Senaste nytt

Vilka udda flygplatser har du varit på?

Jag gjorde en udda transfer till en halvudda flygplats.

Efter en veckas skidåkning i Livigno var det dags för avfärd mot flygplatsen. Jag reste med Lion Alpin och hade ospecificerat boende en bit utanför byn. När avtalad tid var passerad och det inte kom någon buss för att hämta upp mig var jag säker på att jag var bortglömd. Jag ringde reseledaren och fick beskedet att bussen var för liten och inte fick plats med alla passagerare men att det skulle komma en extrainsatt transport. Efter en stund kommer en taxi med ytterligare en akterseglad resenär. Ok, tänkte jag, denna taxi kör väl oss till en uppsamlingsplats där vi blir omlastade till buss. Nejdå, taxin kör genom fem länder hela vägen till Friedrichshafen! Jag satt väldigt bekvämt med gott om benutrymme och njöt av alplandskapet i Italien, Schweiz, Liechtenstein, Österrike och Tyskland.

Friedrichshafen FDH ligger vackert vid Bodensjön och är platsen för Zeppelins luftskeppsfabrik.

Det här måste vara den överlägset mest udda flygplatsen jag besökt :)

258p25g.jpg

o5nm0k.jpg

TOD - Tioman Island i Malaysia.

Flög med en kraftigt försenad flight med Beryaja Air till Kuala Lumpur. Oraken var dåligt väder (mulet och kraftigt regn) och då vi hade en flight från KL dagen därpå var det lite svettigt iom att vi även bommade sista båten till fastlandet och en därtill anslutande nattbuss.

Köpte biljetter till båten då flygplats initialt trodde flygplatsen skulle vara stängd hela dygnet men prognosen ändrades framåt eftermiddagen.

När planet Dash-7 uppenbarade sig genom molntäcket andades vi ut! :)

Jag vet inte om den är så väldigt udda, men första gången jag checkade in utomhus var på Arusha Municipal Airport (ARK).

Ganska praktiskt, faktiskt, det var kanske 10m att gå från bussen till incheckningdisken. Och dom hade ju tak i alla fall.

Jag hade varit på kurs i Porthcurno nära Lands End i UK, då jag upptäckte att i stället för att åka tåg till London och dess flygplatser, så fanns närbelägna NQY. Newquay Cornwall Airport bestod av en barack ute på ett fält, men det gick snabbt och enkelt att ta sig till Gatwick och på den tiden vidare till ARN.

Måste ha varit Victoria Inner Harbour Airport, CYWH / YWH varifrån jag flög med West Coast Air till Vancouver Harbour Water Airport, CYHC / YHC. också en av mina mera udda flygplatser.

Toppen