Senaste nytt

Vilka udda flygplatser har du varit på?

Jag var vid GIB omkring 21 januari 2010 och då höll de på med byggandet kan jag väl säga. Det verkar inte gå fort att bygga saker på Gibraltar :)

SCW - Syktyvkar. Jag flög regelbundet dit redan innan man började den stora upprustningen av flygplatser som pågått några år nu i Ryssland. Där fick jag bland annat uppleva det kortaste bagageband jag någonsin sett och en våldsam utskällning på ryska av en uniformsprydd herre när jag försökte fotografera TU134:an som tog oss dit, en av de äldsta modellerna med glasnos och allt :)

Mest udda hittills: RUH för cirka 10-15 år sedan, åkte till Riyadh 4 gånger under en sexårsperiod då föräldrarna bodde där. Tog 2,5 timme att cleara immigration, ruskig rasism bland de anställda (tur man var europé och inte gästarbetare från Bangladesh eller Indien).
MNL (2007) var inte den roligaste att resa från heller. Tror jag räknade till SJU olika security checkpoints, varav tre bara för att komma in till LH:s incheckningsdisk. Sedan måste jag ju nämna KVB även om flygbolagen övergav den för många år sedan...

RUH går mycket fortare andra gången man kommer dit. Det som tar så lång tid första gången är att de ska matcha ens fingeravtryck mot alla fingeravtryck i deras databas. Dock så har de en väldigt konstig workflow. Istället för en kö där man tar fingeravtryck av folk och en annan där man sedan kan passera in (och förhoppningsvist blivit matchad tills man kommer fram), så gör de allt i ett steg och slösurfar på mobiltelefoner medan de väntar.

Jag kan inte minnas att det var något speciellt krångligt i Manilla.

Brandholmens flygplats även kallat Nyge-fältet (IATA: -, ICAO: ESCY)[1] var från början av 1960-talet och fram till 1984 en flygplats cirka 1 km sydost om Nyköping i Södermanlands län.

Jag har inte flugit därifrån, men jag övningskörde på landningsbanan.

Den mest udda flygplatsen jag flygit från måste vara Lake Union i Seattle (LKE) där man kan flyga sjöplan till Victoria. På bryggan där planen anlände stod den mest uttråkade US customs officer jag sett.

Annars rankar Odessa (ODS) ganska högt. 50% herrgård med träparkett i fiskbensmönster på sina ställen, 50% betongbunker. Det står ett par fotöljer i vänthallen man bara får sitta i om man har business-biljett.

LPI - Linköping
GEV - Gällivare
MXX - Mora
KRF - Kramfors/Sollefteå
FAE - Vágar, Färöarna
TIA - Tirana, Albanien
EXT -Exeter, Storbritannien
BHD - Belfast, Nordirland
SKG - Thessaloniki, Grekland

Trevligaste flygningen mellan två "småflygplatser" var en 25 minuter flight mellar NRK och VBY med BAe Jetstream 32 (SE-LXD) från Direktflyg.

Toppen