om man inte är hundraprocentigt säker på att man är hemma på området.
Sidan kunde inte hittas | Västerbottens-Kuriren