Senaste nytt

Vilka udda transportmedel har ni åkt med?

Helt klart. Fast att göra det i grupp i San Francisco, när så många är rädda för att åka Segway i nedförsbacke, är kanske inte helt klockrent.

Sant, men det gör det ännu mer udda när man åker saktare nerför en backe på en segway än vad en normal person skulle krypa ner...

Hundsläde som går på hjul. Vad gör dom inte på Svalbard för att hålla igång turismen. Jag kan meddela att hundarna var enormt energiska. Skivbromsar på alla fyra hjulen och en vajer till en stolpe för att hålla ekipaget på plats under påselning.

Räknas väl knappast som transportmedel men efter en 7 timmar lång glaciärvandring var jag rätt trött på mina snöskor. På grund av bredden och för att undvika att de skall haka i varandra får man gå som om man behövde gå på toaletten snarare än på glaciären.

hund (1).jpg
hund (2).jpg
hund.jpg

Hundsläde och snöskoter!
Dock inte helt udda för en som är infödd häruppe i norr, men för mig som invandrad från Göteborg så...

hello darling.JPG

Vår transport i ett skumt arabland. Att våra inhemska tolkar kallade henne frugan gjord oss ännu mera skumma på henne :cool:
Men viss är hon söt :rolleyes:

Karaoketaxi här i Finland! Riktigt kul men långtifrån säkert då chauffören styrde systemet med en playstation-kontroll samtidigt som denne höll i ratten. Lustigt nog är det billigare än vanlig taxi!

Precis som andra här gillar jag att hoppa på en slumpmässig spårvagn eller liknande i främmande stad och se vart den tar mig, det brukar bli mer "äkta" bilder av staden.

Gränsen mellan transportmedel och leksak är ibland hårfin. Några som ligger ganska mycket mycket åt leksakshållet är:

- Apco Prima (ej reg), paraglider, ett tafatt försök att bemästra luften

SE-ZZZ(1)3.jpg
- Cameron O-84 (SE-ZZZ), varmluftsballong, otaliga turer under unga år då föräldrarna snöat in på ballongandet rejält

Eftersom jag bilat en hel del har jag rullat ombord på en hel del bilfärjor under åren. De mer udda i den listan är bland annat:

- Färjerederiets Lee-Flora (trafikerar sträckan Sund - Jaren) och Byälvan (Högsäter - Fyxnäs)

image352.jpg
- Horne's Ferry mellan Wolfe Island, Ontario och Cape VIncent, New York

chicamacomicoferry.jpg
- Färjorna som förbinder öarna i Outer Banks, North Carolina

- Färjan över Marmarasundet, strax söder om Bosporen (Canakkale - Eceabat)

300_20695919295_803_n.jpg
På land har det blivit enormt få udda transportmedel. Möjligen kan åkturena med Cable Cars i San Francisco kvala in bland de lite smått udda.

Toppen